Gå til innhold

Barn og gressklipper o.l.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved hvilken alder har du/dine barn fått lov til å bruke motoriserte verktøy som gressklipper, snøfreser osv? Når fikk de bruke det under oppsyn, og når fikk de bruke det helt på egenhånd?

Opplys gjerne også om du ble/barnet blir regnet som gjennomsnittlig moden for alderen, mer moden eller mindre moden.

Mine foreldre var av det veldig overbeskyttende slaget, så jeg rørte vel knapt en gressklipper før jeg var 18. Ikke at jeg hadde interesse av det heller da, så jeg maste ikke akkurat om å få lov. ;)

Nå er jeg veldig bestemt på å ikke kjøre samme overbeskyttende linje overfor egne barn, men så er jeg redd for å overdrive andre veien da. Så det hadde vært kjekt å vite litt om hva andre vurderer er riktig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår fyller 13 i sommer og har til sommerjobb å klippe plen (med motorklipper og strømklipper) hjemme og hos besteforeldre. Han får ikke klippe i bratte skråninger, bare flatt terreng. Det er voksne tilstede når han gjør klippejobben, men vi fotfølger han ikke.

Selv klippet jeg plen fra jeg var ca 12 år. Også da med motor- eller strømklipper.

Skrevet

Jeg klippet gresset for besteforeldrene mine fra jeg var 10 år. De første gangene startet bestefar gressklipperen for meg og fulgte med på hva jeg gjorde. Jeg ble regnet som moden for alderen. Snøfreseren fikk jeg aldri røre, ikke engang etter jeg hadde fylt 18...

Jeg synes det er en selvfølge at barn kan hjelpe til med å klippe gresset fra de fyller 12. Før dette må man nesten bare vurdere om barnet er modent nok, men det er jo også koselig å gjøre det sammen, da. Gå rett bak barnet, og for all del - forklar hvilke deler av gressklipperen som er farlig og hva som kan skje om man ikke har respekt for den.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hadde sommerjobb i kommunen da jeg var 15 første gang, kjørte "traktorgressklipper" (altså sånn man sitter oppi). Hjemme klippet jeg gresset med motorisert gressklipper fra jeg var 12-13 tror jeg (vi hadde manuell før det). Antar jeg var nogenlunde moden for alderen.

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg var vel 10, tror jeg? Var både moden og høy/sterk for alderen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søskenbarnet til stebarn var med her om dagen og klippet gress med bestefar. Bestefar kjørte gressklippertraktoren, mens han klippet med kantklipper. Han er 6 år.

Anonymous poster hash: c7346...e2e

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for kontaktannonse.

Sulosi, mod.

Skrevet

3-åringen vår får sitte på fanget til pappa på gressklipperen, men hun får nok ikke lov å kjøre den selv før hun blir 16-18 tenker jeg :) hønemor her og..

Skrevet

Hvis det skjer noe så gjelder ikke forsikringen om barnet er under 18

Skrevet

Hvis det skjer noe så gjelder ikke forsikringen om barnet er under 18

Hvilken forsikring?

• Liker 1
Skrevet

Hvilken forsikring?

Hjemforsikring ? Dersom ungene kjører over naboens hund med gressklipper.....

Jeg tror den gjelder altså.

• Liker 1
Skrevet

Forsikring hvis ungen skader seg. Si det forsvinner en tå under plenklipperen, f.eks. Eller naboungens finger

Gjest celine
Skrevet

Min eldste er 14, og han får klippe. Broren er snart 12, og han får ikke :) Må sies at broren er liten av vekst, så han har ikke sjans til å få ordentlig styring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...