Gå til innhold

Hvor gammelt var barnet ditt da det fikk tenner?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor gammelt et barn er når det får tenner?

Og hvilke "symptomer" har barnet i forkant?

Takker for svar :gjeiper:

Skrevet

Småen min var 9 mnd da han fikk sin første tann. Ingen symptom på forhånd, plutselig var den bare der.

Skrevet

4,5 mnd. En dag var det bare et lite riskorn i frammunnen.

Skrevet

Sønnen vår var 6 mnd da den første tanna dukket opp.

Han gnidde seg veldig mye i munnen med gjenstander og hendene, siklet litt ekstra.

Han fikk forøvrig sin tredje tann idag, nesten 10mnd gammel, ikke noe sikling denne gangen, men antydning til litt feber.

Ofte får de flere bæsjebleier i dagene rundt tannfrembrudd også.

Skrevet

Han var 4 mnd. Tegn i forkant var mye sikling og litt kløing, pluss noen ekstra bæsjebleier dagen før, og de to dagene tennene brukte på å komme ut.

Skrevet

8,5 mnd.

Siklet litt i forkant.

Skrevet

Hun var 7 mnd, og siklet, spiste på hendene sine og alt innen rekkevidde, og var mer sutrete enn ellers.

Hvorfor får noen babyer flere bæsjebleier, egentlig?

Skrevet

Nesten 9 mnd, ikke noen tegn i forkant.

Skrevet

Han var nesten 10 mnd. Fikk to tenner nede først. Ingen spesielle tegn annet enn dårlig matlyst i perioden de brøt ut. Samme med de neste tennene. Som forøvrig var fire av fortennene oppe, kom rundt 13 mnd.

Gjest Nebula
Skrevet (endret)

5 mnd og 1 uke...

Plutselig gjorde det vondt da hun gnagde på fingrene mine og da jeg tittet inn i munnen så hadde ei skarp lita tann brutt gjennom tannkjøttet, tre dager etterpå var tann to også på vei gjennom. :) Merket lite på henne, kan vel i ettertid kanskje knytte noe sutring til det... Å spise på ting + masse sikling hadde foregått i 2-3 mnd allerede.

---

Kom på at hun hadde feber et par dager i forveien, men dette var også dagen etter vaskine nr.2 så vi så ikke dette i sammenheng. Men leste et sted at feber ikke skyldes tannframbrudd, men at tennene kommer lettere når de har feber... Ingen aning om det stemmer da. :)

Endret av Nebula
Skrevet

Gutten min fikk sin første tann rett før han var 7 mnd. Han er nå 18 mnd og har alle unntatt toårsjekslene. Med unntak av jekslene har han aldri hatt noen symptomer på tannfrembrudd, annet enn sikling og at han biter i ting. Med jekslene ble det litt mer strev, han våknet litt om natten og hadde vondt og fikk diaré (og avføringen virket nesten etsende, for han ble utrolig sår hvis vi ikke skiftet øyeblikkelig og han har aldri vært sår før).

Skrevet

Her kom den første tanna på 6 måneders dagen. Han er nå elleve måneder, og den åttende tanna kom for en drøy måned siden. Han har masse symptomer hver gang, og sliter en del med dem. Han sikler, biter på alt, har masse bæsjebleier, er rød i kinnene, og vil ikke ha så mye varm mat. Tenner er noe herk! :jepp:

Skrevet

Eldstemann hadde ikkje noko særleg tegn til tennar, dei berre kom. Fyrste tanna kom ved 5 mnd. Ved 13 mnd hadde han 16 stk, ved 24 mnd hadde han alle 20.

Minsten var 4 mnd då fyrste tanna kom. Med han var det ganske mykje skriking, feber og bæsjebleier. No er han 9 mnd og har alle fortennane (4 oppe, 4 nede).

Skrevet

Her kom ikke første tanna før 13 mnd alder :)

Skrevet

Begge var ca 5,5 måned når de fikk de første tennene.

Storebror hadde litt feber når han fikk første tanna.

Ellers har jeg merket det mest på sikling og gnaging på alt de kunne få tak i.

Skrevet

5 mnd og 1 uke da første tann tittet frem. Mye kløe, sikling og urolige netter 2-3 uker i forkant av alle tennene. Heldigvis kom både to og fire på en gang, så det var raskt overstått.

Skrevet

Eldstemann fikk første tannen når han var rett over 3 mnd gammel. Husker jeg spurte helsesøster om det kunne være tann på gang fordi han sutret masse, siklet veldig mye og gnagde konstant på hånda si. Hun avfeide meg med at det var aaalt for tidlig og at oppførsen hans ikke trengte å ha noe med tenner å gjøre. Dagen etter helsestasjonbesøket tittet tanna fram

Skrevet

Her kom de to første tennene når hun var ca 3,5mnd.. Og da merket vi det ikke annet enn at hun hadde siklet og spist på alt i et par mnd før..

Tann nr 3 og 4 bare plutselig dukket opp, med nr 5,6 og 7 hadde hun feber i et par dager før, og nr 8 dukket bare plutselig opp..

(hun er nå straks 11.mnd)

Skrevet

7,5 måned tittet de 2 fortennene nede frem, han klødde siden han var 3 mdr! De lå og ulmet under tannkjøttet lenge. Rett før de kom frem hadde han dårlig matlyst, ville ikke ha varm mat, han ble forkjølet og slapp og hadde feber på nettene. Det har ikke kommet flere tenner ennå, men han klør..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...