Solsikke84 Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Min mor ble gift i 74, min svigermor er gift litt for mange ganger og har noen.. småharry ideer, min søster er ugift samboer og det samme med de fleste av mine venner som ikke er single. Jeg har vært i to brylluper i voksen alder. Jeg har lite erfaring. Planlegger å gifte oss sommeren neste år, tror det økonomiske er i orden da vi har litt selv, sparer endel selv og får hjelp av begge sider av våre foreldre. Kirke: Har ikke valgt. Bor i Nes i Akershus og kan visstnok velge blant 5 kirker + Nes kirkeruiner. Og jeg har kun vært i Nes Kirke i Vormsund i en barnedåp.. den var jo ganske pen. Lokale til middag: Vi lurer på å bruke en gymsal til en lokal småskole (barneskole). Der kan vi leie billig, må pynte og vaske selv, skolekjøkken og toaletter er rett ved. Litt rart og være i ene delen av et så stort bygg, men bygget og området er fint. Salen litt kjedelig på veggene men det kan pyntes! Underholdning: I denne salen er ikke scene. Er det dumt å bare ha en DJ? I de to bryllupene jeg har vært i, så var der i det ene en trubadur som spilte mye bra musikk men lite dansbar i halvannen time, så satte de på stereoen og folk danset.. i det andre var det band som spilte litt over en time og folk danser og deretter 3-5 timer (vi gikk før det var heeelt slutt) med CDplater.. og folk danset og koste seg. Tenker litt pris også. Men en god toastmaster og bra styring av musikken så savnes kanskje ikke band? Middag: Min samboer var skuffet over mat io et bryllup vi var i. Og han svor da på at ingen skal gå sulten fra hans bryllup så han insisterer på buffet. Med over 120 gjester blir det morsomt, du. Har tenkt og tenkt på dette og tenkte.. Kan man da bestille catering av buffet til feks ... 70 pers og deretter "fylle" på selv. Få svigersøstre og mødre og tanter til å komme med ei elgsteik, eggerøre, morfar med en pent skåret side eller fem med røkelaks osv.. eller blir det for dumt? Desert: Vestlandsjente, der jeg kommer fra er tradisjonene et massivt kakebord med en kransekake i midten med brudeparet på. Dette er jo mer for enhver smak, også har jeg stor familie og mange bakeglade, så... Eller bør jeg gå for en bakerikake i flere etasjer? (og hjelp, skal jeg da ha en kake beregnet for 120 pers?!) Invitasjoner: Når er det vanlig å sende ut? Dato: Jeg har ikke satt dato ennå eller bestilt kirke. Når bør jeg gjøre dette? Jeg ønsker meg sensommer 2011 så det er 14 måneder til.. Føler at jeg sitter og føler meg FOR trygg. Invitere barn: Som sagt, vestlandsjente. Det er endel barn i familien, husker ikke i forbifarten, tror det er 8 barn på min side (under 14 år) og ettersom folk må til østlandet ønsker jeg å invitere barna også. Så får gjestene selv ordne evt barnevakt eller reise til hotellet når barna skal sove. De fleste er vel såpass at de rangler til midnatt på jul og nyttårsaften og kommer muligens til å være tilstede på festen. Der blir alkohol men min familie er ganske flinke til å styre seg så det blir neppe flatfyll. Igjen, foreldre får styre. Men - da "må" jeg invitere samboers familie sine barn også sant? Omtrent like mange. De har halvannen time reisevei og må ikke nødvendigvis overnatte om de holder noen edru til å kjøre. Pynte kirken: Hvor dyrt er dette gjennom en blomsterbutikk og hva "må" man ha..? Hvor mange borddekorasjoner bør jeg beregne til langbord med 120? (Gaffelbord/typ hestesko. Men sammenhengende. Bryter opp til småbord til kaffen.) Er det nok med rød og hvit vin til buffeten eller må det være champagne eller noe musserende også? Hjelp. Kjenner jeg blir litt svimmer. Men tror jeg nærmer meg drømmekjolen så jeg ble litt giftesyk i dag.
SiljeMa Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Jeg skal selv gifte meg i 2011 og har gjort meg opp noen tanker om noe av det du tenker på her: Underholdning: Vi tenker også kun ha en dj, rett å slett for å gjøre det litt enkelt. Eventuellt bare velge ut en person som tar annsvar for å spille musikk, vi føler ikke noe behov for å ha noen som spiller, og det gjør at litt mer musikk er tilgjenngelig. Dessert: nå skal ikke vi være like mange som dere, men vi skal ha en liten posjonsdessert til hver, og derretter kaker til kaffen. Vi skal kun kjøpe bryllupskaka, og resten skal diverse i familien bake. Jeg tror det er vanlig at "hovedkaka" skal beregnes til alle, sånn at i teorien kan alle få litt. Invitasjoner: Jeg har lest et sted at det er vanlig å sende ut ca 3-4 mnd i forveien, men jeg vil si at det kommer ann på når vielsen skal være. Er det i en tid det er vanlig å reise bort er det sikkert smart å sende ut før. Dato: Vi booket kirke når det var ca 13 mnd til, rett og slett for å være sikker på at det skulle være ledig den helga vi ønsket. Det var ganske deilig å vite at det var i boks. Når det gjelder vin osv, så skal vi ha det sånn at vi har hvit og rød og evetuellt øl om det er noen som ikke drikker vin. Vi skal ha et glass musserende vin til alle når brudeparet annkommer festlokalet etter at bildene er tatt. Det er bare sånn jeg tenker om noen av tingene da. Det er mulig jeg er helt på jordet også, mitt eget bryllup blir nok mitt 2. jeg har vært i
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #3 Skrevet 10. juni 2010 Jeg er enig med din mann om og ha buffet så en er sikker på at alle blir mette og at gjestene selv kan velge va de vil spise av det som er på bordet. Vi hadde grillbuffet i vårt bryllup med 100 gjester, gikk over all forventning, fikk utrolig mange posetive tilbakemeldinger om at det var gøy og endelig kunne få noe annet å spise en denne tradisjonelle steika i brylluper. Til dette fikk gjestene hv.vin, rød vin, øl og cider og selfølgelig mineralvann. Velkommstdrinken var musserende vin med jordbær. Gymsal er helt fint når dere skal være såpass mange,ingenting er verre en og være i bryllup med dårlig plass rundt bordene. Vi spillte musikk fra pc, hadde lastet ned masse musikk for alle aldersgrupper, fikk min bror til å styre med dette og til å sette på sangen til brudevalsen når den tid var inne:) Når det gjelder å bestille tid for vielse i kirken så har jeg inntrykk av at dette er vanlig å gjøre 1 år i forveien. Skal dere ha bryllupet i feriemånedene eller gjestene må reise langt og det dermed må planlegges en del rundt dette ville jeg sendt ut invitasjonene tidlig, evt informere de fleste med en gang dere vet datoen så de holder av denne dagen. Vi bestillte en kake på 3 etasjer og fikk familie og venner til å bake resten av kakene. Min svigermor laget den tradisjonelle kransekaken. Vi serverte kaffe, cognac og baileys til kakene. Vi brukte ikke mye penger på pynting av kirken, hadde to store vaser med orkideer på hver side av der jeg om min mann satt. Vi hadde ingen barn i vårt bryllup da det blir litt alkohol og jeg personlig ikke synes de to tingene hører sammen. Vår sønn som da var 1år var med oss litt før vi skulle spise så ble han hentet av barnevakten. Men om dere skal ha med barn i bryllupet kan det være en idè og si fra i invitasjonene når dere vil at barna skal trekke seg tilbake, det gjorde en venninne av meg og det fungerte bra det også, 21.30 måtte alle barna bli hentet.
lilleGrethe Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 Jeg synes du har greie tanker, jeg. Følg det du og din forlovede tror blir bra, og som passer for dere. Kirke: jeg synes du bør gå på noen gudstjenester rett og slett for å bare se hvordan kirkene er. Eventuelt hør med kirkekontoret om kirkene er åpne utenom søndagene noen gang, og om det er mulig å komme og kikke. Det kan også være verdt å sjekke ut prestene - kanskje dere kommer godt overens med en av dem? Lokale til middag: Hvis dere skal ha gymsal, kan det være greit å høre rundt med folk hvem dere kan få hjelp til med vaskingen. Er det ikke litt nedtur å måtte stå og vaske første dagen som gift? Underholdning: Det er mange lokaler som ikke har scene - det spiller nok ingen rolle. Min erfaring er at så lenge musikken er godt planlagt, evt at en DJ har kontrollen, så blir det moro og folk danser. Hvis dere skal ha noen som spiller, vil jeg anbefale band. Jeg har vært i et par bryllup med levende musikk - det ene var kjempebra - et salsaband som spilte latinamerikansk musikk (brudgommen kommer fra Sør-Amerika). Det var kjempegøy, og folk danset masse. De spilte i to runder, og imellom og etterpå spilte de musikk fra en spilleliste, og det var fortsatt mange som danset. I det andre bryllupet hadde de en enkelt dame som satt og spilte keyboard og sang - det syntes jeg ble litt rart, var veldig få som danset, og det var kanskje ikke så dansbar musikk heller - mye ballader. Det var mye flere folk på dansegulvet da de satte på musikk fra spilleliste etterpå. Det billigste er jo å lage en god spilleliste og spille fra den. Utfordringen er om folk går bort og bytter sanger selv, så enten ha en DJ som styrer musikken, eller gjem bort PC-en med spillelista helt, så den bare går med de sangene dere har valgt i den rekkefølgen. Middag: Med så mange mennesker er nok buffet et godt alternativ. Det går absolutt an å bestille noe og lage noe selv - bare pass på at det er nok, siden folk ofte spiser mer når det er buffet - eller tar mer enn de kan spise på tallerkenen. Det som er vanskelig med buffet er å planlegge talene. Folk spiser fort når det er buffet, så det blir vanskelig å si at man må vente så og så lenge til neste runde. Ha kontroll på hvilke bord som går først - og kanskje ha flere steder folk kan ta mat, så det blir mindre køer. Ha en toastmaster med tutehorn som kan kalle folk tilbake til bordet når det skal tales. Dessert: Gjør som dere vil! Så lenge dere har kaker, er vel kransekake like bra som bakerikake? Invitasjoner: Det kommer an på hvor langt gjestene må reise. Det kan være lurt å gi beskjed om datoen i god tid i forveien, og så sende ut invitasjonene 2-4mnd før. Vi sendte ut invitasjonene til juletider for bryllup i slutten av juli, rett og slett fordi vi har så mange som skal komme fra utlandet og langveisfra. Dato: Ta kontakt med både kirke og lokale og spør om hvilke datoer som er ledige rundt den tiden dere ønsker. Da kan det hende du sitter igjen med en håndfull muligheter - eller bare én-to. Datoen vår ble valgt på denne måten, da lokalet vårt er veldig populært til brylluper. Det er ikke alle kirker som tar imot bestillinger mer enn ett år i forveien, så spør isåfall når dere kan bestille. Invitere barn: Igjen, dette gjør dere som dere vil med. Men hvis dere inviterer barn fra din side, bør dere invitere barn på hans side også. Lykke til!
Solsikke84 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2010 Tusen takk for tanker. Hadde tenkt å få satt dato i høst, reise litt rundt og se på kirkene når jeg har ferie i juli. Sette dato og booke kirke først også se om der finnes noen som helst andre relevante stedet for middagen ellers, og da booke hallen også så kjapt som mulig (august/sept) og få ut invitasjoner i januar. Er noen som kommer fra utlandet, men de skal få vite dato med det samme den er satt så de kan planlegge i god tid. So far so good? Et annet teit spørsmål: Jeg skal ha en av "mine" nieser og en av hans nieser (vi har vært sammen lenge så vi er jo tante og onkel på begge allerede) til brudepiker. De yngste fra hver familie. Jeg ser etter kjoler til dem, men begynte å lure.. hva er vanlig her? Jeg hadde tenkt å kjøpe kjolen til dem og fortelle min søster og svigerinne hva farge de skal ha på skoene så de er like (svart er praktisk, de fleste har svarte pensko til småjentene sine, heller enn å måtte kjøpe hvite spesielt). Men skal jeg skaffe noe mer av pynt eller utstyr? Kanskje jeg kan kjøpe dem noen like smykker/armbånd på glitter med masse "diamanter" på? Hva er vanlig her? Er det normal at bruder passer opp all pynt på brudepikene? Brudepikene kommer til å være 5 og 9 og et halvt når bryllupet står.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå