Gå til innhold

Hvor godt syn må man ha for å kjøre bil uten synskorreksjon?

Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei:)

Jeg har prøvd å finne ut av dette ved å søke på nettet, men finner ikke noe offentlig bestemt grense? Noen som har greie på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er hentet fra forskrift om førerkort:

Synsstyrken må være minst 0,5 når begge øyne undersøkes samtidig. Dersom optisk korreksjon er nødvendig for å oppnå denne synsstyrken, plikter føreren å bruke slik korreksjon under kjøring. Dersom synsstyrken på ett øye er mindre enn 0,05, må synsstyrken på det andre øyet være minst 0,6, eventuelt med optisk korreksjon. Ved plutselig tap eller betydelig reduksjon av syn på ett øye, må det gå minst 6 måneder fra synstapet inntrådte til førerkort kan utstedes eller motorvogn føres. Tilsvarende gjelder funksjonell enøydhet på grunn av manglende samsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Cappuccino sier, stemmer :)

På trafikkstasjonen fikk jeg beskjed om at minimumskravet for syn, var å kunne lese et skilt fra 20 meters avstand. Er du i tvil om du oppfyller kravene, så oppsøk en optiker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at jeg ser ganske dårlig, men fikk beskjed av optiker at jeg fint kan kjøre bil uten briller/linser :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest najki

Jeg har rundt +1,75 og +3 samt at jeg skjeler og ikke har samsyn, men jeg trenger ikke å bruke briller/linser når jeg kjører. Jeg foretrekker det naturligvis, men at jeg ikke har det som krav synes jeg er rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg har rundt +1,75 og +3 samt at jeg skjeler og ikke har samsyn, men jeg trenger ikke å bruke briller/linser når jeg kjører. Jeg foretrekker det naturligvis, men at jeg ikke har det som krav synes jeg er rart...

Det er annerledes med langsynthet, da ser du jo godt på avstand og det er det som er viktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -.75 og -1 på øynene mine, men har fått beskjed om at jeg ikke trenger briller når jeg kjører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...