Gå til innhold

hvorfor forsikre barna?

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

jeg har to barn, som jeg har forsikret.

men så fikk jeg høre at det egentlig ikke er vits å forsikre barn, for du har rettigheter vist noe sjer uansett.

da snakker jeg om vist barnet blir skadet å vi må forandre huset foreksempel, da får de som ikke har forsikring, dekt dette uansett.

skjønner ikke helt dette jeg .

så det jeg lurer på , er om dere har forsikret barnet/ barna?

og om man har samme rettigheter vist noe sjer?selv om man ikke har forsikring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det de som er skeptisk til barneforsikringer mener er vel at barn i Norge uansett er så prioritert i helsevesenet at det er overflødig å forsikre seg. I tillegg er vel en del av de sykdommene som dekkes ikke engang typiske barnesykdommer, dvs. marginal sjanse for at de skal skje. Jeg har uansett forsikringen som en liten trygghet mot "worst case scenario", det er jo det man forsikrer seg mot (ikke veldig stor sannsynlighet for at huset skal brenne ned heller, men de fleste har jo villaforsikring),f.eks at snuppa skulle blitt ærklært 100% ufør før 18 år (det skjer nesten aldri). Har man ikke opparbeidet seg trygderettigheter i Norge risikerer man å være minstepenskjonist resten av livet. Vår forsikring har en uførepensjon som i det minste vil gi en litt enklere hverdag. Håper jeg aldri får bruk for noen del av forsikringen, men det er såpass lite penger at jeg punger ut for sikkerhets skyld. En del forsikringer dekker vel hjelp på privatsykehus, man får litt ekstra syketrygd om man må være vekke fra jobben etc.

Skrevet

Vi har utvidet forsikring i storebrand for begge barna. Når vi valgte forsikring resonerte vi slik: store engangskostnader (bygge om huset/ dyr operasjon i utlandet/begravelse etc vil vi alltids klare - har god lønn begge to og vil i slike tilfeller få hjelp av familie), men hvis et barn blir skadet og ufør før h*n er 18 så vil h*n bli få svært lite av staten resten av livet. Det viktige ble derfor en forsikring som gir månedlige utbetalinger frem til pensjonsalder.

Alle de andre, store enganskostnadene, er også en del av denne forsikringen, men det var de månedlige utbetalingene som vi så som avgjørende.

Skrevet

Jeg har ingen personlig erfaring om dette, men kom til å tenke på noe jeg så på tv for noen få år siden.

Det handlet om ei jente som var blitt skadet i en ulykke tror jeg. I allefall var hun 100% pleietrengende. Etterhvert som jenta vokste og ble større så ble det tungt for moren å løfte henne ut av rullestol og oppi badekaret f.eks. Hun ville derfor bygge ut huset med et større og mer tilpasset bad.

Da tv-reportasjen ble laget sto badet halvferdig. Moren hadde nemlig tenkt å bruke forsikringspengene på å tilpasse badet, men det nektet forsikringsselskapet (eller var det overformynderiet?). Greia var i hvertfall at moren ikke fikk lov til å bruke pengene på utbedring av huset fordi pengene tilhørte datteren som var under 18, så hun fikk ikke gjort badet ferdig.

Husker ikke alle detaljene i dette, men det får meg til å tenke at kanskje det ikke er bare-bare å bruke forsikringspenger på det man føler man har behov for? Og det virket ikke som det var et alternativ å få hjelp fra myndighetene heller.

Gjest molte
Skrevet

Jeg har vel inntrykk av at forsikringsselskaper ikke akkurat kommer og kaster penger etter deg dersom noe skulle skje. Å bli vurdert til ufør/invalid i stor nok grad er ikke bare bare, og man kan risikere tøffe runder med forsikringsselskapet i en situasjon hvor man har nok av annet å tenke på.

Men det er kanskje mange som har positive erfaringer i møte med forsikringsselskaper også?

Stole på at staten ordner opp i alt, kan man vel heller ikke gjøre... Ikke lett dette, vi har ikke forsikret barna, men tenker på det.

Skrevet

Vi har utvidet forsikring i storebrand for begge barna. Når vi valgte forsikring resonerte vi slik: store engangskostnader (bygge om huset/ dyr operasjon i utlandet/begravelse etc vil vi alltids klare - har god lønn begge to og vil i slike tilfeller få hjelp av familie), men hvis et barn blir skadet og ufør før h*n er 18 så vil h*n bli få svært lite av staten resten av livet. Det viktige ble derfor en forsikring som gir månedlige utbetalinger frem til pensjonsalder.

Alle de andre, store enganskostnadene, er også en del av denne forsikringen, men det var de månedlige utbetalingene som vi så som avgjørende.

Samme her ...vi har forsikret våre barn av samme grunn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...