Alvina Skrevet 11. juni 2010 #1 Skrevet 11. juni 2010 Venninna mi har en bikkje som er en røver, har ranet mitt hjerte. Og jeg passer han gledelig, og han følger meg. ...Men han begynte å halte i sted, og når jeg tok han opp og kjente etter om det var noen borrer eller i pelsen, lagde han bare gode lyder, og sovnet nesten og hoppet frisk og ok ned igjen på gulvet. Han vil ikke hoppe opp to trinn og maser om å bli løftet, en liten hund ja. Han har litt problemer med hjertet, men ikke så mye at han trenger medisiner. Jeg har sagt til eieren at det er bare å ta han til vet. å trekke ut alle tennene og gi han spesialmat for det er ikke sikkert han overlever narkoser når tannstein og tenner skal trekkes... Selv om han får daglig tannpuss. Hsn får leva på grøt, sa kjerringa. Men finnes det omslag, eller støttebandasjer til små små hunder? Jeg gir han ofte massasje, kan ikke så mye om hunder men har drevet med hester. Han skifter i formen. Men har forstørret hjerte. Men jeg har hørt at rasen kan bli 21 år... Veterinæren har sagt at høyst to år til, men hva vet vel en bokhest??????????????? Kan jeg ikke ta han til akupunktur, homeopati og det var det, som jeg har tillit til av alternativt. Hvorfor jeg bryr meg? Han er her halve tida i året så jeg er opptatt som flokken. Vet at han skal få de turene han vil, han leser meg og jeg leser han; vi er kjente. Jeg vet jeg vil miste han en dag, men jeg vil at hans år og dager skal bli så lykkelige, så jeg har lyst å kjøpe en tispe som han kan ha som kjæreste, men han har hele nabolaget under kontroll. Hvorfor halter han? Har det noe med hjertet å gjøre eller bare fordi et ledd (er diagnotisert) er blitt for stivt? Tilskudd? Han får mat kjøpt av veterinær, husker ikke merket.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #2 Skrevet 11. juni 2010 haltingen kan komme av forkalkninger som er vanlig på eldre dyr, for dette kan man gi smertestillende, kosttilskudd, massasje, akupunktur osv. Har han dårlige tenner kan dette faktisk komplissere andre sykdommer slik som hjerte, og vet du hvor vondt tannsmerter er??? Det er ikke bedre for hunden, de bare skjuler det får å ikke bli sett på som et "svakt" dyr i flokken. Ville tatt dyret til dyrlegen, kanskje også på tide å tenke på hva som er best? En god og smertefri tid den siste tiden eller et par år eldre??? Forresten kan jeg ikke huske å sett noen hunder på 21 år, så det er nok veldig uvanlig. De eldste jeg husker er ble 16 år. En mer vanlig alder (for de som ikke lider av andre sykdommer/eller ble akutt syke er mer 13-14 år...)
Alvina Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2010 (endret) haltingen kan komme av forkalkninger som er vanlig på eldre dyr, for dette kan man gi smertestillende, kosttilskudd, massasje, akupunktur osv. Har han dårlige tenner kan dette faktisk komplissere andre sykdommer slik som hjerte, og vet du hvor vondt tannsmerter er??? Det er ikke bedre for hunden, de bare skjuler det får å ikke bli sett på som et "svakt" dyr i flokken. Ville tatt dyret til dyrlegen, kanskje også på tide å tenke på hva som er best? En god og smertefri tid den siste tiden eller et par år eldre??? Forresten kan jeg ikke huske å sett noen hunder på 21 år, så det er nok veldig uvanlig. De eldste jeg husker er ble 16 år. En mer vanlig alder (for de som ikke lider av andre sykdommer/eller ble akutt syke er mer 13-14 år...) Jeg er enig med deg på generelt grunnlag, men han lider ikke og fikk trukket to tenner og renset tannstein for en mnd. siden. Da med narkose. Da ble daglig tannpuss innført. Han er kvikk og glad og elsker turer, mat, vegetarmat, tisper og mennesker. Han får lov å trekke seg tilbake når han vil og får ikke lange turer i stiv kulde eller i varmen. I varmen får han en lengre tur tidlig på dagen, eller sent på kvelden. Dessuten har han hage hos eieren, men får likevel tre turer daglig (noen ganger fire). 21 år har heller ikke jeg hørt om, men jeg overdrev. Men noen individer kan bli 15-17 år av denne rasen. Han skal ikke få lide den dagen det blir et spørsmål om medisinering. Jeg håper han faller om på en av sine turer, men jeg gleder meg ikke. Så hver tur er så viktig etter at veterinæren sa at han høyst har to år igjen. Kan man sette hunder over på ren vegetarmat? Han spiser alt, også bønner, rå gulrøtter, banan, pære... Da tenkte jeg på hjertet, at det kan lette litt. Har lest at valper som kun får veg.mat er mer allergivennlige (det finnes ikke allergivennlige dyr, men jeg siterer uten link). Det krever mye, og han er veldig glad i kjøtt og fisk som han får, og grønnsaker, i tillegg til tørrfôret som er kjøpt hos veterinær. Men det er ikke morsomt når han halter. I dag haltet han ikke, og han hopper opp og ned av senga mi uten problemer. Det er vel ikke grunnlag for avlivning? Når han markerer ute, sparker han ivrig. Han har fått mye trim i alle år, og er enda i god kondisjon, men jeg liker ikke at han halter. Hunder skjuler smerte. Det vet jeg, har sett for mye av "snille" hundeeiere. Den generelle formen hans virker ok pluss, og når han haltet trakk han seg ikke unna når jeg ville ta på han. Da han hadde en flått i hodet, krøp han under sofaen og ville ikke ha kontakt. Det er ett år siden. Minner meg på at han skal ha flåttmiddel i dag. Men hva tenker dere når jeg så nøytralt som jeg klarer, prøver å forklare hvorfor han ikke skal ha en pistol i panna? Eieren har nevnt det, veterinær hjemme, men jeg var parat til å overta han HVIS, og er blitt mye mer flink til å avlaste og ha han hjemme hos meg pga. eierens helse, ikke akkurat hundens... Men han skal få ha glade dager. Han boffer på meg hvis han MÅ ut og bolibompe. Han er ok sånn. Han leker mye og har kosedyr som han sover med og selv bringer i køya hver eneste natt. ...også henter han de derfra etter at han har våknet. Han er altså i humør og trivelsesfaktoren ser jeg på, selv om jeg vet at hunder vil gjøre alt for å skjule smerte og for å gjøre lederen blid og glad... Jeg ringte ikke vet i går når han haltet, men det gikk over. Han har skyveutglidnigner i bakbeina og vil nødig hoppe hvis det ikke er tepper på gulvet, fordi han er redd for å gli, en liten nevrose han har i tillegg. Jeg forstår at du mener at noen har hunder for lenge, men jeg synes ikke det er saken her??? Han skal på halvårig vet.kontroll nå, ikke bare årlig. Jeg er i mot medisinering, og det virker ikke som han har smerter, men han er selvsagt ikke en valp som skal forske alt. Smertestillende må jo ha bivirkninger og hvis han ikke kjenner smerte kan jo skiveutglidningen bli verre over tid? Endret 11. juni 2010 av Alvina
Miss Puddel Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Hvis du setter hunden på en vegetardiett vil du sakte men sikkert ta livet av ham pga mangelsykdommer. Det må du ikke finne på! til en så gammel hund med symptomer som kan tyde forkalkninger etc vi ljeg anbefale et SENIOR-fôr av god kvalitet, eukanuba, hills, eller for eks husse. Det er mindre fett, og kalorier, slik at det er tilpasset en eldre hunds dempede energinivå, uten at den går glipp av viktige vitaminer, umettede fettsyrer etc. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med veterinær og kiropraktor Ellen Schmedling i Spydeberg. som veterinær har hun spesialisert seg på hester egentlig, men hun jobber som kiropraktor også med hunder, og hjalp meg masse med min forrige hund som fikk masse forkalkninger og lammelser og store smerter. Jeg tror trygt jeg kan si at hun er av de beste på sitt felt i Norge. Når det gjelder at du er skeptisk til medisiner synes jeg du skal høre på hva veterinær, for eksempel hva Ellen Schmedling sier, for om hunden kanskje ikke har så mye mer enn 2 år igjen å leve, (bare et eksempel her) så kanskje du skulle unne den to smertefrie år om veterinær mener at den ville ha godt av en jevn lav dosering av betennelsesdempende/smertestillende midler? Tross alt er det snakk om en gammel hund her, den vil dessverre neppe leve så lenge at bivirkningene vil bli et problem i motsetning til om det var en ung hund. Jeg tror ikke du trenger å engste deg for at Ellen Schmedling er en "uvitende bokorm" som du kaller det, ikke andre veterinærer heller, de kan tvert i mot gi deg verdifulle råd som kan hjelpe din gode venn å få et så lang og godt liv som det er mulig? Lykke til.
Alvina Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. juni 2010 Ok, det er jo ikke min hund, men jeg har ca 50 prosent pga eierens helse. Og i følge meg kan ingen eie et dyr, bare ta vare på. Takk, jeg skal kontakte de overnevnte, men har anbefalt til eieren, men siden han spiser og leker...men jeg kan betale og trenger ikke spørre, nå er han hundre prosent hos meg. Jeg vet ikke riktig, men hunder som jeg kjenner dem, tier om smerter om de ikke er akutte. Han liker at jeg masserer, men da merker jeg hvor han har smerter. Jeg får ikke lov å pusse tennene da, joda, men da har jeg så lett for å le...og han kniper igjen. Vi glemte tannbørsten hos mora hans, mem jeg har i en kasse i boden. Jeg har benyttet homeopat mht hest. Jeg fikk det gratis. Tusen takk. Jeg vil også at han skal ha gode dager, men jeg går vel for langt hvis jeg kjøper en tispe som han kan lage kull på.... Jeg vet hva jeg gjorde for hesten min, men to år er lenge.... Hvordan viser hunder smerte???
Miss Puddel Skrevet 12. juni 2010 #6 Skrevet 12. juni 2010 En hund vil ofte skjule smertene sine så lenge de kan, når den viser smertene har den hatt alvorlig vondt lenge. det er derfor den bør få en skikkelig undersøkelse fra en kompetent veterinær.
Alvina Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. juni 2010 En hund vil ofte skjule smertene sine så lenge de kan, når den viser smertene har den hatt alvorlig vondt lenge. det er derfor den bør få en skikkelig undersøkelse fra en kompetent veterinær. Jeg vet at hunder skjuler smerter. Han er ok nå, hopper opp og ned fra sofaen og halter ikke. Hvis det motsatte var tilfelle ville jeg tatt han til veterinæren. Han er røngtet, fått ultralyd osv så jeg tror ikke det er mangelvare fra eieren, men h*n vil ikke kontakte vet hver gang hunden hoster... h*n ser det litt an. Nå er jo han hos meg så det er mitt ansvar, men akkurat nå holder han på å vaske seg på stueteppet. Veterinæren har sagt at straks han begynner å hoste eller får symptomer på hjertesvikt, må vi komme med en gang. Jeg håper ikke det skjer enda i alle fall. Han er vant til å gå cirka 2 3 timer daglig, noen ganger fire timer. Men når han haltet gikk jeg bare rundt kvartalet. Da haltet han ikke mer, men jeg ville ikke utsette han for mosjon da. Men bør han få mindre lange turer og heller flere? Han får 3-4 turer daglig, tre når han er hos meg.
Jentepusen Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 Jeg vet at hunder skjuler smerter. Han er ok nå, hopper opp og ned fra sofaen og halter ikke. Hvis det motsatte var tilfelle ville jeg tatt han til veterinæren. Han er røngtet, fått ultralyd osv så jeg tror ikke det er mangelvare fra eieren, men h*n vil ikke kontakte vet hver gang hunden hoster... h*n ser det litt an. Nå er jo han hos meg så det er mitt ansvar, men akkurat nå holder han på å vaske seg på stueteppet. Veterinæren har sagt at straks han begynner å hoste eller får symptomer på hjertesvikt, må vi komme med en gang. Jeg håper ikke det skjer enda i alle fall. Han er vant til å gå cirka 2 3 timer daglig, noen ganger fire timer. Men når han haltet gikk jeg bare rundt kvartalet. Da haltet han ikke mer, men jeg ville ikke utsette han for mosjon da. Men bør han få mindre lange turer og heller flere? Han får 3-4 turer daglig, tre når han er hos meg. Min bordercollie tispe fant jeg ut hadde spondylose (forkalkninger i ryggen) for 2 år siden, pga hun begynte å halte på et bakben etter store anstrengelser. Dette så vi ved røntgen. Jeg valgt å la henne leve da, og la agility på hylla. Etter dette levde hun "haltfri" i 1,5 år. Denne hunden er som bordercollie flest, utrolig viltre og livsnytere ved å løpe å kose seg. Vi gikk en lydighets konkurranse og det gikk supert. Vi hadde klart målet vi hadde satt oss. 1 uke senere begynte hun å få vondt for å reise seg. Jeg satte henne på en ukes kur på glykose (middel mot ledd, forklakning). Hun ble bra igjen - trodde jeg. Helt til vi hadde vært og badet og kastet ball. For når jeg da kom hjem 3 timer senere - hadde peip hun når hun reiste seg og gikk stivt. Neste morra var ikke bedre og jeg dro til dyrelegen. Vi la henne i narkose og tok røntgen. Ryggen var helt sammenvokst ! Nesten ingen bevegelse... Jeg tok avgjørelsen å la henne slippe. Hun ble 7 år. Tenk på de smertene hun har hatt, og ikke vist dem før det var skikkelig ille. Hundene skjuler smerter så langt det går for dem ønsker ikke vise svakhet.....Det er noe å tenke på !!!! Den hunden du beskriver, jeg sier bare : Vær tøff nok til å ta riktig beslutning å la hunden slippe når den har det ille.... Nå er det 1 uke siden min hund dro til hunde himmelen - og det er vondt. Samtidig som jeg vet jeg gjorde det rette... Et liv uten tenner i tillegg til halthet.... Huff...
tinamarie Skrevet 12. juni 2010 #9 Skrevet 12. juni 2010 Det med tenner har ingenting å si. Min hund trakk alle tennene sine i fjor, og har aldri vært mer lykkelig. Hatt problemer med tennene siden han var liten, så han er mer matglad og har mye mer livsglede nå. Så å bruke det som et argument blir for dumt
Alvina Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. juni 2010 Jeg vet som sagt at hunder skjuler smerte for å ikke vise svakhet. I en flokk, der alfaen blir syk, er det straks noen med høy rang som prøver å ta over lederskapet. Han haltet ikke kontant, og det gikk over etter par timer. Dvs han haltet når han hadde sovet par timer. Det er første gang jeg har sett han har haltet. Men han er diagnosert, og rasen har ofte problemer med at leddet kan "vris", noe som går over igjen. Det er noe som skjer ca en gang i året med han og da har han akutt vondt i par minutter når det skjer. Rtg. viste ingen forkalkninger. Både jeg og eieren er klar over at alderen medfører at både matinntak, vanninntak og bevegelser, evt hoste, må holes øye med. Dagen før han haltet, gikk jeg to litt lengre turer med han. Han virker frisk generelt, og det er første gang han har haltet. Skjer det flere ganger, blir det ny rtg og vet.besøk. Sist rtg og ultralyd var i februar. Vet om en klinikk som tilbyr akupuntur, hvis det kan hjelpe. Han kunne trå på alle beina, men ene bakbeinet virket stivt etter at han hadde sovet. Da han var ung, gled han på et glatt gulv og etter det kan han ofte bli nervøs hvis det ikke er gulvtepper i et rom. Jeg har sett eiere som lar hunden gå altfor lenge med f.eks. kreft. Men det virker som han ellers er frisk og det er akutt når han får smerter som da går over igjen ganske raskt. Dvs når det gjør vondt, trekker han seg unna par minutter og vil ikke ha kontakt. Mener virkelig noen at avlivning er det beste pga dette? Hvis han ikke hopper opp i sofaen, var leken og innbyr til lek, ville saken vært en annen. Han er veldig leken av seg til tross for alder. Neste gang han skal til vet. for vaksinering og sjekk av tannstein (han har bare trukket en tann selv om han er en eldre hund), må han kanskje i narkose igjen. Men nå får han daglig tannpuss for å unngå narkose pga hjertet. Synes det er litt brutalt å trekke alle tennene, kan en hund ha et fullverdig liv da?
Miss Puddel Skrevet 13. juni 2010 #11 Skrevet 13. juni 2010 hvorfor skulle dere trekke tenner? hvis dyrlege ikke mener at det er nødvendig er det vel ingen grunn til å gjøre det så sant hunden ikke har smerter av tennene? Men han KAN leve greit uten om han må, man må bare legge opp foringen deretter. Jeg synes ikke det høres ut som en hund som fortjener avlivning, slik du bskriver saken nå høres det mest ut som en overantrenging. men jeg heller jo fortsatt til ellen Schmedling som kiropraktor og hennes assistent som driver massasje, som forebygging mot smerter og låsninger, slik at musklene rundt dette ustabile leddet holdes smidige og uten låsninger slik at det kan bedre jobbe for å stabilisere leddet. det høres ut som om hunden er i veldig god form, det er bra, og det er klart at dere må følge med på slike ting som vekt etc, pga ledddet, men det vet dere vel. Det er kanskje på tide å legge inn LITT kortere turer, men det hadde jeg hørt med dyrlegen om hva den mener om almenntilstanden til hunden, for det at den får så lange turer som den får er jo også meg på å vedlikeholde den, for å si det slik, dt blir en ballansegang, for å si det slik. Jentepusen: hunden min ble avlivet etter omtrent samme sykdomshistorie som din, bare med mye større smerter da det først ble vondt, pluss lammelser i bakbeinet. Jeg tviler ikke på at du gjorde det riktige den gangen. *klemmer litt på Jentepusen*
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. juni 2010 #12 Skrevet 13. juni 2010 hvorfor er DU imot smertestillende til hund? Synes det er grotesk tankegang.Hva vil du ha valgt for deg selv? Du er klar over at smerte trigger reseptorer og at nervene aldri glemmer smerte? Ved å ikke velge å gi smertestillende synes jeg grenser mot plageri. Selv om bikkja ikke er din,synes jeg du skal bli med til vetrinæren og fortelle denne at du er imot smertestillende til hund.Om vetrinæren er nagla riktig får du klar beskjed om at bikkja NÅR den har smerter ,skal behandles med smertestillende. Hunden høres forøvrig ut som den har forkalkninger,noe de aller fleste får ettersom livet går vidre.Noen får smerter mens andre merker kun stølhet. Og den har tydlivs mye livsglede og synes basert på hva du selv skriver,at den kan leve godt lenge til.Vil gi tisp omd glukosamin tilskudd ala Cosequin DS ( og smertestillende når den trenger det)
tinamarie Skrevet 13. juni 2010 #13 Skrevet 13. juni 2010 Som sagt, min har fått mye mer livsglede uten tennene. Han spiser fortsatt alt av det han likte før de ble trukket. Bare deler det opp litt ekstra. Er jo ikke noe problem. Hvis man får valget mellom å trekke tennene og avlive, så er valget lett. De får absolutt et fullverdig liv uten tenner. Kanskje til og med bedre enn før hvis de har hatt store problemer med tennene.
I.am.me Skrevet 13. juni 2010 #14 Skrevet 13. juni 2010 Utrolig vanskelig avgjørelse, men det er bedre å prøve å se om han kan leve livet videre som normalt uten tenner. Å om det ikke går; ikke pin han for lenge. Det er alltid tungt å si hade til noe kjært, men det er verre at den skal ha det vondt. Du bør spørre veterinær hva hun anbefaler i en slik sak. Hun har garantert vært borti det flere ganger, og har mye kunnskap om emnet.
Alvina Skrevet 17. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2010 Det er ingen vits i å angripe meg. Jeg er ikke imot smertestillende hvis smertene vedvarer og er kroniske selv om jeg kanskje heller til avlivning fordi smerte ikke kan måles, men veterinæren har aldri foreslått smertetstillende på grunn av skiveutglidningene. Det oppstår akutte smerter som varer i noen minutter og så virker hunden kvikk igjen. Jeg tar heller ikke smertestillende ved en forbigående hodepine selv om jeg skal være forsiktig med å sammenblande dyr og mennesker siden vi har et valg. Han har vært hos flere veterinærer, men har en fast. Han har trukket par tenner som har vært løse, men pga. hjertet er det optimale å unngå narkose som han må ha hvis det blir nødvendig å trekke flere tenner. Som sagt blir han holdt et ekstra øye med, og turene er kortere nå også pga varmen. Han har ikke haltet etter siste gang og virker ikke stiv i bevegelsene. Jeg tror ikke den veterinæren han har i dag vil anbefale å trekke alle tennene men heller tar sjansen og gir narkose og trekker en eller to hvis det er nødvendig hvis eieren er enig, men hva spiser en hund uten tenner hvis det blir aktuelt en dag?
Miss Puddel Skrevet 17. juni 2010 #16 Skrevet 17. juni 2010 Den kan spise det den gjør i dag, det er bare å bløte opp tørrforet, så klarer den fint å spise det.
tinamarie Skrevet 17. juni 2010 #17 Skrevet 17. juni 2010 Min spiser til og med tørrfôret som det er, men så har han alltid spist de minste bitene også da. Han koser seg også med bein og andre godbiter. Han bare smatter litt ekstra på det så det smuldrer opp litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå