tytebrett Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Jeg jobber på en restaurant på et kjøpesenter, og lurer på hvor grenser går når det gjelder dette. Vi har ingen skilt hverken utenfor eller inne i selve restauranten om at det finnes kameraer. Er dette lov selv om det er meldt fra til datatilsynet? Hadde en episode på jobb idag hvor jeg og en av mine kolleger som har jobbet i restauranten lengst, ble anklaget for å ha gitt ut mat uten å ta betaling. Det hele var en misforståelse oss imellom, noe som faktisk gjorde at det ikke ble tatt betaling. Vi trodde selvfølgelig at vi hadde tatt betaling, men skjønte at det ikke hadde skjedd når begge sjefene våre kom med bilde av personen som hadde fått gratis mat, med dato og klokkeslett dagen etter hendelsen. Det vi lurer på er om det er lov å overvåke de ansatte, når hensikten med kameraene er å være forberedt på et evt ran? For det er vel egentlig ikke lov å filme noen i 24 timer i døgnet uten at man vet at man blir overvåket. Eller tar jeg helt feil her?
Nalla Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Siden det er dere som blir overvåket, må kanskje dette sees på som et kontrolltiltak i virksomheten (lovene om dette finner du i kapittel 9 i arbeidsmiljøloven) http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-009.html Som det står der er det noen "krav" som skal være oppfyllt, samt at nødvendigheten av kontrolltiltakt skal diskuteres med de tillitsvalgt. Jeg er usikker for hvordan det utarter seg i praksis, det beste er om du søker etter dommer som omhandler dette. Personlig hadde jeg ikke orket å jobbe et sted som følte behov for å overvåke sine ansatte, men det eksisterer sikkert folk med langt dårligere arbeidsmoral enn det jeg trodde var mulig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Det var en butikkeiger i min hjemby som ble dømt for å overvåke sine ansatte uten lov. Han ble dømt etter straffeloven paragraf 390, pkt. b, men ifølge lovdata.no ser det ut til at den loven er opphevet.. :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå