Gjest Bell Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Faren min døde fra oss i mars. Har arvet en del personlige gjenstander, bla a dogtagen fra militæret. Har så lyst å gå med den rundt halsen, men er redd det vil bli tatt dårlig imot.. Helt ærlig, hva hadde dere syntes hvis venninen/ svigerdattra/ venninen eller butikkdamen gikk med den rundt halsen? Fint? Rørende? Teit? Hadde dere blitt ukomfortable hvis dere hadde spurt, og jeg svarte hvorfor jeg hadde den? Mvh meg
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Kult. Er vel ikke en som blir så typisk rørt, men ville synes det var fint, trist og søtt om jeg spurte og du fortale.
Gjest Stachtari83 Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Jeg synes det er fin og rörende gest, hadde gjort det hvis det var meg hvertfall
Larsern Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Det er jo en personlig eiendel som han selv har båret rundt halsen, og militæret var kanskje hans karriere? Kjekt dersom du kommer i en situasjon hvor du må få overført blod, og de leser av gjenkjenningsmerket hvilken blodtype som er oppført uten å legge merke til fødselsnummeret. (Dersom du deler eller har kompatibel blodtype med din far vel og merke). Ellers kan du jo alltid ha det i lommeboka eller veska.
feuerstein Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 Kjekt dersom du kommer i en situasjon hvor du må få overført blod, og de leser av gjenkjenningsmerket hvilken blodtype som er oppført uten å legge merke til fødselsnummeret. (Dersom du deler eller har kompatibel blodtype med din far vel og merke). Det finnes neppe noe vestlig helsevesen som fortsatt overfører blod uten å sjekke selv, uansett hvor mye metalldingel og eventuelt påtusjede markeringer den skadde har på seg. Ved hypovolemisk sjokk vil man heller dytte inn en annen væske enn blod for å ordne volumet, så tar man inn skikkelig blod når man får anledning til det.
Antlers Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Synes det høres veldig fint ut, jeg, men skal ikke slike ting innleveres ved dødsfall? Er ikke 100% sikker, men mener å ha hørt det før. Eksen min fortalte meg om alle reglene rundt dette da han var i militæret, men det er lenge siden, så jeg husker ikke alt. Det er ihvertfall ikke lov å låne bort sitt eget identifikasjonsmerke.
Gjest Bell Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Hei! Takk for tilbakemeldinger og forslag Ble veldig usikker på om den skulle ha vært levert inn.. Det er uansett mange år siden han var i militæret, og sivilforsvaret, så regner med vi hadde hørt fra noen hvis det var regler for det? Vi fant faktisk 2 stykker, så broren min fikk også en. Tror jeg skal ta den på meg jeg! Blir fint å bære rundt et lite minne om Pappa. Så kan jeg evt legge den ned i lommeboka hvis det skulle oppkomme for mye triste spørsmål som jeg ikke skulle takle.
Max Magnus Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Ble veldig usikker på om den skulle ha vært levert inn.. Det er uansett mange år siden han var i militæret, og sivilforsvaret, så regner med vi hadde hørt fra noen hvis det var regler for det? Vi fant faktisk 2 stykker, så broren min fikk også en. Du har ingen ting å frykte. Dogtag er en personlig eiendel og skal ikke leveres inn etter endt tjeneste.
Antlers Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Du har ingen ting å frykte. Dogtag er en personlig eiendel og skal ikke leveres inn etter endt tjeneste. Kan du vise kilde? Søkte rundt, men fant ikke så mye info om det.
Gjest Skrevet 10. juni 2010 #10 Skrevet 10. juni 2010 Nå var det vel veldig populært å bruke dogtags for litt siden så jeg ville ikke tenkt over det i heletatt..
Gjest ~Good&Bad~ Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 Den kan du godt gå med, det er jo en fin og personlig måte å ha han med deg i hverdagen på. Men synes å huske at når eieren av dogtagen var død, så skulle man knekke den i to..? Hvis det står samme info to plasser på den med en stripe i mellom, men er ikke helt sikker altså. Uansett så er det bare å bruke den
Kamikatze Skrevet 10. juni 2010 #12 Skrevet 10. juni 2010 Kjør på. Jeg brukte min fars, og fikk aldri et eneste spørsmål. Vi skal ikke bekymre oss for mye om hva andre syns. I alle fall ikke når det dreier seg om såpass små detaljer, at de trolig ikke merker dem, i det hele tatt. Jeg brukte "talongdelen" den andre lå i kista. Men det var den gamle typen. Den nye typen er større, og den er ikke gjennomhullet, så du kan muligens måtte gå over kanten med stålull eller fint sandpapir, så du slipper å gå rundt med blodet sprutende ut fra halspulsåra. Tror det er amerikanerne som bruker to - en kjede til å rive av og registrere, en som skal bli hengende for eventuell seinere identifikasjon. Har i alle fall kun sett knekkbare her til lands. Ellers kan du også bytte kjedet med et i sølv eller gull, og få taggen forgylt hos gullsmed.
feuerstein Skrevet 10. juni 2010 #13 Skrevet 10. juni 2010 Men synes å huske at når eieren av dogtagen var død, så skulle man knekke den i to..? Den ene halvdelen følger liket for begravelse, den andre sendes oppover kommandokjeden slik at de kjapt har oversikt over hvem som har strøket med. Dermed forblir liket identifiserbart selv om det går lang tid før man kan ordne gravferd, samtidig som de som skal kontakte pårørende kan komme i gang så snart som mulig, før liket er hentet inn.
feuerstein Skrevet 10. juni 2010 #14 Skrevet 10. juni 2010 (endret) edit: dobbelpost Endret 11. juni 2010 av feuerstein
Miss Puddel Skrevet 13. juni 2010 #15 Skrevet 13. juni 2010 Den ene halvdelen følger liket for begravelse, den andre sendes oppover kommandokjeden slik at de kjapt har oversikt over hvem som har strøket med. Dermed forblir liket identifiserbart selv om det går lang tid før man kan ordne gravferd, samtidig som de som skal kontakte pårørende kan komme i gang så snart som mulig, før liket er hentet inn. Men dette dreier seg jo om hvis vedkommende dør i tjenesten, ikke mange år etter av h*n var i militæret...
feuerstein Skrevet 13. juni 2010 #16 Skrevet 13. juni 2010 Ja, men det var ment som svar på ~Good&Bad~s spørsmål om det ikke var meningen den skulle knekkes.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå