Barcelone Skrevet 10. juni 2010 #21 Del Skrevet 10. juni 2010 Burka = Heldekkende hvor kvinnene kun kan se ut gjennom et gitter Niqab = Noe ala burke, men dekker ikke ansiktet Hijab = Sjal som dekker hodet. Tror aldri jeg har sett noen med burka i Norge noen sinne. Hijab er mest utbredt, mens niqab forekommer ganske ofte hos afrikanske kvinner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Frigg Skrevet 10. juni 2010 #22 Del Skrevet 10. juni 2010 Plagget som dekker alt unntatt ansikt, hender og føtter kalles, som andre her allerede har nevnt, abaya. Niqab dekker ansikt og hode, og er på en måte hodeplaggdelen av en burka. Men det er et eget plagg, og dermed ikke det samme som, eller en del av, en burka. En annen forskjell er at niqaben har åpning til øynene, i motsetning til nettingen på en burka. Angående burka så er det her i Loddefjord (bydel i Bergen) iallefall to som bruker det. Synes derfor at det høres ganske usannsynlig ut at det da skulle være kun ti burkakledde kvinner i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 11. juni 2010 #23 Del Skrevet 11. juni 2010 Ha! Jeg fant ut av det. Det som dekker hele kroppen, men ikke ansiktet heter abaya. http://no.wikipedia.org/wiki/Abaya http://www.sjomannskirken.no/media/393100/22_big.jpg Det er en tanke ukorrekt. Abaya er det tradisjonelle arabiske sløret, som hovedsakelig brukes i Saudi-Arabia(påbudt)og Irak, og som svarer til den pakistanske dapattaen, den iranske chadoren osv. Disse plaggene kan være heldekkende, eller bare dekke håret(i Saudi-Arabia er det påbudt å dekke kroppen med abaya, men ikke håret...I Iran, derimot, er det påbudt å dekke håret med chaodr(eller hijab, som altså ikke er det samme), men ikke kroppen for øvrig. Kort og godt: Det finnes ingen fellesnavn for plaggene som dekker kroppen og håret(men ikke ansiktet); det er mange forskjellige plagg som kan gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
¤Pernille¤ Skrevet 11. juni 2010 #24 Del Skrevet 11. juni 2010 Daså! Er det rart folk blir forvirra? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #25 Del Skrevet 11. juni 2010 http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7006469 http://www.x-plosiv.no/default.pl?showArticle=4270&pageId=188 Jeg finner ikke plassen der en ekspert anslo det til under ti i Norge, men i saken fra NRK her vises det at i hele Danmark (som har langt mer radikale muslimer enn Norge) er det tilsammen 150 kvinner som bruker burka og niqab. Når vi samtidig vet at niqab er mye mer vanlig enn burka, er ikke tallet på ti særlig urealistisk for Norge. I den andre lenken anslår SSBs sjefsforsker prosenttallet på muslimske kvinner i Norge som bruker burka og niqab til 0,01% av det totale antall muslimske kvinner. Altså bunner disse burkafortellingene i manglede kunnskap om det fremmede. Kunnskap som er nødvendig for å kunne leve i et samfunn sammen. For uten den kunnskapen blir søte barnefortellinger fort til konflikter. Jeg oppfattet ingen konflikt ihvertfall, bare søte barnefortellinger. Men ønsker man å lage konflikt basert på noe så uskyldig, så får man vel bare gnåle på. Det er ikke alltid slik at folk vet like mye som du,vettu religionskjenner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tineline Skrevet 12. juni 2010 #26 Del Skrevet 12. juni 2010 I Oslo de ti siste årene har jeg kun sett én kvinne med ekte burka. Abaya er derimot ganske vanlig, men niqab har jeg overhodet ikke sett. Hijab florerer jo, men jeg syns faktisk dette kan være et veldig kledelig plagg, og reagerer ikke på det overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cyanid Skrevet 12. juni 2010 #27 Del Skrevet 12. juni 2010 Burka er det vel bare når det heldekkende plagget også har gitter foran øye-luken? Det kan vel godt hende det er mindre enn ti som bruker i norge, jeg har i alle fall aldri sett en sånn med gitter ''live''. jeg har lånt en sånn for noen år siden og løp rundt i byen på fylla og ble godvenn med roseselgerne og fikk tilogmed gratis roser! Morro var det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #28 Del Skrevet 12. juni 2010 jeg har lånt en sånn for noen år siden og løp rundt i byen på fylla og ble godvenn med roseselgerne og fikk tilogmed gratis roser! Morro var det. Tror hijab er det vanligste. Slør som dekker håret, men ikke ansiktet. Burka er heldekkende med gitter forran ansiktet. Niqab er og heldekkende, med bare ei åpen glippe KUN forran øynene. Beklager, men den syns jeg er skummel Jeg var på jobb en gang, skulle åpne en dør, og samtidig var det ei som skulle åpne døra fra andre sida, vi holdt på gå rett i værandre. Var ei med Niqab, heldekkende SVART plagg, med kun ei glippe forran øynene. Fy F som jeg skvatt. Alle mine barndoms mareritt om hufsa dukka med engang opp Hijab har jeg ingen problemer med, men den burkaen og niqab`en syns jeg er ubehagelig rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agurkolat Skrevet 13. juni 2010 #29 Del Skrevet 13. juni 2010 At da er under 10 stykk i Noreg som bruker burka er ikkje usannsynleg. Las ein plass at i Danmark er da berre 6 stykk som bruker burka.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå