Gå til innhold

Skifte forbinding på sår

Fremhevede innlegg

Gjest *anonyma*
Skrevet

Jeg har vært litt.... hrmmm.... klønete og gått på trynet. Sitter her med korssting på kneet og en pen forbinding utapå. Dette skjedde langt hjemmefra så jeg skal jo selvfølgelig ikke til den legen og ta sting og sånt. Jeg spurte om jeg skulle skifte forbinding før jeg skulle ta sting etter 14 dager, fikk til svar at det var greit hvis det trakk mye igjennom. Men hva er mye? Det har blødd endel og trukket gjennom. Er det noen fare hvis jeg lar den samme kompressen sitte på i 14 dager? Har fått en sånn fin vanntett forbinding som jeg kan dusje med, vil jo helst beholde den muligheten da :lol:

Det er ganske komplisert for meg å komme meg noe sted nå, så hvis jeg ikke MÅ ut så står jeg over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ringe fastlegen/legevakten å høre?

Uansett så er det mye fine kompresser på apoteket, kansje de har samme type som du fikk på sykehuset? Tror jeg ville byttet...

Skrevet

Tror også jeg ville ha byttet. Det går sikkert fint an å lage vanntett forbinding selv, vet mamma har gjort det på mine sommerknær i hvert fall. :wink:

Skrevet

Trekker det igjennom, bør du skifte forbinding hver annen til tredje dag. Blod og sårvæske er et eldorado for bakterier, og en tilgriset forbinding øker sjansen for infeksjon i såret.

Dessuten har såret veldig godt av å få luft og gror bedre da, så når du skifter forbinding lufter du såret samtidig. Ved ny forbinding må du rense såret godt med pyrisept, og du kan gjerne smøre en antibiotisk salve på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du kan gjerne skifte etter noen dager. Så lenge det ikke verker vil det mest sannsynlig ikke veske gjennom igjen.

Ikke vask så mye på såret hvis det er sydd, da det bløter opp sårskorpen.

På apoteket selges det kompresser du kan sette på.

Også dusjkompresser selges der.

Gjest *anonyma*
Skrevet

Takk for svar.

Jeg ringte ned til nærmeste legesenter og skal ned dit i ettermiddag. Det er uansett samme sted som apoteket så det er ingen omvei. Har ikke lyst å dra av forbindinga selv siden såret er så nytt ennå. Uansett OK at noen kyndige får sett om det er på rett vei og at det ikke går infeksjon i det. Får ta med meg noe ting og tang fra apoteket i samme slengen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...