Gå til innhold

Hvilket statsborgerskap..

Anbefalte innlegg

Gjest Stachtari83
Skrevet

Her er saken, kort fortalt: Jeg er norsk statsborger, Mannen er gresk statsborger. Vi skal gifte oss og bosette oss i Hellas neste aar, men jeg kommer til aa beholde mitt norske statsborgerskap. Saa spörsmaalet bli daa: Hvilket statsborgerskap vil barna faa? Og er det evnt. forskjell paa dette dersom barna blir födt i Hellas eller Norge? Dersom de automatisk faar gresk statsborgerskap, kan jeg söke om norsk istedet? Noen som har peiling??

Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke."

"Den som er bosatt i utlandet og ikke har fødselsnummer, får fødselsnummer i forbindelse med at det blir søkt om pass. For å få norsk pass, må man ha et fødselsnummer. Fødselsnummeret blir innført i passet. For barn født i utlandet er det passmyndigheten (ambassade, generalkonsulat) som søker om fødselsnummer."

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7265

Gjest Stachtari83
Skrevet

"Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke."

Det var bra, da baade Mannen og jeg önsker norsk statsborgerskap for vaare barn:)

Tusen takk for svar!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...