Haustlauv Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Jeg ser på sider som f.eks finn.no at det tydeligvis er ganske vanlig å kreve betalt når man skal omplassere hunden sin, alt fra 1000 til flere tusen kroner. Er det ikke litt merkelig? Når hunden er alt fra et par år og oppover og omplasseres pga diverse årsaker, mener nå jeg at den burde vært gratis, men?
loppekasse Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Kanskje for å sikre seg at noen som VIL ha hunden overtar den?
HumHum Skrevet 11. juni 2010 #3 Skrevet 11. juni 2010 Er vel mest for at dyr ikke er en "ting". Derfor en symbolsk sum.
Shade Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Det er for å sile ut de useriøse Har man virkelig lyst og råd til å ha et dyr betaler man.
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Skulle bare ønske folk ville gjøre det samme med katter, samt bli flinkere til å sterilisere dem.
HumHum Skrevet 11. juni 2010 #6 Skrevet 11. juni 2010 Man betaler også (mange plasser) for omplassering av katter. Helst privatpersoner som ikke er så flinke til det.
MissMas Skrevet 11. juni 2010 #7 Skrevet 11. juni 2010 Det er, som noen andre har skrevet, en symbolsk sum. Dyret er verdt noe, og om en skal ha dyr må en være villig til å kjøpe dyret, ikke bare få det gratis rett i nevene.
Sasha Sasha Skrevet 5. juli 2010 #8 Skrevet 5. juli 2010 Om jeg skal kjøpe få omplasserings dyr ser jeg annerledes på det. For eksempel så ville jeg gjerne ha en kanin fra omplasserings hjem og jeg er kjempeinterisert i kaniner og opptatt av de skal ha det bra. De ville ha 450 kr for kaninen. Da blir jeg skjeptisk til organisasjonnen. Organisasjonen må selvsagt snakke med oss og passe på at vi er riktig hjem for dyret. Men jeg blir skjeptisk om de vil ha penger utover at en betaler for at dyret er kastrert/sterilisert. Hvorfor skal jeg gi ###(#) antall kroner for en voksen kanin, hund, katt når jeg kunne fått naboens kattunger gratis? Jeg veldig opptatt av at organisasjoner som ikke er seriøse ikke skal få mine penger. Derfor vil jeg ikke gi xxxx antall kroner for en katt der jeg ikke vet nok om organisasjonen til å være 110 % sikker på hva pengene jeg betaler går til. Selv ikke alle kattehjemene er seriøse og da ville jeg for alt i verden ikke støttet en organisasjon som er mere opptatt av og tjene penger enn dyrevelferd! Da ville jeg heller fått naboens kattunger gratis for da støtter jeg hvertfall ikke situvasjonen med penger. Jeg synes jeg gjør noe bra ved å ta vare på et dyr fra dem, som er noen år gamelt kontra og kjøpe få et bedre billigere gratis dyr fra en annen plass. Med bedre dyr mener jeg at en katt hund fra omplasserings hjem gjerne er eldre og har med seg mere bagarsje adfertsforstyrrelser ec+ en unge eller valp..
MissMas Skrevet 5. juli 2010 #9 Skrevet 5. juli 2010 Hvorfor skal jeg gi ###(#) antall kroner for en voksen kanin, hund, katt når jeg kunne fått naboens kattunger gratis? Fordi det er en symbolsk sum. Men hvis du ikke vil betale en symbolsk sum, kan du jo (som du skrev) få dyr gratis.
Sasha Sasha Skrevet 5. juli 2010 #10 Skrevet 5. juli 2010 Fordi det er en symbolsk sum. Men hvis du ikke vil betale en symbolsk sum, kan du jo (som du skrev) få dyr gratis. Jeg skjønner egentlig det Forklarte dett kanskje litt dårlig. Jeg er skeptisk til å betale for dyr fordi da tjener noen penger på det. Og det er helt greit om det er en seriøs dyreorganisasjon, men om det ikke er det, er det ikke greit i hele tatt. Det kan det være vanskelig og være helt sikekr på synes jeg og derfor liker jeg ikke og betale for dyr.. Det var en annen gang da jeg ville ha marsvin fra en dyreorganisasjon mest fordi de slet med og omplassere et. Men de ville ha 350 kr for det marsvinet og da blir jeg skeptisk. Da ser jeg liksom for meg at de setter unger på marsvinene bare for å få penger. Nå var trolig ikke det tilfelelt men jeg blir redd for det...
MissMas Skrevet 5. juli 2010 #11 Skrevet 5. juli 2010 Jeg skjønner egentlig det Forklarte dett kanskje litt dårlig. Jeg er skeptisk til å betale for dyr fordi da tjener noen penger på det. Og det er helt greit om det er en seriøs dyreorganisasjon, men om det ikke er det, er det ikke greit i hele tatt. Det kan det være vanskelig og være helt sikekr på synes jeg og derfor liker jeg ikke og betale for dyr.. Det var en annen gang da jeg ville ha marsvin fra en dyreorganisasjon mest fordi de slet med og omplassere et. Men de ville ha 350 kr for det marsvinet og da blir jeg skeptisk. Da ser jeg liksom for meg at de setter unger på marsvinene bare for å få penger. Nå var trolig ikke det tilfelelt men jeg blir redd for det... Ja, skjønner litt hva du mener.. Men jeg tror heller oppdrettere som tar 10 000 kr for en valp vil tjene penger enn noen som selger et dyr for 300 kr. 300 kr er jo "en slikk og ingenting"
Sasha Sasha Skrevet 6. juli 2010 #12 Skrevet 6. juli 2010 Ja, skjønner litt hva du mener.. Men jeg tror heller oppdrettere som tar 10 000 kr for en valp vil tjene penger enn noen som selger et dyr for 300 kr. 300 kr er jo "en slikk og ingenting" Det er klart man blir ikke rik av og selge marsvin som de fleste andre små dyr, men folk kan gjøre mye dumt for å tjene 350 kr, så får jo marsvinene som oftest flere unger en et, tar lite plass og noen kan jo også finne på og ha mange marsvin og sette mange kull på marsvinene..osv. Jeg tror ikke det er så mange som later som de er i en idel organisasjon og gjør dette men jeg synes likevel det er veldig skremmende...
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #13 Skrevet 6. juli 2010 Jeg ser på det å ta penger er for at hvis man setter en høyere pris, så er det ikke en hvem-som-helst som kan ta over dyret. Jeg synes det er flott at folk stiller krav, for å vise at man bryr seg. Vi kjøpte en kattunge ifjor, annonsøren skrev: Bud under 50 euro er ikke seriøse. Vi sa vi gjerne betaler 100 euro (800 kroner) med glede. Dette var ingen rasekatt, men vanlig huskatt. Har vel hørt om de som kjøper smådyr og slikt og har en slange eller andre dyr liggende hjemme i bur som venter på å få mat? Fysj.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #14 Skrevet 6. juli 2010 Jeg har et lite oppdrett av hunder, og jeg tar betalt hvis jeg omplasserer noen av mine voksne hunder. Det er flere grunner til det, men den viktigste er at da er jeg tryggere på at de som overtar hunden min er seriøse mennesker som forstår hva slags ansvar de tar på seg. Jeg selger heller ikke valper på avbetaling, av samme grunn. Hvis folk ikke har penger til å kjøpe valp, får de spare litt. Da tenker de samtidig over om de virkelig ønsker denne valpen. Og bare så det er sagt, det har ingenting med å tjene penger å gjøre. Det er kun for å forsøke å finne trygge og stabile hjem til hundene!
Shade Skrevet 6. juli 2010 #15 Skrevet 6. juli 2010 Jeg synes alle dyr burde koste penger, uansett om det er omplassering eller ikke, for som anonym sier, da tenker kanskje folk seg litt om før de får seg dyr. Har man ikke råd til å betale for det har man heller ikke råd til å ha det.
miss_universum Skrevet 6. juli 2010 #16 Skrevet 6. juli 2010 Jeg skjønner egentlig det Forklarte dett kanskje litt dårlig. Jeg er skeptisk til å betale for dyr fordi da tjener noen penger på det. Og det er helt greit om det er en seriøs dyreorganisasjon, men om det ikke er det, er det ikke greit i hele tatt. Det kan det være vanskelig og være helt sikekr på synes jeg og derfor liker jeg ikke og betale for dyr.. Hei! Hva mener du med "Useriøse dyreorganisasjoner"? Hvem er de? Kan hvertfall si at seriøse organisasjoner, som f.eks Dyrebeskyttelsen Norge sine underavdelinger, tjener ikke penger på det de driver med. Hvis de tar betalt 1000kr for å omplassere en katt de har reddet inn fra gata, er det kun for å dekke de utgiftene de allerede har hatt på katten, som da vil være sterilisering og vaksiner. Som regel går de i tap på kattene de "selger", og personen som vil kjøpe katten sparer i utgangspunktet penger på dette da det er mye dyrere å gjøre dette selv hos veteriær. (Har jobbet som frivillig hos en av underavdelingene, så vet hvordan dette foregår)
Sasha Sasha Skrevet 6. juli 2010 #17 Skrevet 6. juli 2010 Hei! Hva mener du med "Useriøse dyreorganisasjoner"? Hvem er de? Kan hvertfall si at seriøse organisasjoner, som f.eks Dyrebeskyttelsen Norge sine underavdelinger, tjener ikke penger på det de driver med. Hvis de tar betalt 1000kr for å omplassere en katt de har reddet inn fra gata, er det kun for å dekke de utgiftene de allerede har hatt på katten, som da vil være sterilisering og vaksiner. Som regel går de i tap på kattene de "selger", og personen som vil kjøpe katten sparer i utgangspunktet penger på dette da det er mye dyrere å gjøre dette selv hos veteriær. (Har jobbet som frivillig hos en av underavdelingene, så vet hvordan dette foregår) Nei hvem er de,drittsekker? Det var noen som gjorde dette en plass utafor der jeg bor fikk dyr og drev med avl og satt de i trange bur i kjelleren og solgte de som omplasseringsdyr.. Dette var kun for og tjene penger bare så det er sagt ikke noe dyrevelferd eller slikt noe inne i bilden der i gården, nei. Men de ble tatt for det så de er ikke lenger. Etter det så har jeg blitt skjeptisk til å betale for dyr. 1000 kr for en ferdig vaksinert kippet og kastrert/sterilisert katt med papirer på dette ville jo ikke vært dyrt i det hele tatt. De ville jo da gått i tap på og selge den så da tror jeg heller jeg ville betalt en del ekstra om jeg skulle ha den. Det er ikke at folk tar seg betalt for kastereing vaksinering som er problemet men jeg synes det er merkelig om noen skal ha 350 kr for et ensomt marsvin.. Eller ei som jeg snakket som hadde kjøpt seg en omplasserings katt til kr 2600 jeg må innrømme at jeg syntes det hørtes merkelig ut. Når det er sagt så skjønner jeg hva du mener og jeg vet at dyrebeskyttelsen er en seriøs organisjasjon og de fleste gjør et fantastisk arbeid .
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #18 Skrevet 6. juli 2010 Jeg ville aldri kjøpt et dyr, omplassering eller ikke, uten å sjekke litt rundt oppdretter/ selger. Det er jo nettopp derfor vi som avler hunder forsøker å informere aktuelle kjøpere om at man skal kjøpe fra de oppdretterne som raseklubbene anbefaler. Hvis folk hadde vært litt mere kritiske til hvem og hvorfra de kjøpte dyrene sine, ville markedsgrunnlaget for disse useriøse oppdretterne falt bort. Men når pris ser ut til å være avgjørende, og når man helst kjøper en billig hund eller ønsker en gratis omplasseringshund, så vil jo disse useriøse som bare vil tjene penger stadig ha et marked. Hilsen anonym med lite oppdrett
Skywalker Skrevet 6. juli 2010 #19 Skrevet 6. juli 2010 Jeg ser på sider som f.eks finn.no at det tydeligvis er ganske vanlig å kreve betalt når man skal omplassere hunden sin, alt fra 1000 til flere tusen kroner. Er det ikke litt merkelig? Når hunden er alt fra et par år og oppover og omplasseres pga diverse årsaker, mener nå jeg at den burde vært gratis, men? Jeg finner det naturlig at ompasserings-stasjoner i det minste får dekket de utgiftene de har på et dyr de har oppstallet. For, veterinær m.m. Og som det nevnes i tråden er det bare bra at man betaler noen kroner, om ikke annet så for å signalisere at dyret har en verdi. Alt for mange katter blir betraktet som "bruk og kast" -vare. Det ser vi særlig i forbindelse med ferier. Begrepet "feriekatt" (kattunge som blir anskaffet til barn i sommerferien for så å bli forlatt ved hjemreise) er noe Dyrebeskyttelsen kjenner godt til. Også dette med diverse "allergier" som synes å blomstre voldsomt opp hos mange like før sommerferieturen. Ikke ukjent for veterinærer heller. Hunder er heller ikke unntatt for slike saker. Og da gjerne blandingshunder man har fått gratis.
Gjest Lille-pus Skrevet 6. juli 2010 #20 Skrevet 6. juli 2010 Jeg finner det naturlig at ompasserings-stasjoner i det minste får dekket de utgiftene de har på et dyr de har oppstallet. For, veterinær m.m. Og som det nevnes i tråden er det bare bra at man betaler noen kroner, om ikke annet så for å signalisere at dyret har en verdi. Alt for mange katter blir betraktet som "bruk og kast" -vare. Det ser vi særlig i forbindelse med ferier. Begrepet "feriekatt" (kattunge som blir anskaffet til barn i sommerferien for så å bli forlatt ved hjemreise) er noe Dyrebeskyttelsen kjenner godt til. Også dette med diverse "allergier" som synes å blomstre voldsomt opp hos mange like før sommerferieturen. Ikke ukjent for veterinærer heller. Hunder er heller ikke unntatt for slike saker. Og da gjerne blandingshunder man har fått gratis. Amen ! Takk Skywalker ! Takker på vegne av mine tre tildligere hjemløse katter for at du er en av de etterhvert ganske mange som har forstått
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå