Gå til innhold

Storbyferie i juli

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ta et par dager til en storby i juli måned.

Ønsker å gjøre litt sightseeing og litt shopping. Men mest kose oss med et glass eller et godt måltid.

Noen som har lyst til å komme med anbefalinger til hvor vi kan dra?

Vi er forresten et par på 40 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Praha. Nydelig by med mye å se, nok av shoppingmuligheter, herlige utecaféer å ta en pause på og gode restauranter.

Skrevet (endret)

Helsinki?

Der kan man shoppe på Stockmann, Forum, Kamppi, Sokos, Itäkeskus. Er mye shoppingmuligheter rundt Mannerheimintie/Mannerheimvägen og Aleksanterinkatu/Alexandersgatan.

Ting man kan gjøre:

- Se domkirken (umulig å ikke se den tror jeg)

- Få guidet tur på Suomenlinna/Sveaborg.

- Reise med Spårakoff

- Ha det gøy på Linnanmäki/Borgbacken

- Se dyr i Korkeasaari Zoo

Hvor man kan spise:

Lyx

Bakers - Café, bar och restaurang.

G.W. Sundmans krog

Savoy - En lyxrestaurang med finländska specialiteter.

Restaurant Pörssi

Chez Dominique

Demo

Medel

Grande Grill

Kosmos

Ravintola Lasipalatsi

Texas Outback bar & grill

Ravintola Teatteri

Saslik - är en rysk restaurant med rik rysk meny och man försöker återskapa en lyxig rysk restaurangmiljö

Eat.fi er en side hvor man kan finne spisesteder etter sine ønsker :)

Endret av Minttu
Skrevet

Hei

Vi koste oss i Firenze i Italia da vi var der for et par år siden. Du kan se mitt reisebrevet her: http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm :-) Her kan du få god italiensk mat, deilig rødvin, se noen flotte museer og hvis du vil leie bil kan du dra ut i vakre Toscana og besøke noen vingårder.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for forslag, skal se litt mer på det.

Fikk forresten et tips av noen som Budapest, noen som har vært der?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Budapest er en fantastisk by, og ikke minst utrolig vakker ;) Masse å se, mye å gjøre.

Jeg har bare vært der på vinterstid, og det er deilig med de varme kildene i badene der, så jeg aner ikke hvordan det er om sommeren :)

Skrevet

Roma!

Skal dere oppleve en fantastisk storby, så må Roma være førstvalget. Shoppingmuligheter og, selvfølgelig, masse sightseeing muligheter. Anbefalt er å nyte et glass vin på Piazza Navona og se på all aktiviteten rundt dere. Middag nytes i Trastevere området!

Flere tips om Roma finner du på flaneur.no

God tur :)

Gjest Spinell
Skrevet

TS her.

Budapest er en kjempefin by for storbyferie. Der er det stort utvalg kafeer og spisesteder, gode shoppingmuligheter og mye å se.

Skrevet

TS her.

Budapest er en av mine personlige favoritter :rødme: Byen er ufattelig vakker, så man kan bruke mye tid på bare å gå rundt og se :) Ellers anbefaler jeg å ta banen fra Pestsiden av Kjedebroen opp til slottshøyden med alle de koselige små kafeene, Budapestlabyrintene og selvsagt slottet. Stefanskatedralen, Parlamentet og Operaen er alle fine severdigheter, spa er billig og bra, og tilgang til varme kilder er aldri en dum ting ;) Prisene er svært lave, og maten er super! Shoppingutvalget er veldig, veldig bra.

Roma!

Skal dere oppleve en fantastisk storby, så må Roma være førstvalget. Shoppingmuligheter og, selvfølgelig, masse sightseeing muligheter. Anbefalt er å nyte et glass vin på Piazza Navona og se på all aktiviteten rundt dere. Middag nytes i Trastevere området!

Flere tips om Roma finner du på flaneur.no

God tur :)

Må bare legge til uten at jeg har prøvd selv; min mor bodde et halvår i Roma da hun studerte kunsthistorie, og ville frarådet på det sterkeste å dra dit i juli, med mindre man virkelig tåler intens varme. Det blir veldig tett inne i byen, og er mer ubehagelig enn noe annet. Hun sleit faktisk med å gjøre skolearbeidet i de varme månedene, til og med å sitte i skyggen for å tegne ble for varmt, for ikke å snakke om å skulle gå på sightseeing og shopping! Jeg hadde planer om sommerferie i Roma i år, men den ble fort lagt til september etter en telefon hjem ;)

Så for all del, jeg både tror og forventer at Roma er en drøm, men jeg ville ikke risket å spolere ferien på å ligge pesende under AC-anlegget på hotellrommet når det er 100 000 ting å se på utsiden.

• 3 uker senere...
Skrevet

har vært både i Budapest og Roma. Begge er byer med mye flott å se,men jeg opplevde nok Budapest både billigere og mere avslappet en Roma. Var i Roma i juli i fjor og det var fryktelig varmt og enormt med folk.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Ikke finn på å dra til Roma i juli! Der er sååååå varmt og proppfullt. Nå skal det sies at det er proppfullt i Roma året rundt, men det er lettere å leve med når det ikke er så grusomt varmt. Jeg elsker Roma, men i mai eller oktober...

Gjest Vanndråpe
Skrevet

Riga!

Byen er fantastisk med mye å se på og gjøre, samtidig som det er billig der. God mat og drikke også :jepp:

Skrevet

Ser folk har nevnt budabest. Kan virkelig anbefales! Nydelig by, god mat, mye å se.

Ellers så kan dere jo ta noe av det litt mindre vanlige. Hva med en tur til østeuropa?

Har vært i Varna, Bulgaria. Det kan jeg virkelig anbefale. Det er en storby med mye kultur og preg. Variert mat, gode muligheter for shopping, billig, og muligheter for andre aktiviteter som utflukter, båtturer og fine strender.

Ellers så har byen flere deler til seg. Det er blant annet et sigøynermarked hvor man finner mye rart til en billig penge (pass på veska di), historiske monumenter, og hvis man graver litt så får man virkelig en smakebit av kulturen hvis man skulle ønske det.

Du har en god blanding av turister på dagstur til varna (ligger noen turistkomplekser i nærheten), bulgarere og innvandrere (tyrkere, romanere, briter).

Desidert en fargerik by som har mye å by på. Anbefaler ikke å reise dit hvis du er på utkikk etter 5-stjerners hoteller og snobbete biler (da drar du til Monaco), men om du ønsker å oppleve noe utenom det vanlige, så ta turen. Norwegian flyr direkte fra Oslo.

Skrevet

Jeg var i Roma i juli noen år tilbake, holdt nesten på å ikke reise pga. leste på forum at det var så veldig varmt der, men glad jeg ikke hørte på rådene.

Roma var fantastisk! Varmt, ok, men ikke varmere enn jeg vil tro det er i andre byer i området. Velg hotell med aircondition så er det ingen problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...