Gå til innhold

Indrefilet av storfe

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan tilberedes dette best i stekepannen. Hadde tenkt til å lage dette i kveld, men det er første gangen og jeg trenger litt hjelp. Kjøttet skal være godt stekt.

Jeg tenker på feks, hvor lang steketid osv.

Tips mottas med stoor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kjøttet ut av pakningen en liten stund før steiketid, og gni det inn med pepper og salt. La det ligge i romtempratur til de skal stekes.

Indrefilet av storfe er en takknemmelig råvare å jobbe med, ettersom dette er et veldig mørt og saftig stykke. Varm opp pannen og legg de oppi når det freser i pannene. Bruk høy varme og snu dem ofte, jeg ville ikke stekt de for lenge, da blir det tørt, men smaken er som baken. Eksakt steiketid er vanskelig å si, men du ser når det røde forsvinner og de begynner å bli godt stekt på utsiden.

Et lite tips, alt tilbør bør være så godt som ferdig når du begynner å steke fileten. :P

Lykke til og kos dere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde vi i går. :D

Mitt tips er å "tørke" kjøttet godt først å steke det i jern panne. (legg det i kjøkken papir litt) Som Remyline sier - gni kjøttet godt inn med salt og pepper først.

Når du begynner å steke, gjør du som de andre sier snur når køttsaften begynner å sive ut. For å få det godt stekt og ikke for tørt fortsetter du å gjøre dette hver gang kjøtt saft renner ut. Når det ikke kommer mer er kjøttet ferdig og godt stekt. Slik gjør jeg det for å få "well done" i alle fall :-)

Hele prossessen tar ca 9 min i god varm jern panne. Jeg snur de 4-6 ganger, alt etter som hvor tykke filetene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier at du ikke skal salte før etter at kjøttet har fått stekeskorpe, dette for ikke å trekke kjøttsafta ut av kjøttet og gjøre det tørrere. Her strides de lerde, så velg selv. La i alle fall ikke kjøttet ligge lenge med salt på før du steker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips for å sjekke hvor godt stekt kjøttet er, er rett og slett å trykke litt på det med en finger - når det kjennes ganske fast og ikke gir etter for trykk er det gjennomstekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tør, vil jeg absolutt anbefale medium stekt fremfor godt stekt.

Sistnevnte ødelegger saftigheten i kjøttet,- våg deg i alle fall på rosastekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...