Mango15 Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Jeg er en jente på 15 år som har valgt å leve sunt fremover. Har aldri vært overvektig, men smålubben. Fra jeg var liten har jeg sammenlignet meg med de "tynne" jentene i klassen som hadde naturlig rask forbrenning. De var perfekte i mine øyne, med tanke på at det kun er slike jenter som fremstår som suksessfulle, pene og akseptert i media. En dag bestemte jeg meg for at nok var nok, og at jeg ville godta kroppen min. For å gjøre det ville jeg bli slankere, ha mer markerte muskler og bli kvitt valpefettet. Jeg endret livsstilen min for ca. 3 måneder siden. Kostholdet mitt ser slikt ut: Spiser ikke godteri, sjokolade, potetgull, pasta, ris, poteter, hvetemel, raske karbohydrater, sukkerbomber (go morgen youghurt bla.), juice, brus, h-melk, hvitt brød, usunne middager som pizza, taco, spaghetti osv. Ja, jeg teller kalorier. Har ikke så veldig peilig på det, så det blir ganske ukonkret. Passer på å få i meg ca. 1500 kalorier daglig. På en dag kan jeg spise dette: Frokost: Allbrain + lettmelk (200 k) Lunsj: To knekkebrød med leverpostei, skinke eller cottage cheese + salat (300 k) Etter skolen: 2-3 frukt eller grønnsaker, en youghurt, frokostblanding (100-200 k) Middag: Helst ikke kjøtt, men hvis det er det velger jeg kylling eller kalkun. Fisk pleier jeg å spise, eller grønnsaksuppe. Mye forskjellig til middag, men alltid fersk salat og kokte grønnsaker som tar 1/2 plass av tallerkenen. (500 k. cirka) Kvelds: Samme som etter skolen mat, noen ganger lager jeg meg noe godt som epler med kanel eller cottage cheese med nøtter. (200-300 k) Etter trening : Banan eller shake laget av biola, banan, melk, eggehvite, naturell youghurt. Trening: Mandag - Enten 30 min. løping på tredemølle, eller være aktiv ute med venner 1 time (spille fotball, basketball, volleyball, gå tur i skogen) Tirsdag - Løpe 30-40 min på tredemølle, Styrketrening med vekter og forskjellige øvelser på mage, rumpe, lår og rygg i 1 time. Onsdag - Aktiv ute (Joggetur, gåtur osv) Torsdag - Hardeste treningsdagen min. Først oppvarming på ellipsemaskin i 10 min. Så kommer Intervalløping i 45 minutter. 3 minutter på 5.5, deretter øke til 11.0 i 4 minutter x 6. Pluss nedtrapping Fredag - Styrkeøvelser + jogging ute i terreng 30-40 min. Lørdag - Svømming 1 time Søndag - Spinning 1 time Har gått ned 5 kg. Veier nå 55 kg og er 168 cm høy Jeg har dermed noen spørsmål jeg lurer på. - Er det farlig å slanke seg/trene mye når man er i puberteten, og kan dette forårsake at jeg mister muligheten til å få barn? - Er kostholdet mitt riktig proposjonert i forhold til treningsmengden? - Gjør jeg noe galt? Noe jeg burde endre på? - Har ikke hatt menstruasjon på noen måneder, er dette farlig? Takk for svar Endret 9. juni 2010 av Mango15
Chanel.No5 Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Du er såpass ung at jeg anbefaler deg å snakke med legen din om dette. Synes ikke en så ung jente som virker for meg slank, bør telle kalorier og spise så lite som du gjør.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Hei, viss du regner ut BMI-en din: 55 / (1.68 x 1.68) = 19.48, altså, du er mer enn slank nok. Normal BMI er mellom 19 og 23, under 19 er undervektig ... over 23 er overvektig. Når man er så ung som deg, er mensen ofte veldig ustabil, men jeg ville pratet med en lege for sikkerhets skyld Det er bra du vil spise sundt, det er noe alle har godt av, uansett alder. Men jeg syns du spiser litt for lite ... Du må ikke tenke på kalorier, men heller tenke på å få i deg nok protein og sundt fett. Så om du kutter ut mat med sukker, hvitt mel og kumelk, så er det bare sundt for deg, men det er viktig at du får i deg nok protein og sundt fett (fins rikelig av i f.eks fisk, mandler/nøtter, avokado), for om du ikke får i deg nok av dette, så ødelegger du hud, hår og tenner. Tror ikke du skal være så redd for å spise taco, det er da bare kjøttdeig, salat og div.grønnsaker, og hjemmelaget guacamole er sundt og litt tacoskjell gjør ingenting. Jeg spiser selv mye grønnsaker og avokado og fisk/hvitt kjøtt i hverdagene, også koser jeg meg med pizza, taco på lørdager. I tillegg til frukt, kan du jo spise forskjellig bær, det er jo full av antioksidanter Hele familien min tenker på mye kosthold og trening, så jeg har fått det inn med morsmelken
Jitney Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Jeg er en jente på 15 år som har valgt å leve sunt fremover. Har aldri vært overvektig, men smålubben. Fra jeg var liten har jeg sammenlignet meg med de "tynne" jentene i klassen som hadde naturlig rask forbrenning. De var perfekte i mine øyne, med tanke på at det kun er slike jenter som fremstår som suksessfulle, pene og akseptert i media. En dag bestemte jeg meg for at nok var nok, og at jeg ville godta kroppen min. For å gjøre det ville jeg bli slankere, ha mer markerte muskler og bli kvitt valpefettet. Jeg endret livsstilen min for ca. 3 måneder siden. Kostholdet mitt ser slikt ut: Spiser ikke godteri, sjokolade, potetgull, pasta, ris, poteter, hvetemel, raske karbohydrater, sukkerbomber (go morgen youghurt bla.), juice, brus, h-melk, hvitt brød, usunne middager som pizza, taco, spaghetti osv. Ja, jeg teller kalorier. Har ikke så veldig peilig på det, så det blir ganske ukonkret. Passer på å få i meg ca. 1500 kalorier daglig. På en dag kan jeg spise dette: Frokost: Allbrain + lettmelk (200 k) Lunsj: To knekkebrød med leverpostei, skinke eller cottage cheese + salat (300 k) Etter skolen: 2-3 frukt eller grønnsaker, en youghurt, frokostblanding (100-200 k) Middag: Helst ikke kjøtt, men hvis det er det velger jeg kylling eller kalkun. Fisk pleier jeg å spise, eller grønnsaksuppe. Mye forskjellig til middag, men alltid fersk salat og kokte grønnsaker som tar 1/2 plass av tallerkenen. (500 k. cirka) Kvelds: Samme som etter skolen mat, noen ganger lager jeg meg noe godt som epler med kanel eller cottage cheese med nøtter. (200-300 k) Etter trening : Banan eller shake laget av biola, banan, melk, eggehvite, naturell youghurt. Trening: Mandag - Enten 30 min. løping på tredemølle, eller være aktiv ute med venner 1 time (spille fotball, basketball, volleyball, gå tur i skogen) Tirsdag - Løpe 30-40 min på tredemølle, Styrketrening med vekter og forskjellige øvelser på mage, rumpe, lår og rygg i 1 time. Onsdag - Aktiv ute (Joggetur, gåtur osv) Torsdag - Hardeste treningsdagen min. Først oppvarming på ellipsemaskin i 10 min. Så kommer Intervalløping i 45 minutter. 3 minutter på 5.5, deretter øke til 11.0 i 4 minutter x 6. Pluss nedtrapping Fredag - Styrkeøvelser + jogging ute i terreng 30-40 min. Lørdag - Svømming 1 time Søndag - Spinning 1 time Har gått ned 5 kg. Veier nå 55 kg og er 168 cm høy Jeg har dermed noen spørsmål jeg lurer på. - Er det farlig å slanke seg/trene mye når man er i puberteten, og kan dette forårsake at jeg mister muligheten til å få barn? - Er kostholdet mitt riktig proposjonert i forhold til treningsmengden? - Gjør jeg noe galt? Noe jeg burde endre på? - Har ikke hatt menstruasjon på noen måneder, er dette farlig? Takk for svar Selve maten du spiser ser veldig bra ut, men det er viktig å ikke bli fanatisk! Og du spiser aaalt for lite! En jente i din alder som i tillegg trener trenger MYE mer. Jeg ville heller ikke fokusert så mye på kalorier, det er ikke bra å bli for opphengt... Du trenger ikke og bør ikke gå ned mer, fokuser heller på å bygge muskler hvis du føler du er litt "smålubben" (selv om jenter SKAL være det!!).. Synes du er litt for nære bmi grensen til undervekt.. Husk at kroppen heller ikke er ferdig utviklet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Hei, viss du regner ut BMI-en din: 55 / (1.68 x 1.68) = 19.48, altså, du er mer enn slank nok. Normal BMI er mellom 19 og 23, under 19 er undervektig ... over 23 er overvektig. morsmelken Normal BMI går opp til 24,9..
Mango15 Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 10. juni 2010 Tusen takk for svar! Ser at mange har forskjellige meninger når det kommer til kostholdet mitt, skal prøve å få i meg mer mat med proteiner og umettet fett Skal ringe fastlegen min idag og bestille en time, skal spørre han om han kan lage en kostholdsplan for meg. Men imellomtiden, har noen forslag til hva og hvor mye mat jeg burde få i meg daglig?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Tusen takk for svar! Ser at mange har forskjellige meninger når det kommer til kostholdet mitt, skal prøve å få i meg mer mat med proteiner og umettet fett Skal ringe fastlegen min idag og bestille en time, skal spørre han om han kan lage en kostholdsplan for meg. Men imellomtiden, har noen forslag til hva og hvor mye mat jeg burde få i meg daglig? Nei, det er egentlig ikke forskjellige meninger om kostholdet ditt; alle her er enige om at du spiser for lite. Ser du det? Vekten din er helt fin - jeg er sikker på at du er ei nydelig jente Jeg tror ikke fastleger flest vet så mye om kosthold at de klarer å sette oppe en fornuftig kostholdsplan for ei jente på 15 år, men kanskje han kan henvise deg til noen som kan hjelpe deg. Det er stort sett bortkastet tid å fintelle kalorier, iallefall når man har en helt fin vekt og er aktiv. Kroppen din trives som den er, og hvis du har tenkt å bruke den og beholde den frisk lenge må du gi den den næringen som trengs.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Kostholdet ditt hadde blitt helt perfekt om du hadde spist større mengder av den maten du allerede spiser. Du er kjempeflink til å trene, men hvis jeg hadde vært deg så hadde jeg kuttet ut 2-3 dager i uken med jogging fordi kroppen må få restituert seg. Jeg er 16 år, med andre ord ganske ung selv, jeg har også begynt på ett sånt liv, men jeg har måttet ta meg selv i nakken for at det skal gå rolig for seg. Men jeg ble ganske tatt av "slankebølgen". Dvs. at jeg fikk mat helt på hjernen, og spiste jeg usunt så frika jeg ut. Hvis jeg fikk sjokolade på fingrene når jeg baket til de andre og slikket det av ren vane så frika jeg helt ut og nærmest skrubbet munnen min. Det gikk med andre ord ganske heftig for seg. Bare pass på faretegnene. Jeg har begynt å tenke slik at hvis jeg utvikler en spiseforstyrrelse nå og går raskt i vekt er det større sjanse for å bli "feiit" når jeg bli voksen og det er vel det jenter frykter aller mest?
Mango15 Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 11. juni 2010 Takk for svar! Var hos legen i dag, og han var ikke særlig imponert over kostholdsplanen min. Han var enig med det dere sa, det er mye bra her men i altfor små mengder! Ellers ga han meg mye råd om kosthold, selv om han frarådet meg og slanke meg men heller holde en stabil vekt og leve sunt. Jeg syntes det virket som en bra ide, siden jeg nå er fornøyd med kroppen min og hvordan den ser ut. Hvis jeg går mer ned i vekt, kommer BMI-en min til å ligge på 19 som er undervekt. Jeg vil ikke skade kroppen min på noen som helst måte, og vil derfor ligge innenfor en normal BMI. Legen min syntes treningsplanen min var bra, men som noen tidligere nevnte her burde jeg ta meg mer hviledager mellom tunge økter. På den måten kan kroppen restituere seg, og treningsresultatet vil bli bedre. Nå har jeg tatt meg selv i nakken og endret på kostholdet mitt. De siste 2 dagene har det blitt mer variert og inntatt i større porsjoner I går til mellommåltid spiste jeg en passe stor bolle med en blanding av meloner, avocado, bananer, cottage cheese, epler og kanel. Proteinrikt, mettende og sunt! I dag skal jeg spise laksefilet som inneholder mye kalorier, men det inneholder umettet fett som kroppen trenger ergo er det sunt. Sitter å spiser axa 4-korn med melk i skrivende stund, og må si den er kjempegod og utrolig mettende. Før spiste jeg det samme hele tiden, men er nå mildt sagt lei av det samme dag inn og dag ut. Jeg og mamma har vært på handletur, så nå prøver jeg å variere kosten med nye, sunne matvarer. Takk for svar, dere har hjulpet meg å mye
Chanel.No5 Skrevet 11. juni 2010 #10 Skrevet 11. juni 2010 Så utrolig flott TS, at du kontaktet legen din, dette var helt korrekt av deg! Synes du er flink og flott at du gjør dette skikkelig! Masse lykke til videre
Jitney Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 Takk for svar! Var hos legen i dag, og han var ikke særlig imponert over kostholdsplanen min. Han var enig med det dere sa, det er mye bra her men i altfor små mengder! Ellers ga han meg mye råd om kosthold, selv om han frarådet meg og slanke meg men heller holde en stabil vekt og leve sunt. Jeg syntes det virket som en bra ide, siden jeg nå er fornøyd med kroppen min og hvordan den ser ut. Hvis jeg går mer ned i vekt, kommer BMI-en min til å ligge på 19 som er undervekt. Jeg vil ikke skade kroppen min på noen som helst måte, og vil derfor ligge innenfor en normal BMI. Legen min syntes treningsplanen min var bra, men som noen tidligere nevnte her burde jeg ta meg mer hviledager mellom tunge økter. På den måten kan kroppen restituere seg, og treningsresultatet vil bli bedre. Nå har jeg tatt meg selv i nakken og endret på kostholdet mitt. De siste 2 dagene har det blitt mer variert og inntatt i større porsjoner I går til mellommåltid spiste jeg en passe stor bolle med en blanding av meloner, avocado, bananer, cottage cheese, epler og kanel. Proteinrikt, mettende og sunt! I dag skal jeg spise laksefilet som inneholder mye kalorier, men det inneholder umettet fett som kroppen trenger ergo er det sunt. Sitter å spiser axa 4-korn med melk i skrivende stund, og må si den er kjempegod og utrolig mettende. Før spiste jeg det samme hele tiden, men er nå mildt sagt lei av det samme dag inn og dag ut. Jeg og mamma har vært på handletur, så nå prøver jeg å variere kosten med nye, sunne matvarer. Takk for svar, dere har hjulpet meg å mye wow, må si jeg er mektig imponert! Du virker utrolig flink! Det var helt riktig av deg å gå til legen, og at du faktisk tar imot det han sa. Mange som ikke tar sånn seriøst.. Bra at du sier du prøver å variere kosten, selvfølgelig blir man lei av det samme dag ut og dag inn og det er ikke sikkert man får i seg det man trenger av det heller.. Bare husk at det er lov med litt "ulovlig" i blant også, hehe. Litt "usunt" er bare sunt
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 Jeg vil også gi deg en liten applaus, Mango15! Du høres ut som ei super jente med hodet på rett sted:). Som sistnevnte sier, må du huske at det er lov å unne seg litt "forbudte" ting iblant. Flott å se en 15-åring som virkelig klarer å tenke reflektert rundt dette med kropp, som jo er et vanskelig tema for mange unge. Hurra for deg!
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. juni 2010 #13 Skrevet 12. juni 2010 Må bare si at jeg er imponert over deg, trådstarter! Du virker veldig moden for alderen, og veldig fornuftig og reflektert! Stå på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå