Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #1 Skrevet 11. juni 2010 Jeg overtok en iPhone av min mor (etter bare noen dager) som ser ut til å være låst til Telenor (hun fikk den gjennom jobben og har ikke peiling selv). Jeg greide å aktivere den ved å bruke sim-kortet hennes, men når jeg setter i mitt eget chess sim-kort får jeg ikke dekning. Har prøvd å ringe telenor kundeservice, men fikk bare beskjed om at de måtte snakke med eieren av telefonen (regner med det er prosedyrer de har pga tyveri etc?). Er det noen som vet hvordan jeg kan få den åpnet for andre abbonement?
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #2 Skrevet 11. juni 2010 Eieren av ab. må ringe til telenor og få den åpnet. I dette tilfellet er det vel din mors jobb sin, om den bare er et par dager gammel får man ikke åpnet den uten å bryte bindingstiden.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #3 Skrevet 11. juni 2010 Eieren av ab. må ringe til telenor og få den åpnet. I dette tilfellet er det vel din mors jobb sin, om den bare er et par dager gammel får man ikke åpnet den uten å bryte bindingstiden. Men hvordan kan de vite om det er eieren de snakker med dersom vedkommende gir seg ut for å være eieren? Og er det ikke nok at min mor ringer? Så man må altså betale for å fjerne operatørlåsen? Har hørt noen rykter om at Telenor gjør dette gratis, men det er kanskje bare etter at bindingstiden har gått ut da..? Finnes det andre måter å låse den opp på?
Gjest Iah Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Telenor åpner telefonen for andre abonnement uten avgift. Det er hvis du ønsker å si opp abonnementet før bindingstiden du må betale avgift. Å åpne telefonen gjøres enkelt ved å ringe Telenor og oppgi IMEI-nummeret på telefonen din. Gjort på to minutter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Telenor åpner telefonen for andre abonnement uten avgift. Det er hvis du ønsker å si opp abonnementet før bindingstiden du må betale avgift. Å åpne telefonen gjøres enkelt ved å ringe Telenor og oppgi IMEI-nummeret på telefonen din. Gjort på to minutter. Det fikk ikke vi lov til, fordi inkl. i mndsprisen på ab. som selges med iPhone er nedbetaling av selve telefonen. Det er annerledes med telefoner der man betaler full pris for telefonen (og den kan godt være 1 kr) og resten er ab. avgifter..
Gjest Iah Skrevet 11. juni 2010 #6 Skrevet 11. juni 2010 Det fikk ikke vi lov til, fordi inkl. i mndsprisen på ab. som selges med iPhone er nedbetaling av selve telefonen. Det er annerledes med telefoner der man betaler full pris for telefonen (og den kan godt være 1 kr) og resten er ab. avgifter.. Jeg har gjort dette selv. Jeg kjøpte telefonen med et års bindingstid hos Telenor. Jeg ringte dem samme dag og sa at jeg ønsket å åpne telefonen for andre operatører, og dette var som sagt gjort på to minutter. Jeg fortsetter selvsagt å betale månedsavgiften i et år, men bruker et annet abonnement i telefonen. Null problem. Som sagt, så lenge du ikke bryter abonnementet er dette gratis hos Telenor.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 Tusen takk for svar! Fant dette på Telenor sine sider: Enkelte mobiltelefoner har såkalt operatørlås. For Telenors mobilkunder betyr det at telefonen kun kan benyttes med SIM-kort fra Telenor de første 12 månedene etter at telefonen er kjøpt. Det vil si at telefonen ikke vil fungere dersom du setter inn et SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører. Dersom du ønsker å bruke SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører, må telefonen låses opp ved å taste inn operatørlåskoden. Før det har gått 12 måneder Hvis du ønsker å benytte SIM-kort fra andre operatører/tjenesteleverandører før det er gått 12 måneder fra telefonen ble kjøpt, kan du oppheve avtalen. Prisen er kr 600,- og den senkes med kr 40,- pr måned. Koden sendes i postoppkrav. Ta kontakt med kundeservice for å få tilsendt koden. Hvis telefonen registreres sammen med abonnement med binding vil operatørlåskode bli utlevert fra 09000 kundeservice Telenor vederlagsfritt . Koden sendes via e-post, faks eller pr. brev. Slik jeg tolker dette ser det ut som det koster 600? (iom at telefonen var en gave og det ikke fulgte med et abb. går jeg utifra at de bare har kjøpt den med operatørlås for å få den billigere)
Cammiebella Skrevet 12. juni 2010 #9 Skrevet 12. juni 2010 Jeg jobber hos en Telenor-forhandler, så dette vet jeg. Det er spesielle regler for iPhone kjøpt med Telenor-abonnement. For bedrifter kan den kjøpes både med og uten binding (privatpersoner må kjøpe med binding). Det som må gjøres er at moren din ringer 09000 og oppgir sitt telefonnummer (det telefonen ble registrert på i utgangspunktet) og imei-nummeret (serienummeret på telefonen). Da vil Telenor låse opp telefonen gratis og telefonen må kobles til en pc og iTunes må startes. Etter en oppdatering kan man bruke hvilket som helst simkort i telefonen. Hvis telefonen hadde blitt kjøpt med et privatabonnement hadde kundeservice også åpnet telefonen gratis. Telenor gjør alltid dette når en telefon kjøpes med binding.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #10 Skrevet 12. juni 2010 Jeg jobber hos en Telenor-forhandler, så dette vet jeg. Det er spesielle regler for iPhone kjøpt med Telenor-abonnement. For bedrifter kan den kjøpes både med og uten binding (privatpersoner må kjøpe med binding). Det som må gjøres er at moren din ringer 09000 og oppgir sitt telefonnummer (det telefonen ble registrert på i utgangspunktet) og imei-nummeret (serienummeret på telefonen). Da vil Telenor låse opp telefonen gratis og telefonen må kobles til en pc og iTunes må startes. Etter en oppdatering kan man bruke hvilket som helst simkort i telefonen. Hvis telefonen hadde blitt kjøpt med et privatabonnement hadde kundeservice også åpnet telefonen gratis. Telenor gjør alltid dette når en telefon kjøpes med binding. Tusen takk for svar En ting til: Må man oppgi fødselsnummer?
Cammiebella Skrevet 12. juni 2010 #11 Skrevet 12. juni 2010 Tusen takk for svar En ting til: Må man oppgi fødselsnummer? Nei, det trenger man ikke.
Maxi Skrevet 12. juni 2010 #12 Skrevet 12. juni 2010 Jeg har gjort dette selv. Jeg kjøpte telefonen med et års bindingstid hos Telenor. Jeg ringte dem samme dag og sa at jeg ønsket å åpne telefonen for andre operatører, og dette var som sagt gjort på to minutter. Jeg fortsetter selvsagt å betale månedsavgiften i et år, men bruker et annet abonnement i telefonen. Null problem. Som sagt, så lenge du ikke bryter abonnementet er dette gratis hos Telenor. Det har jeg og gjort..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå