Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 En treningsvenninne av meg hevder at maten man spiser rett etter hard kondisjonstrening blir omtrent "borte" ved at glykogenlagrene skal restituere seg eller noe sånt. Altså at man faktisk, hvis man absolutt vil, kan spise litt usunt (f.eks burger, pizza og sånt skrap som man egentlig ikke bør spise) rett etter trening uten at det gjør så mye. Noen som vet om dette stemmer?
Stellia Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Nei, det stemmer ikke. Kalorier er kalorier, uansett om de inntas før eller etter trening. Det er riktignok hensiktsmessig å få i seg næring rett etter en kondisjonsøkt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 Man har høyere forbrenning rett etter en treningsøkt, så maten du spiser blir raskere forbrent, jeg tror også at fett forbrennes lettere da?
Wiggins Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 (endret) En treningsvenninne av meg hevder at maten man spiser rett etter hard kondisjonstrening blir omtrent "borte" ved at glykogenlagrene skal restituere seg eller noe sånt. Altså at man faktisk, hvis man absolutt vil, kan spise litt usunt (f.eks burger, pizza og sånt skrap som man egentlig ikke bør spise) rett etter trening uten at det gjør så mye. Noen som vet om dette stemmer? Termodynamikkens grunnsats lyder (hvis jeg husker rett): Energi kan ikke oppstå eller forsvinne, den kan bare gå over til andre former. Det du spiser blir følgelig aldri "borte". Derimot så er kroppen evne til å ta opp karbohydrater og bygge opp glykogenlageret i muskulaturen det første kvarteret etter at du f. eks. har jogget en tur på 5 km mye større enn ellers. Derfor vil det du spiser etter en treningsøkt i mindre grad lagres som fett. Etter trening bør du spise mat som gir god restitusjon, ikke søppelmat. Men selv om kroppens evne til å bygge opp glykogenlageret er mye større rett etter trening enn ellers så er den ikke ubegrenset. Spiser du en stor porsjon pommes frites pluss hamburger og en stor milkshake så er det veldig mye av dette som kroppen ikke klarer å dytte inn i glykogenlagrene, som i hovedsak vil lagres som fett. Endret 10. juni 2010 av Lance
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 Junkfood er jo like usunt uansett når det inntas, så selvsagt "gjør det noe" å spise slikt selv om man har trent. Etter en hard treningsøkt trenger uansett kroppen næringsrik og sunn mat, for å få restituert best mulig. Rent kalorimessig er det mulig man i løpet av treningsøkten har forbrent like mye kalorier som finnes i et junkfoodmåltid (skjønt det er vanskelig å beregne), men enten målet er å slanke seg eller bli sunnere er aldri junkfood ideellt uansett. Blant annet inneholder det mye dritt, som påvirker ting som blodsukkeret. Det er ikke kun kalorier som er av betydning når man slanker seg.
Barcelone Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Broren til samboer er PT og har løpt på det norske langdistanse landslaget. Han anbefalte meg etter trening å spise en banan eller drikke en liten sjokomelk (den i den brune lille kartongen med sugerør) og så spise et normalt måltid 1-2 timer etterpå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Trådstarter her. Fint med tips om hva man BØR spise rett etter trening, men det var ikke det jeg spurte om. Greia er at jeg innimellom trenger å skeie ut litt, og da er det greit å vite når det er mindre ille å gjøre enn andre ganger. Takk til Lance for godt svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå