Gå til innhold

Sabotasje mot sykling i marka

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/aktiv/article3687037.ece

En person med sin egen personlige vendette mot syklister i marka. Jeg må nesten heie litt på fyren, selv om fremgangsmåten kunne vært mye bedre enn dette.

Terrengsyklister har like rettigheter til å ferdes i skogen som turgåere, gitt at de viser hensyn, sier Øyvind Aas, leder av «Terrengsykkelrittet», som arrangeres i Østmarka hver vår.

Vel min erfaring er at de sykler på deg okke som. Min hund ble påsyklet av flere ungdommer i skogen på organisert trening. Treneren så på at hunden min ble skadet uten å si ifra til ungdommene (hale og poter har ingen ting i eiker på en sykkel å gjøre) Skal love deg denne treneren fikk høre. Og om det er slik man trener opp dagens unge til å ferdes i skogen, så blir det jo himla fint etterhvert!!

Så alle med barn og hunder, som liker å bruke marka, må nå bare trekke seg tilbake og holde seg på fortauer ol.

PS: Jeg rir selv og bruker marka mye. Vi lager egne stier i samarbeide med grunneiere. Disse stiene holder vi åpne hele året rundt osv. Turgåere må mer en gjerne bruke disse stiene, og det er bare hyggelig. Vi slår ofte av en prat med disse og. Men nå har syklister begynt å bruke disse stiene våre og jaggu ødelegger ikke de mer enn våre hester. Ikke hilser de og prater med folk de møter heller. De blir bare pissesure fordi vi er i veien for de... sjarmerende holdning...

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Micka
Skrevet (endret)

Jeg tar hensyn til turgåere, og sykler et annet sted.

Og ikke minst hunder. Det må jo finnes et sted for dem og.

Endret av Micka
Gjest Milka
Skrevet

Synes ikke det er så veldig farlig å sykle i ødemarka hvis du ikke blir for sølete som en gris og blir hjennom våt på grunn av vannet der det har regnet.Så jeg tenker at det ikke er så farlig likevel (Tror jeg). :klø:

Skrevet

Dårlig måte å fremme synspunktet sitt på, da det kunne ha skadet deltakerene alvorlig, men skjønner aksjonsgruppa godt. Syklister (og da særlig menn på 30-45 år) kommer som regel rasende i stor fart og da er det bare for oss på beina og kaste oss ut av stien for å overleve :glare:

• Liker 5
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sykling foregår stort sett bare på grusvei i marka. Nesten ingen sykler på stier. Årsaken til det er at de aller fleste stiene ikke lar seg sykle på.

Nesten ingen går på stier heller, og det er i grunnen ganske utrolig. Mange steder vokser stiene i marka igjen fordi for få går på dem. Det gjelder særlig de stiene som ligger litt unna områdene ved Maridalen og Holmenkollen.

Jeg går mye i marka og skjønner ikke denne problemstillingen. Den virker oppkonstruert.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sykling foregår stort sett bare på grusvei i marka. Nesten ingen sykler på stier. Årsaken til det er at de aller fleste stiene ikke lar seg sykle på.

Nesten ingen går på stier heller, og det er i grunnen ganske utrolig. Mange steder vokser stiene i marka igjen fordi for få går på dem. Det gjelder særlig de stiene som ligger litt unna områdene ved Maridalen og Holmenkollen.

Jeg går mye i marka og skjønner ikke denne problemstillingen. Den virker oppkonstruert.

Jeg er i marka stort sett daglig og dette er ikke min oppfatning av denne saken. Men det kommer jo en del an på hvor du går. Jeg velger selv småstiene det er få som kjenner til, pga syklister mm. Men ta en tur i skogen øst for Sognsvann og du mister all form for skogens ro...

Skrevet

Opplever svært ofte å treffe på syklister på trange stier i Øst-Marka. De nyeste syklene med demper foran og bak + diverse kommer seg jo frem overalt virker det som...

Gjest Gjestdel..(nope)
Skrevet

Som de sier i filmen "I kina spiser de hund." : Du gjør det du har lyst til. Om du ønsker å brekke nakken på 13-14 åringer på terrengsykkel, ved å trekke en kjetting over en løype i Østmarka, slik noen hadde gjort, og du er villig til å inngå risikoen for straff, så er det vel ingen som kan stoppe deg.

