Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2010 #1 Skrevet 11. juni 2010 Jeg kjøpte for noen år siden, da jeg var alene, leilighet sammen med min far. Jeg kjøpte 2/3, og han gikk inn med 1/3. Dette for at jeg skulle få råd til å kjøpe. Min samboer ønsker nå å kjøpe seg inn. Hun skal kjøpe 1/3 av min far, men ønsker også å kjøpe litt av min andel, så vi begge eier 50 %. Jeg har slitt veldig med å endelig få meg mitt eget, og har rett og slett ikke lyst til å selge deler av min andel til henne. Vi skal ikke bo der i mange år fremover, etterhvert kjøper vi noe større sammen, og da eier vi så klart halvparten hver. Hun leide leilighet før hun flyttet inn til meg, så hun eide ingen. Er jeg slem hvis jeg sier jeg ikke vil selge deler av min andel , men at hun bare kjøper min fars 1/3 andel? Er det helt urimelig? Er jeg fæl da?
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 11. juni 2010 #2 Skrevet 11. juni 2010 Slem - nei. Urimlig - nei. Fæl - nei.
Gjest Spinell Skrevet 11. juni 2010 #3 Skrevet 11. juni 2010 Det spørs litt på hvordan du ser på deres framtid sammen. Hvis du vil at dere skal være mest mulig likeverdige, lar du samboeren din kjøpe seg inn med 50% allerede nå. Da får samboeren din en like stor andel av verdistigningen på boligen som deg i tidsrommet fra vedkommende kjøper seg inn og fram til dere selger. Hvis samboeren kun får kjøpe 1/3 nå må vedkommende ut med en relativt større andel selv den dagen dere kjøper noe annet og skal dele 50/50. Hvis du er mer i tvil på om forholdet holder, og ønsker å maksimere eget utbytte ved et evt brudd og salg av bolig, beholder du din 2/3-andel. Hva hadde du tenkt dersom du hadde eid boligen 100% selv? Ville du da gått inn for en skjev brøk?
Gjest strykebrett Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Jeg syns ikke du er slem eller fæl eller noe. Det er naturlig at du vil beholde noe du har jobbet for å opparbeide deg.
Gjest Ellen Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Kjæresten min får ikke kjøpe seg inn i min leilighet uansett. og skulle vi kjøpe sammen, kommer jeg til å gå inn med mest og da vi jeg eie mest. Deal wit it lissom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå