Gå til innhold

Anker studentbolig?

Anbefalte innlegg

Gjest Little princess
Skrevet (endret)

Slettet.

Endret av Little princess
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei, og atter nei. Beliggenheten er veldig midt i gryta, mye eksos etc rundt der. Det som er verre er at det er masse sosialboliger i komplekset (både studenter og sosialbooliger) med mye "pakk" i de sosialboligene.

Hvis det er viktig for deg å bo nær Grünerløkka, Grønland og Oslo S, hvis du ikke bryr deg om at sykkelen må trippellåses og at det er masse bråk så ok. Hvis du vil ha det litt hyggelig, velg et annet sted.

Gjest navnelapp
Skrevet

Normalt er eg ein sterk advokat for at Oslo er heilt fint og at det finst få utrygge plassar å ferdast. men akkurat der ville eg faktisk ikkje ha budd. Prøv å finne deg noko anna. Samskipnaden har kanskje noko, viss du skal studere?

Gjest Dorey
Skrevet

Har hørt mye negativt om stedet! Vet ikke hvordan leilighetene er, men området er veldig ekkelt, særlig om kvelden. Vil anbefale å søke et annet sted, Carl Berner, Sognsvann og Alexander Kiellandsplass har fine studentblokker :)

Skrevet

Det kommer an på hva du ønsker. Du bor i så fall svært sentralt, og det er nok litt billigere enn du kan få en del andre steder (privat). Men ville heller anbefalt samskipnadens studenboliger. En del av Anker-boligene er svært slitte. I tillegg så er nok naboene og de forbipasserende av varierende...eeeh...karakter.

Skrevet

Jeg har to venner som bor der selv, og de trives godt. Har vanket mye i området de siste to årene, da kjæresten min bodde i nærheten, bare noen få hundre meter høyere opp enn legevakten.

Det som er positivt er at du bor veldig sentralt. Det er trikkelinjer og bussholdeplasser i massevis kort vei fra døren. Du slipper evt månedskort, det meste i sentrum er innen gåavstand. Dersom du deler kjøkken med andre, har alle hvert sitt låsbare skap, for eget servise og mat. Kjøleskap er det på alle rommene.

Det som er negativt er at det kan være mye støy (men sånn er det uansett hvis mange studenter bor sammen på et sted). Får du rom ut mot trafikken, vil det bli enda mer støy fra trikk og biler. Men får du rom som vender innover, er det greit. Jeg synes ikke hyblene var så fine, veldig enkelt og upersonlig med gyslige gardiner, så jeg hadde ikke trivdes der. Ser ut som et kontor med en seng. En annen ting er at du blir boende veldig nær den berømte eventyrbroen, hvor det har vært mye hasj-/dopsalg. Men jeg har gått over den til nesten alle døgnets tider, både alene og med kjæresten, uten å ha opplevd noe skummelt.

Så det blir en vurderingssak, du må selv finne ut hvilke variabler som er viktige for deg, og hva du kan leve med. Ser flere foreslår sio, og det kan også være et godt alternativ. De har flere avdelinger i sentrumsområdet tror jeg, og en del litt utenfor sentrum, typ Sognsvann, Bjølsen, Ullevål osv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet
Det som er negativt er at det kan være mye støy (men sånn er det uansett hvis mange studenter bor sammen på et sted). Får du rom ut mot trafikken, vil det bli enda mer støy fra trikk og biler. Men får du rom som vender innover, er det greit.

Ikke nødvendigvis. Jeg bor på Tullinløkka (SiO) og her er det overraskende stille det meste av døgnet! Etter klokken 23 begynner lysene å slukkes i vinduene ser jeg, og da er det helt, helt stille her! På innsiden slipper man trafikkstøy og blir egentlig veldig godt skjermet for det meste.

Hadde forventet en del bråk da jeg flyttet inn (flyttet fra tidenes roligste private borettslag), men den som bråker mest her er vel jeg... og jeg bråker ikke overdrevent mye :)

Tror dog det er mer bråk på studentbyer som feks. Kringsjå/Fjellbirkeland og Sogn, da det er flere utvekslingsstudenter som bor der, og de tar kanskje ikke det halve/ene året i Oslo så veldig seriøst sånn rent faglig, slik at de har bedre tid til å feste og bråke :ler: (Skjønner dem godt!) Har vært på Bjølsen en del også, og der er det ofte stille også, men det er jo en del vors/fester der...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på Anker hostel i forbindelse med reiser til Oslo (samme kvartal som studentboligene) og synes ikke området på langt nær virker så ille som enkelte har beskrevet lenger opp i tråden. Har gått ute på nattestid uten å opplevd noe skummelt :) (men som sagt har jeg ikke bodd her fast i lengre perioder, så kan vel ha vært flaks også).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En jente jeg kjenner flyttet til Anker ifjor høst, og etter noen dager hadde noen brudt seg inn og stjålet alle pengene hennes og verdifulle ting. Problemet var at ingen hadde brudt seg inn, det var noen som hadde nøkkel som hadde låst seg inn. Så det er en person som hadde tilgang til alle leilighetene som hadde gjort det, men de fant aldri ut hvem. Hun flyttet ganske fort. Har en venninne som bor på Carl Berner, der er det veldig fint og rolig og nytt og sentralt nok. Eller på sognsvann, det er også bra og nær marka.

Skrevet

Vil anbefale alle å holde seg unna Anker. Det er mye bråk, støy, innbrudd. Kjenner noen som har bodd der, og de har fortalt om innbrudd, narkomane som lå innenfor (og like utenfor) ytterdøra. Hyblene er slitte og lite hyggelige.

De flyttet så fort de kunne.

Vil heller anbefale SiO-hybler. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som den eneste hittil i tråden som faktisk har bodd der selv (?) så kan jeg si at det er helt ok. Bodde der ett år og opplevde aldri noe negativt, verken i bygget eller området rundt. Interiøret er enkelt, ja, men vil man ha lave boutgifter så kan man heller ikke forvente høy standard, det sier seg selv.

Gjest Little princess
Skrevet

Hehehe, tusen takk for svar alle! :)

Og svarene var vel som forventet egentlig.. Jeg får fnatt av tanken på å bo i et slik strøk og sjansen for å bli ranet, nedrent av narkomane/uteliggere, eller få innbrudd hos meg er ikke akkurat liten virker det som.

Jeg er allerede ganske opptatt av god standard Jeg endte opp meg å kjøpe meg leilighet i hjembyen min fordi jeg syntes de som var til leie ikke var gode nok) og at jeg skal bo i et trygt område, så da kan jeg liksågodt sette et kryss over Anker tydeligvis :fnise:

Vurderer å finne meg en 1. roms istedet, men HVOR? Skolen jeg skal gå på ligger omtrent klistra på Karl Johan, så hvis noen kan komme med litt veiledning så ville det vært veldig hyggelig!

Er ikke viktig å ligge nær skog og mark osv, bare at det er et ok område lissom :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om skolen din er tilknyttet SiO, så ligger både Pilestredet, Pilestredet Park og Tullinløkka studenthus i kort gangavstand fra Karl Johan. De to sistnevnte har ettromsleiligheter, mens Pilestredet bare har hybler og parleiligheter, hvis jeg husker riktig. Pilestredet Park er nok det mest fancy da, bygd i 2006 og hele Pilestredet Park-området er jo kjempefint ordnet.

Ellers er både St.hanshaugen (spesielt vest for parken), Fagerborg, Homansbyen, Majorstua og alt i nærheten av dette fine steder å bo. Skjer ikke mye skummelt her :)

http://www.dagbladet.no/2010/05/09/nyheter/ran/innenriks/kriminalitet/2400/11652548/ gir et lite hint. Av de sentrumsnære områdene er det St.hanshaugen og Frogner bydeler som er de tryggeste mtp. ran :enig:

Gjest Little princess
Skrevet

Skolen er desverre ikke tilknyttet SiO, så det var derfor jeg endte opp på Anker.. Som jeg skal holde meg langt unna kjenner jeg :fnise:

Det er en privatskole, og når jeg snakket med ei i administrasjonen der, så sa hun at de ikke hadde noen avtaler med noen.. Hadde faktisk sett litt på Pilestredet da, og de leilighetene var jo supre egnetlig! Men ikke'no vits å se mer på de da :)

Så jeg får vel bare leie privat da tenker jeg..

Skrevet

Hva med kollektiv? Er sikkert en del som ser etter en ny person som kan flytte inn i disse dager.

Skrevet

Hva med kollektiv? Er sikkert en del som ser etter en ny person som kan flytte inn i disse dager.

Gjest Little princess
Skrevet

Kollektiv får jeg litt frysninga av.. Jeg har bodd alene siden jeg var 19 (er nå 23) og tanken på å måtte dele bad, kjøkken og oppholdsrom med fremmede er ikke spesielt fristende. Hadde det vært mine venner jeg skulle bodd med så hadde det vært okei, men er ikke så keen på å bo med fremmede.

Jeg regner med det er flere her som har bodd i kollektiv, hvordan er det egentlig? Er det okei, eller er det bare jeg som har en feil oppfatning av det? :)

Gjest strykebrett
Skrevet

Det kommer jo litt an på konomien din. Skal du ha en ettroms sentralt i Oslo på det private markedet må du regne med å ut med ca 7000 i måneden. Kollektiv kan være både veldig koselig og veldig slitsomt, jeg har bodd i litt forskjellige kollektiv både i Norge og i utlandet og syns egentlig det er en kjempefin boform. Men det forutsetter at man havner sammen med ok folk og at man er litt rund i kantene selv også.

Gjest Whitelines
Skrevet

Først vil jeg si til trådstarter at jeg synes du velger bra når du avskriver Anker som en bomulighet. Har to venninner som bor/har bodd der, og jeg har besøkt dem mange ganger. Jeg hadde seriøst ikke bodd på Anker om jeg så hadde blitt betalt for det. Hyblene er fattigslige med (som noen har nevnt) helt forferdelige gardiner og vegger og ser egentlig ut som små anstalt-rom. Greit, som student kan en kanskje ikke vente seg den beste standarden, men jeg mener man virkelig ikke skal ta til takke med Anker! Da hun ene venninnen min flyttet inn fikk hun beskjed av styrer(erne) at hun helst ikke burde ferdes alene i området om kveldene, - det er rett og slett ikke et stygt sted for ei jente å vandre alene på kvelden. Hun gjorde dette mang en gang alikavel, og jeg har fått telefon midt på natta hvor hun ikke klarer å riste av seg en utlending som følger etter henne hjem.

Når det gjelder spørsmålet om å bo i kollektiv: jeg er akkurat ferdig med mitt første år med en slik bo-ordning, og en gjentagelse frister ikke med det første. De jeg har bodd med er søte jenter, men fordi vi ikke kjente hverandre fra før er det lett å henge seg opp i feil ved andre og kritisere. Er man venner fra før av vet man som så hva man kan forvente av de andre og hva man går til, men dette er ikke tilfelle når man flytter inn med ukjente mennesker. Jeg er selv en ganske rolig person som ikke lar meg irritere over småting, men jeg er desverre ikke flink til å forsvare meg og mitt skulle jeg havne i en situasjon. Jeg tar imot kritikk uten å tørre å si noe tilbake, noe den jenta som kritiserte meg mest merket. Dermed kan man vel si at jeg har blitt hennes lille dørmatte, og det er ikke en ønskelig situasjon. Så jeg har bestemt meg for at jeg ikke vil gå inn i et nytt kollektiv før jeg har fått en ryggrad og ikke lar meg knekke av små, stikkende kommentarer (for dette er tilfellet nå og derfor har det vært et litt slitsomt år). Jeg tror du må prøve å analysere deg selv som person og finne ut av om du faktisk takler å leve så tett med flere mennesker. Å bo kollektivt er et utbredt fenomen, men det betyr ikke at det er for alle. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bor selv på Anker og anbefaler stedet på det sterkeste :-)

Hva slags hybel har du søkt på da trådstarter? De 18kvm med eget kjøkken og bad er pusset opp for ikke så veldig mange år siden, så der er standarden HØY. Litt verre med hyblene der du har felleskjøkken. De er eldre.

Når det gjelder kommentarer om at området er utrygt, masse farlig folk osv, så må folk huske på at dette er MIDT i sentrum. Det er gennerelt ikke anbefalt at man går aleine rundt midt på natta i Oslo sentrum, men har bodd her siden Januar, og ikke opplevd noen ekle episoder... Anker har vektere som er stasjonert her 24t i døgnet, for å bistå beboere og holde området fritt for dophuer og andre personer som ikke har noe her å gjøre. Så vil påstå at det er trygt her. Hva som henger rundt i sentrum i nærheten av anker kan verken Anker Studnetbolig eller vekterne som jobber her gjøre noe med.

Til ho som sa at det er masse sosialklienter her på anker, så stemmer ikke dette. Kravet for å bo her er at man er student, så hvor du har det i fra lurer jeg virkelig på...

Bor her selv, og trives knallgodt. Fantastisk å bo så nærme sentrum, veldig deilig. Tar kun 10 min å gå til Oslo S/bussterminalen. Stort Buss/trikkestopp rett utenfor også...

Eneste minuset er at kvm prisen er noe høyere enn SIO og OAS sine hybler, men det er overlever man jo.

Husk, søk deg inn på 18-22 kvm hybler med eget kjøkken og bad. De er nyopppusset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...