Angående slitasje i marka, så er footprinten etter sykler veldig liten. Syklene gir mellom 8 og 14 kg ekstra vekt, som fordeles på gummidekk med lavt trykk. Det sliter mindre enn turgåing, faktisk. Nå er sykkelritt en annen kategori, og jeg er ikke noen fan av Øyvind Aas sin superide om å bruke stiene i Østmarka som mega-business.

Å sykle på sti, skjer i veldig lav fart. Jeg har ALDRI pes med jenter som rir, eller folk som går tur, og ALDRI de dagene jeg kan bruke formiddagen på kos og lek. Problemene skjer på grus, problemene er i størst grad geografisk orientert til Nordmarka, og oslo vest hvor de fleste som skal være med på birken bor (i Oslo området). Det er fordi det først og fremst er de mer velstående som er opptatt av å holde seg i form, og opptatt av å konkurrere.

Samtidig er det på sti, sabotasjene skjer. Dere saboterer da ungdommer og hobbysyklister som ikke har et fiendeforhold til dere. Jeg husker ikke sist jeg skremte en hest, selv om det er lettskremte fluktdyr vi snakker om her. Tvert imot, jeg bremser ned, spør om det går bra, og mønstrer mine fetisjkledde xy-kromosom-frender. Mange av dere er jo også søte, og hyggelige, i hvert fall det jeg kan se igjennom brillene mine når de er spruta ned av søle. xD.

Regelryttere (no pun intended) angriper man best med: "Vi har faktisk også rett til å sykle i hendhold til lovverket"- kommentarer.

Holdninger om at vi er drittsekker som fortjener å bli skutt- det vet jeg ikke hvordan jeg skal kontre. Jeg er slank, jeg har sprettrumpe, jeg er kjekk og jeg kjører ofte i lycra. Selvfølgelig er det noen av dere som da blir misunnelige. Folk er misunnelige pga penger, form, status osv. Det er det kanskje ikke så mye å gjøre noe med. Jeg skulle allikevel ønske at en hestejente ikke bidrar til økt aggresjon og økte represalier mot en myk gruppe. Når det blir for dyrt for deg å ha både studielån og stallplass, så kjøper du deg kanskje også terrengsykkel, for å ta en tur i skogen. Da er det fint å ikke stupe over en kjetting, eller tryne i spikere som er satt ut.

• Liker 3
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som de sier i filmen "I kina spiser de hund." : Du gjør det du har lyst til. Om du ønsker å brekke nakken på 13-14 åringer på terrengsykkel, ved å trekke en kjetting over en løype i Østmarka, slik noen hadde gjort, og du er villig til å inngå risikoen for straff, så er det vel ingen som kan stoppe deg.

Angående slitasje i marka, så er footprinten etter sykler veldig liten. Syklene gir mellom 8 og 14 kg ekstra vekt, som fordeles på gummidekk med lavt trykk. Det sliter mindre enn turgåing, faktisk. Nå er sykkelritt en annen kategori, og jeg er ikke noen fan av Øyvind Aas sin superide om å bruke stiene i Østmarka som mega-business.

Å sykle på sti, skjer i veldig lav fart. Jeg har ALDRI pes med jenter som rir, eller folk som går tur, og ALDRI de dagene jeg kan bruke formiddagen på kos og lek. Problemene skjer på grus, problemene er i størst grad geografisk orientert til Nordmarka, og oslo vest hvor de fleste som skal være med på birken bor (i Oslo området). Det er fordi det først og fremst er de mer velstående som er opptatt av å holde seg i form, og opptatt av å konkurrere.

Samtidig er det på sti, sabotasjene skjer. Dere saboterer da ungdommer og hobbysyklister som ikke har et fiendeforhold til dere. Jeg husker ikke sist jeg skremte en hest, selv om det er lettskremte fluktdyr vi snakker om her. Tvert imot, jeg bremser ned, spør om det går bra, og mønstrer mine fetisjkledde xy-kromosom-frender. Mange av dere er jo også søte, og hyggelige, i hvert fall det jeg kan se igjennom brillene mine når de er spruta ned av søle. xD.

Regelryttere (no pun intended) angriper man best med: "Vi har faktisk også rett til å sykle i hendhold til lovverket"- kommentarer.

Holdninger om at vi er drittsekker som fortjener å bli skutt- det vet jeg ikke hvordan jeg skal kontre. Jeg er slank, jeg har sprettrumpe, jeg er kjekk og jeg kjører ofte i lycra. Selvfølgelig er det noen av dere som da blir misunnelige. Folk er misunnelige pga penger, form, status osv. Det er det kanskje ikke så mye å gjøre noe med. Jeg skulle allikevel ønske at en hestejente ikke bidrar til økt aggresjon og økte represalier mot en myk gruppe. Når det blir for dyrt for deg å ha både studielån og stallplass, så kjøper du deg kanskje også terrengsykkel, for å ta en tur i skogen. Da er det fint å ikke stupe over en kjetting, eller tryne i spikere som er satt ut.

Om det var flere av deg i marka, så hadde jeg blitt glad :-D

Hilsen søt rytter, som ikke har lettskremt hest;-)

Skrevet

Jeg er ikke misunnelig og jeg synes at syklister har like mye rett til å bruke marka. Men de irriterer likevel når det kommer en gjeng og presser deg ut av stien :)

Hadde syklistene enda vært hunkjønn og hatt "uniform" ala dette her: http://i.imgur.com/GehTJ.jpg :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Så alle med barn og hunder, som liker å bruke marka, må nå bare trekke seg tilbake og holde seg på fortauer ol.

PS: Jeg rir selv og bruker marka mye. Vi lager egne stier i samarbeide med grunneiere. Disse stiene holder vi åpne hele året rundt osv. Turgåere må mer en gjerne bruke disse stiene, og det er bare hyggelig. Vi slår ofte av en prat med disse og. Men nå har syklister begynt å bruke disse stiene våre og jaggu ødelegger ikke de mer enn våre hester. Ikke hilser de og prater med folk de møter heller. De blir bare pissesure fordi vi er i veien for de... sjarmerende holdning...

Skjønner egentlig ikke hvorfor man skal ha hunder og hester i marka.

Hestene driter over alt (og mange synes de er skremmende) og hundene går stort sett alltid fritt selv om det er båndtvang.

Har selv blitt angrepet av en hund og det var en forferdelig opplevelse. Dette var en hund som var "verdens snilleste" i følge eieren.

Fei for egen dør før du begynner å klage over andres.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skjønner egentlig ikke hvorfor man skal ha hunder og hester i marka.

Hestene driter over alt (og mange synes de er skremmende) og hundene går stort sett alltid fritt selv om det er båndtvang.

Har selv blitt angrepet av en hund og det var en forferdelig opplevelse. Dette var en hund som var "verdens snilleste" i følge eieren.

Fei for egen dør før du begynner å klage over andres.

TS her - ja mange er redde for hester og derfor skal man ALLTID ta hensyn til andre når man rir i marka. Det samme med hunder. Har man ikke kontroll på hunden, så skal man heller ikke slippe den løs. De fleste er kjempeflinke her, men som alle andre steder, så er det noen nek som synder. Og tro du meg - jeg lar ikke slike holdninger gå upaktet hen altså. Jeg bruker tid og energi på å be alle med hunder og hester om å ta hensyn! På vår stall, blir du kasta ut om du ikke oppfører deg mot turgåere eller holder deg unna skiløyper ol.

PS: Hestedrit forsvinner iløpet av en dag eller to og er kjempefin næring til skogsbunnen og er fin mat for småfuglene;-) det er værre med alle joggere ol som driter i skogen og slenger fra seg papir overalt. Eller alle de som lager bålplasser i skogen ol.

Gjest Gjest
Skrevet

De fleste er kjempeflinke her, men som alle andre steder, så er det noen nek som synder.

Akkurat som hos syklistene.

Da kan man enten sperre skogen for folk og dyr, eller godta at noen sykler og noen driver med hester/hunder.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Akkurat som hos syklistene.

Da kan man enten sperre skogen for folk og dyr, eller godta at noen sykler og noen driver med hester/hunder.

:Nikke:

Jeg bruker selv stiene i Østmarka til å gå tur, og selv på de mest ulente plasser er det sykkelspor. Og syklistene jeg treffer på ulente stier er hyggelige og høflige (stort sett) menn som alltid hilser og har et smil rundt munnen når man treffer dem.

Men at det burde vært skuddpremie på de som råsykler på grusveiene mens de trener til sykkel-Birken, ja, det er sikkert og visst.

Endret av Wadjet
Skrevet

Angående slitasje i marka, så er footprinten etter sykler veldig liten. Syklene gir mellom 8 og 14 kg ekstra vekt, som fordeles på gummidekk med lavt trykk. Det sliter mindre enn turgåing, faktisk.

Du har ikke tjenestegjort i en avdeling med beltekjøretøy? Interessant for slitasje på underlaget er ikke totalvekten, men marktrykk (kg/cm^2). Skal jeg tippe er arealet av sykkeldekket som er i kontakt med bakken kanskje 1/2-1/3 av arealet til en vanlig støvel/sko. Sett bort fra vekten av selve sykkelen har vi allerede der 2-3 ganger høyere belastning på underlaget. I tillegg kommer forskjellene i hastighet og moment.

• 1 år senere...
Gjest syklist
Skrevet

Kom over denne tråden etter og ha googla litt, etter og ha lest om sykkelparken som skal åpnes på tryvann.. viste ikke at de forskjellige brukergruppene der er så i tottene på hverandre..

-mange irriterer seg tydeligvis for mye over ting.. senk skuldrene og slapp av! Turen blir bedre uten irritasjon..

-det er vel strengt tatt bedre at syklistene er i marka enn 2-3stk i bredden i flokk på innfartsveien til byen.. Ja enkelte ting engasjerer meg og, blandt annet syklister som hardnakket står på retten sin til og bruke veien, selv om det ligger gang og sykkel sti ved siden av, ubrukt! Og må du i tilegg skylde på at asfaltenger er dårlig, ja da ha dur for dårlig utstyr. Hjelper ikke om du har rett på og bruke veien, taper gjør du uandett som myk trafikkant.. Hva får jeg gjort med det? Går forran som et godt eksempel, best for blodtrykket det... Og hverken mosjonist eller treningsnarkoman har det mere travelt enn at de kan bremse litt om de møter noen på sti eller gangsti. Det gjelder de til fots og! Blir omtrent som og møte en i ei dør og begynne og sloss i stedet for og tilby den andre og passere først.. folkeskikk og sunn fornuft kalles det..

Skrevet (endret)

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/aktiv/article3687037.ece

En person med sin egen personlige vendette mot syklister i marka. Jeg må nesten heie litt på fyren, selv om fremgangsmåten kunne vært mye bedre enn dette.

Vel min erfaring er at de sykler på deg okke som. Min hund ble påsyklet av flere ungdommer i skogen på organisert trening. Treneren så på at hunden min ble skadet uten å si ifra til ungdommene (hale og poter har ingen ting i eiker på en sykkel å gjøre) Skal love deg denne treneren fikk høre. Og om det er slik man trener opp dagens unge til å ferdes i skogen, så blir det jo himla fint etterhvert!!

Så du syns drapsforsøk er helt greit? For det er det det er når man spenner opp en kjetting over en vei som men vet at det skal komme noen i stor fart på sykkel på.

Jeg tror jeg skal begynne med din holdning også. Så skal jeg spenne opp en vaier i ca hodehøyde på den veien hvor du pleier å ri på hesten din....

Eller kanskje jeg skal begynne å ta med meg hagla når jeg er på tur og hvis det kommer noen på hest kan jeg jo bare stå midt i veien og ikke flytte meg. Og hvis hesten da kommer borti meg og ikke greier å ri rundt så skyter jeg hesten siden den "angrep" meg og anmelder eieren. Hva syns du om det?

Jeg har sett nok av turgåernazistene som trur de eier skogen, og selv på veier og stier som tydelig er lagt opp til sykkling skal de absolutt demonstrativt gå midt i veien. Jeg har også sett de sette opp stokker og vaiere i sykkelanlegg etter hopp, ol. Dette er intet mindre enn et drapsforsøk.

Jeg anbefaler alle å se på dette NRK programmet:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/730488/

Det er helt skinnsykt hvordan turgåernaziene oppfører seg og hvor mye makt de har. For all del forby alt ungdom liker å gjøre i naturen slik at de istedenfor kan være i byen å drikke seg drita og råne med bil.

Endret av flesvik
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går mye i marka og støter i blant på sti-syklister. Stort sett er det hyggelige og hensynsfulle folk som driver hobbyen sin på en måte som ikke er til fortrengsel for andre. De er få og de bruker gjerne stier som ingen andr ebruker likevel.

Derimot er det fullt mulig for de som sykler på grusveien å ta litt mer hensyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...