Gå til innhold

Hvor mye skal vi som foreldre blande oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 3,5 går i en barnehage hvor han etter 2 år har opparbeidet seg en "vennekrets" hvor vi som foreldre kjenner hverandre og vet hva vi står for osv... Vi har jevnlig være-med-hverandre-hjem-dager og jeg vet jeg kan stole på foreldrene jeg sender han hjem med.

"Problemet" oppstår når det kommer et nytt barn i barnehagen. Dette barnet har ikke veldig godt utviklet norsk språk og er utagerende (slag og skjelsord) som et resultat av dette.

Barnet mitt holdt seg lenge unna og klaget ofte over at den nye gutten er slem og at han ikke liker vedkommende osv.

Så skjer det en vending. Barnets mor bestemmer seg for at sønnen min skal være bestekammeraten til hennes gutt og nærmest skubber sønnen sin på sønnen min når han kommer i barnehagen. Resultatet er at sønnen min får et klistermerke som oppfører seg som om han eier han. Jeg har tatt opp dette med de ansatte men de svarer bare at den nye gutten ser veldig opp til min sønn.

Fra min side ser det ut som den nye gutten gjør beslag på sønnen min og dominerer han inn i lek hvor de "gamle" vennene ikke får være med. Ergo har hans tidligere kamerater begynt å trekke seg unna mens barnet mitt (u)frivilling leker med barnehagens "bølle"....

Overdramatiserer jeg? Hva gjør jeg? Skal jeg bare se på og la han velge bort god påvirkning? Skal jeg blande meg, og i tilfelle hvordan?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dhanu
Skrevet

Hva om de ansatte oppfordres til ikke å skille de to, men heller å jobbe mot den ekskluderingen av din sønns gamle kamerater? Dersom man ikke tillater "bøllen" å isolere din sønn men heller tvinger ham til å inkludere flere, kan jo konsekvensen på sikt bli at hele gjengen leker sammen, noe som også kan bedre en del av "bøllens" oppførsel.

Skrevet

Enig med Dhanu.

"Bøllen" fortjener venner også. Er jo flott han ser opp til din sønn. :) Og det kan gå seg til etterhvert, så er jo den nye det bør jobbes med. Og så lenge gutten din VIL leke med han, så er alt vel.

Og han er bare 3,5 år... Trodde tråden skulle handle om en tenåring med "upassende" venner.

Skrevet

Er det ikke dumt å kalle en så liten gutt en bølle? Her bør barnehagen (og mor) ta tak i problemet med guttens oppførsel, slik at han ikke vokser opp til å bli en bølle ...

Gjest Gjest
Skrevet

Har opplevd noe lignende. Det samme skjedde, en gutt "klistret" seg på min sønn og taklet ikke at han var med noen andre også. Han var kun tilfreds når han fikk ha min sønn for seg selv. Kom det andre inn i bildet, så skiftet denne gutten over til dem, og så fikk han de andre til å stenge min sønn ute. Og de andre til å være stygge med min sønn.

Forskjellen var bare at dette ikke var i barnehagen, men hjemme i boligfeltet der vi bor. Moren til den andre gutten var tydeligvis den som styrte det hele.

Men den andre gutten kom alltid til min sønn først. Det var tydelig at han var veldig opptatt av min sønn. Problemet oppsto kun når de andre dukket opp. Det må også sies at min sønn hadde et veldig godt forhold til de andre før denne gutten flyttet til der vi bor.

Dette førte til forferdelig mye knuffing og tull, og frustrasjon for både meg og min sønn. Han hadde ufrivillig havnet opp med en "eiesyk" nabounge som bare gjorde dagene vanskelig. De andre hadde aldri hatt problemer med å være flere sammen før denne nye kom.

Faktisk ble dette så slitsomt og vanskelig i lengden, at jeg vil anbefale deg å gjøre noe med det. Jeg ville gitt grei beskjed til barnehagepersonalet (ta et skikkelig møte med dem, ikke bare en kort beskjed ved levering/henting) at dette ser du på som et problem, og at de MÅ legge litt ekstra fokus på dette om dagene. Jeg hadde villet at de skulle passe på at min sønn og denne gutten ikke i særlig grad lekte alene, men at de blander inn flere barn, slik at den andre gutten venner seg til at han må dele "vennen" sin. Og samtidig hindrer det at din gutt får stempelet som denne guttens venn som ingen andre får lov å leke med. Nå setter ikke denne gutten de andre opp mot din sønn (slik som var tilfellet hos meg) men han ender likevel opp som en "outsider" om den andre gutten får styre over han og bestemme hvem som skal leke med han.

Gjest Gjest
Skrevet

Denne gutten har tydeligvis andre måter å være sosial på enn det de fleste av oss synes er greit. Det er også sikkert derfor moren pusher på for hun ser sikkert at denne gutten ikke får venner på egen hånd. Så kan man synes hva man vil om det, ikke minst måten det blir gjort på, men hun vil sikkert også det beste for gutten sin.

Når det er sagt så er dette ikke greit. Det er heller ikke greit at ikke barnehagen er med på å lempe og styre litt forsiktig etter å ha fått en bekymret mor på seg.

Du har fått mange gode råd her, og det med å ta et skikkelig møte med barnehagen er nok ikke så dumt.

Så tenker jeg hva man selv kan gjøre. For denne gutten blir ikke borte, så du må deale med ham. Så hvorfor ikke ta noen grep med en gang slik at det er du og din familie som styrer showet. Hva med å ta ungen hjem til dere. Spis middag og avtal med moren at han blir hentet etter en time. Ikke hele ettermiddagen og kvelden, men bare litt kort med en gang.

Gjerne enda en gutt. Så er de tre. Og den siste gutten må også hentes samtidig.

Da blir bølla nødt til å innrette seg, hjemme hos oss gjør vi sånn - etc. Og han blir ikke eksludert.

Kan du gjøre litt sånne ting? Og gjerne være med dem denne timen, enten at dere spiser litt eller gjør noe annet sammen. Jeg tror nemlig på at påvirkning går begge veier. Så det behøver ikke bety at din sønn tar til seg dritten, men at denne bølla får en positiv påvirkning.

Treåringen din kan bli fortalt at "sånn blir det i dag" hvis han ikke vil ha med seg denne ungen og gir uttrykk for det. jeg har selv en gutt på fire og jeg vet de kan væee ganske "direkte"...

Skrevet

Tusen takk for mange gode råd! Dette hjalp meg virkelig til å sette det hele i perspektiv. Jeg er allerede i gang med flere av dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...