Gjest Marianne Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Lurer litt på hva folk mener om å døpe barnet sitt i kirken. Skal du gjøre det når du får barn/har du gjort det? Hvorfor, hvorfor ikke? Jeg og samboeren diskuterte det helt hypotetisk her en dag. Han mente så absolutt at vi skulle døpe det eventuelle barnet i kirken. Jeg spurte hvorfor, da han ikke er noe kristen i det hele tatt. Da hadde han ikke noe svar. Jeg er personlig litt i tvil, men tror jeg heller vil ha en såkalt navnefest. Jeg har ikke noe kristent livssyn i det hele tatt, og synes derfor det er feil å døpe barnet i kirken. Uansett hvor mye tradisjon og alt det der det er :-) Hva mener dere?
Gjest Huffsa Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Jeg er ikke døpt selv, og kommer ikke til å døpe mitt eget barn. Såklart, får jeg barn med en veldig religiøs mann (som jeg tviler på at jeg kommer til, men uansett) og han insisterer, så kan jeg jo gjøre det for hans skyld. Men egentlig, så vil jeg absolutt ikke døpe barnet mitt. Jeg er ikke kristen, overhode, og jeg har ingen grunn til å døpe mitt barn inn i en religion og krike som jeg ikke tror på. Det er helt feil for meg.
tinamarie Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 Synes det er feil å døpe barn i kirken bare pga tradisjoner hvis man ikke er kristen selv. Kommer aldri til å gjøre det selv med framtidige barn. Heller aldri gifte meg der
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 Lurer litt på hva folk mener om å døpe barnet sitt i kirken. Skal du gjøre det når du får barn/har du gjort det? Hvorfor, hvorfor ikke? Jeg og samboeren diskuterte det helt hypotetisk her en dag. Han mente så absolutt at vi skulle døpe det eventuelle barnet i kirken. Jeg spurte hvorfor, da han ikke er noe kristen i det hele tatt. Da hadde han ikke noe svar. Jeg er personlig litt i tvil, men tror jeg heller vil ha en såkalt navnefest. Jeg har ikke noe kristent livssyn i det hele tatt, og synes derfor det er feil å døpe barnet i kirken. Uansett hvor mye tradisjon og alt det der det er :-) Hva mener dere? Kommer ikkje til å døpe barna våre om vi får noen. Ingen av oss er kristne, så eg ser ikkje poenget med å gjøre det. Om ungen finner ut den vil døpes når den er gammel nok til å bestemme det sjøl, så værsågod. Det skal den få lov til. Men vi ser ikkje poenget med å melde den inn i kirka når både eg og sambo har/skal melde oss ut. Den tradisjonen bryr vi oss altså fint lite om.
Gjest Iah Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 Hvis jeg får barn kommer de ikke til å døpes. Ikke er jeg døpt selv og siden jeg er ateist ville det vært helt unaturlig å døpe eventuelle barn.
Gjest Birthe Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har ikke det minste lyst til å døpe eventuelle barn, og heldigvis er samboer enig. Vi velger heller humant-etisk navnefest. I dåpen markerer man jo at man vil oppdra barnet i kristen tro, og siden jeg ikke er kristen så vil det være meningsløst og hyklerisk å døpe barnet mitt.
Gjest reebok Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Jeg er døpt, men er ikke kristen, og har meldt meg ut av statskirka. Om jeg noen gang skulle få barn, skal disse ikke døpes. Jeg syns ikke et barn er gammel nok til å ta den avgjørelsen, det får heller melde seg inn i en religiøs organisasjon når det får egne tanker og meninger om saken.
I.am.me Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Hvis dere har andre barn som er døpt i kirken så JA, men hvis dere ikke har det, synes jeg ikke det er noe å stresse med. Det er jo mer tradisjon enn eksakt tro, og det skader jo ingen å bli døpt, man kan jo når som helst melde seg ut av statskirka (?), så... Jeg tror ikke jeg kommer til å døpe mine barn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Vi er kristne begge to, men jeg hører ikke til i statskirka, og barnedåp går egentlig helt i mot min tro. Men jeg føler ingen tilhørighet i menigheten jeg vokste opp i heller, så jeg går i statskira sammen med mannen. Han vil døpe, og jeg tror vi ender opp med det, selv om jeg må innrømme at jeg er veldig usikker..
Zess Skrevet 10. juni 2010 #10 Skrevet 10. juni 2010 Dette er et problem jeg ikke synes du skal lete etter svaret på her på Kvinngeuiden, ettersom jeg mener det er veldig indiviuelt hva "fasiten" er. Det handler om hvor sterke følelser nettopp du har rundt dåp. Selv er jeg veldig antireligiøs og kunne aldri tenkt meg å døpe barnet mitt. Men jeg synes det er helt ok å "gi" en dåp til kjæresten din hvis det er et viktig rituale for ham, og det i grunnen ikke er så kjempeviktig for deg med enten eller (For meg er avgjørelsen mellom kirkelig eller borgelig konfirmasjon viktigere - da skal barnet tross alt velge selv). Hvis du derimot har en sterk gut feeling på at du slett ikke har lyst til dette, synes jeg du skal fortsette å argumentere mot.
Arkana Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 (endret) Hverken mannen min eller jeg er kristne. Mannen min er riktignok både døpt og konfirmert, begge kun pga tradisjon, og tilhører statskirken, mens jeg er ingen av delene. Vi var likevel begge enige om at det var helt feil å døpe barna våre når vi ikke er kristne (vi hadde heller ikke noe kirkebryllup da vi giftet oss). Rent personlig mener jeg at når dere er uenige er det mst riktige å ikke gjøre noenting, altså ikke døpe barna deres. De står uansett fritt til å velge religion når de blir eldre, så det er ingen grunn til å melde dem inn i noe trossamfunn som dere har valgt for dem. Endret 10. juni 2010 av Arkana
Gjest Mor Skrevet 10. juni 2010 #12 Skrevet 10. juni 2010 Har ikke døpt ungen min, synes det blir helt feil når vi ikke er kristne. Synes det er ubehagelig å være i kirken og høre på alt det "rare" presten sier. Blir helt unaturlig for meg. Synes tradisjon er et dårlig argument også...Vi skal ikke fortsette med ting bare fordi det var "vanlig før", synes jeg. Verden har endret seg, skolesystemet har endret seg, teknologien har endret seg, folk har endret seg...
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Er en ikke kristen så bør en hverken døpe sin barn i kirken, eller gifte seg i den. Likevel er det mange som gjør det, fordi de mener at "rammene er så flotte" eller fordi det er "tradisjon". Jeg syntes det er en hån mot ens eget livssyn og mot andres. Å behandle andres livssyn på en måte som at det er "koselig" og artig med "flotte bygg" osv er rett og slett utrolig respektløst, men det bryr få seg om. Å behandle sitt eget livssyn som noe som kan legges på hylla når det passer er på samme måte et tegn på man gel på selvrespekt.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 Hvis dere har andre barn som er døpt i kirken så JA, men hvis dere ikke har det, synes jeg ikke det er noe å stresse med. Det er jo mer tradisjon enn eksakt tro, og det skader jo ingen å bli døpt, man kan jo når som helst melde seg ut av statskirka (?), så... Jeg tror ikke jeg kommer til å døpe mine barn. Man kan jo også alltid melde seg inn, når man er voksen nok til å ta et slikt valg, så...
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 Jeg og mannen er kristne, men ikke statskirken, og vi kommer ikke til å døpe barna våre. Det blir barnevelsignelse istedet ettersom vi faktisk er kristne og vil ha en kristelig seremoni, men ikke har troen på barnedåpen. Det valget synes vi selv at de må ta når de kan ta det. Jeg ble ikke døpt som barn og valgte å døpe meg i voksen alder. Vi vil ikke påtvinge dem noe, men vi ønsker selvfølgelig at de blir i den kristne tro. Et spedbarn har ingen meninger om religion og derfor blir det galt for oss å ha barnedåp.
Gjest imli Skrevet 12. juni 2010 #16 Skrevet 12. juni 2010 Eg er sjølv døpt, konfirmert og medlem i statskirka, og har døpt mine ungar. Eg er kristen og syns det er riktig å døpe barn.
Gjest Awsome Skrevet 12. juni 2010 #17 Skrevet 12. juni 2010 Kommer ikkje til å døpe barna våre om vi får noen. Ingen av oss er kristne, så eg ser ikkje poenget med å gjøre det. Om ungen finner ut den vil døpes når den er gammel nok til å bestemme det sjøl, så værsågod. Det skal den få lov til. Men vi ser ikkje poenget med å melde den inn i kirka når både eg og sambo har/skal melde oss ut. Den tradisjonen bryr vi oss altså fint lite om. +1
fink Skrevet 12. juni 2010 #18 Skrevet 12. juni 2010 (endret) Jeg kommer ikke til å gjøre det, fordi det er unaturlig for meg å sverge på å oppdra barnet mitt i kristen tro, når jeg ikke er kristen. Barnet kan døpes senere dersom det ønsker, men kan aldri omgjøre det faktum at det er døpt. Endret 12. juni 2010 av fink
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå