Gå til innhold

Har jeg spist for mye idag?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å gå ned fem kg, og jeg spiser ikke mye og trener litt hver dag. pleier å gå fort i bakker og sykle hardt så jeg blir sliten, men ikke lenge.. er så lei av å trene.

Idag har jeg spist:

et knekkebrød med leverpostei, et med kaviar og to egg

to epler

en porsjon havregrøt og en banan

tre gulrøtter

en kurv jordbær

et glass appelsinjuice

et glass ekstra lett melk

et glass biola

jeg er ikke sulten for tiden og føler meg mett kjempelenge etter at jeg har spist, betyr dette at jeg har ødelagt forbrenningen? er det tull at det kan skje? eller går jeg ikke ned fordi jeg spiser for mye karbohydrater? jeg er slank, men føler at jeg lett legger på meg rundt magen, og at hvis jeg begynner å spise mer nå, vil jeg gå opp masse. Derfor vil jeg ikke spise mer:( jeg synes også at det er herlig å slippe den dårlige samvittigheten jeg får nåe jeg føler at jeg har spist for mye, som har plaget meg lenge. men jeg går altså ikke ned.

takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tragisk... Enda en som er på god vei til å få spiseforstyrrelser.

Du er slank sier du, så hva er egentlig problemet ditt? Hvis du sjelden kjenner deg sulten så er det godt mulig at sultfølelsen din ikke fungerer ordentlig, sannsynligvis fordi du har spist for lite over lengre tid.

Jeg gjetter på at det du synes er å legge på seg rundt magen egentlig er å være normal.

Ellers så har du misforstått en vesentlig ting når det gjelder trening. Hvis du skal sykle for å komme i god form og evt. gå ned i vekt, så skal du ikke sykle så fort at du blir sliten og melkesyren strømmer, da vil du bare bryte ned kroppen og muligens bli overtrent. For å komme i god form på sykkel skal du begynne med lange rolige turer for å bygge et grunnfjell, så kan du etterhvert kjøre hardere økter. Du trenger ikke gå langt over syreterskelen for å forbrenne. Under syreterskelen forbrenner du hovedsakelig fett, over syreterskelen forbrenner du mest av glykogenlageret ditt, altså karbohydrater.

Ellers synes jeg du spiser vanvittig lite, jeg vil ikke være overrasket om kroppen din har gått i sparemodus fordi den får så lite mat at den tror det er dårlige tider.

Skrevet

For mye? Grovt regnet har du fått i deg maks 1 000 kalorier. Denne tråden burde vel egentlig stenges da det åpenbart er snakk om en person med er forvrengt syn på kropp og mat.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å gå ned fem kg, og jeg spiser ikke mye og trener litt hver dag. pleier å gå fort i bakker og sykle hardt så jeg blir sliten, men ikke lenge.. er så lei av å trene.

Idag har jeg spist:

to epler

tre gulrøtter

en kurv jordbær

et glass appelsinjuice

et glass biola

jeg er ikke sulten for tiden og føler meg mett kjempelenge etter at jeg har spist, betyr dette at jeg har ødelagt forbrenningen? er det tull at det kan skje? eller går jeg ikke ned fordi jeg spiser for mye karbohydrater? jeg er slank, men føler at jeg lett legger på meg rundt magen, og at hvis jeg begynner å spise mer nå, vil jeg gå opp masse. Derfor vil jeg ikke spise mer:( jeg synes også at det er herlig å slippe den dårlige samvittigheten jeg får nåe jeg føler at jeg har spist for mye, som har plaget meg lenge. men jeg går altså ikke ned.

takk for svar

For LITE MAT, for lite proteiner, for lite fett.

Man får ikke en slank, sunn kropp av å leve på frukt og lettmelk. Kroppen MÅ ha fett og proteiner for å fungere skikkelig, og fortsetter du som dette risikerer du å pådra deg alvorlige fysiske plager.

For ikke å snakke om at du mister alt du har av muskler, samt ødelegger forbrenningen din...

Skrevet

Det der er IKKE mye, nei. SPIS! Er jo et så velkjent fakta at å spise for lite IKKE hjelper når man skal slanke seg. Kan jo heller skje motsatt, og forbrenningen blir iallefall ikke bedre.

Ikke begynn å tull med matinntaket - det er IKKE verd det! Spis MYE og sunt, da orker du nok mer og :)

Gjest redstar
Skrevet

to epler

tre gulrøtter

en kurv jordbær

et glass appelsinjuice

et glass biola

Er dette hva du spiser? Wow! Dette kalles ikke spising.... du bør nok endre denne dietten littegrann :P:)

Skrevet

Tragisk... Enda en som er på god vei til å få spiseforstyrrelser.

Du er slank sier du, så hva er egentlig problemet ditt? Hvis du sjelden kjenner deg sulten så er det godt mulig at sultfølelsen din ikke fungerer ordentlig, sannsynligvis fordi du har spist for lite over lengre tid.

Jeg gjetter på at det du synes er å legge på seg rundt magen egentlig er å være normal.

Ellers så har du misforstått en vesentlig ting når det gjelder trening. Hvis du skal sykle for å komme i god form og evt. gå ned i vekt, så skal du ikke sykle så fort at du blir sliten og melkesyren strømmer, da vil du bare bryte ned kroppen og muligens bli overtrent. For å komme i god form på sykkel skal du begynne med lange rolige turer for å bygge et grunnfjell, så kan du etterhvert kjøre hardere økter. Du trenger ikke gå langt over syreterskelen for å forbrenne. Under syreterskelen forbrenner du hovedsakelig fett, over syreterskelen forbrenner du mest av glykogenlageret ditt, altså karbohydrater.

Ellers synes jeg du spiser vanvittig lite, jeg vil ikke være overrasket om kroppen din har gått i sparemodus fordi den får så lite mat at den tror det er dårlige tider.

Bra innlegg, Lance, som vanlig! :)

Skrevet

For mye? Grovt regnet har du fått i deg maks 1 000 kalorier. Denne tråden burde vel egentlig stenges da det åpenbart er snakk om en person med er forvrengt syn på kropp og mat.

Enig her.. Bra innlegg også Lance.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mat er din venn, ikke fiende.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

hei

viss du vil ned i vekt må du spise protein og fett og kutte ut karbohydrater.

Viss du ikke spiser sundt fett og proteiner så ødelegger du kroppen din.

Lag en salat med avokado og f.eks. enten fisk/kylling/egg.

Jeg spiser avokado hver dag, slik som andre spiser brød hver dag ;-)

avokado gjør deg slank og brød gjør deg feit.

spis grønnsaker med kjøtt eller fisk til.

spis mandler og andre nøtter sammen med f.eks dadler/rosiner, veldig bra.

de fleste måltid bør inneholde protein og fett.

og lag deg en smoothie, det er veldig bra å få i seg bær og litt frukt.

det dummeste man gjør er å spise lite over en periode, og når man når ønsket vekt, begynner man å spise igjen og man går opp i vekt. da er det bedre å spise normalt, men kutte ut karbohydrater og spise nok protein og fett og grønnsaker.

og drikk mye vann :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv en spiseforstyrrelse, og det skal langt mer til en dette for å "være på god vei til å få spiseforstyrrelser". Lance, du kjenner ikke personen som skrev dette innlegget så du trenger jammen ikke være så ivrig etter å dømme og båssette slik som du gjør nå!

Skrevet

Jeg har selv en spiseforstyrrelse, og det skal langt mer til en dette for å "være på god vei til å få spiseforstyrrelser". Lance, du kjenner ikke personen som skrev dette innlegget så du trenger jammen ikke være så ivrig etter å dømme og båssette slik som du gjør nå!

Du ser kanskje ikke faresignalene siden du har spiseforstyrrelser selv. Hun spiser minimalt, og er redd for å få i seg ordentlig næring. Ingen her prøver å nedverdige andre, men har ønsker om at folk ikke skal utvikle spiseforstyrrelser. Hvorfor skulle man det? Når man er redd for å spise, og omtrent bare spiser litt havregryn og en banan + et glass juice per dag så er dette drastisk, det er ikke til å putte under en stol.

Skrevet

Først og fremst: Du må spise mer!!!

Jeg anbefaler at du kontakter noen som har peiling på området, dersom du ønsker å gå ned i vekt. Det er farlig å eksperimentere på egenhånd. Treningssentre f.eks. kan hjelpe deg med å legge opp treningsprogram som passer deg, samt gi råd om ernæring.

Men du skriver jo at du er slank, så jeg skjønner ikke hvorfor du vil slanke deg...?

Jeg har følgende råd til en sunn og fornuftig hverdag:

Hovedregel: Spis ofte og lite i stedet for sjelden og mye! Typisk 4 måltider om dagen, maks 4 timers mellomrom. Venter du for lenge, blir du for sulten og overspiser.

Spis frokost (viktigste måltidet. Gjør også at du unngår småspising mellom måltidene)

Spis grovt brød/knekkebrød/frokostblanding/yoghurt/frukt til frokost og lunsj.

Spis en ordentlig middag når du kommer hjem. Type: Potet, kokte grønnsaker, kjøtt/fisk, ris.

Spis en skive eller to til kvelds, men ikke for sent. Magen må få slappe av om natten.

Mosjoner regelmessig. Dersom du ikke liker å trene, så holder det å gå raskt en time, så får du i gang forbrenningen, samt at det er veldig bra for helsa og sinnet:) 3 ganger i uka er nok!

Erstatt brus med vann og snop med nøtter,rosiner,gulrøtter o.l. Og unn det litt sjokolade i helga :jepp:

Når det gjelder mengde, så er det forskjellig fra person til person.

Spis deg mett! Spis sakte, slik at du kjenner når du blir mett. Det tar ca 20 min før metthetsfølelsen kommer, derfor er det fort gjort å overpise dersom man er veldig sulten og spiser fort.

Jeg spiser typisk to skiver til frokost, to skiver til lunsj + en yoghurt eller frukt/grønnsak, en god porsjon middag, en skive eller to til kvelds.

Ta vare på deg selv! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

tusen takk. Jg føler ikke at jeg fortjener deres oppmerksomhet en gang. Jeg vet innerst inne at jeg har blitt syk. Jeg har nettopp kommet hjem fra folkehøyskole og synes livet hjemme er tomt og trist, samt at jeg ser min supertynne og glade lillesøster løpe rundt og leve, mens jeg egentlig ikke vet hva jeg vil med livet mitt, om jeg er så lykkelig som jeg skulle ønske med kjæresten, om jeg har valgt det rette studiet og rette stedet. Jeg har en jobb jeg mistrives i for jeg fant ikke noe annet i oslo, og jeg føler at jeg ikke blir sett hjemme. Åh, jeg ønsker så mye mer ut av livet, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bli den lykkelige jenta jeg vet at jeg kan være, hun som føler seg livlig og vakker. Å slanke meg er alt jeg har, den eneste suksessen jeg kan oppnå nå og ja, å få oppmerksomhet for.

Tusen hjertlig takk for kloke svar, jeg skal virkelig prøve å ta meg sammen. Jeg er ikke dum egentlig, jeg vet at kroppen trenger næring, men dette handler vel om noe mer enn utseende for meg, slankingen henger vel sammen med den følelsen jeg har av å egentlig bare ville forsvinne.

sov godt, M

Gjest AnonymBruker
Skrevet

tusen takk. Jg føler ikke at jeg fortjener deres oppmerksomhet en gang. Jeg vet innerst inne at jeg har blitt syk. Jeg har nettopp kommet hjem fra folkehøyskole og synes livet hjemme er tomt og trist, samt at jeg ser min supertynne og glade lillesøster løpe rundt og leve, mens jeg egentlig ikke vet hva jeg vil med livet mitt, om jeg er så lykkelig som jeg skulle ønske med kjæresten, om jeg har valgt det rette studiet og rette stedet. Jeg har en jobb jeg mistrives i for jeg fant ikke noe annet i oslo, og jeg føler at jeg ikke blir sett hjemme. Åh, jeg ønsker så mye mer ut av livet, men jeg vet ikke hvordan jeg skal bli den lykkelige jenta jeg vet at jeg kan være, hun som føler seg livlig og vakker. Å slanke meg er alt jeg har, den eneste suksessen jeg kan oppnå nå og ja, å få oppmerksomhet for.

Tusen hjertlig takk for kloke svar, jeg skal virkelig prøve å ta meg sammen. Jeg er ikke dum egentlig, jeg vet at kroppen trenger næring, men dette handler vel om noe mer enn utseende for meg, slankingen henger vel sammen med den følelsen jeg har av å egentlig bare ville forsvinne.

sov godt, M

Kanskje det er en idè å snakke med noen utenforstående? F.eks legen din, hvis dette er en person du liker?

Du spiser altfor lite, men selv om det kan virke sånn, så hjelper det dessverre ikke å bruke det å spise minimalt som løsning når det er andre ting i livet som er vanskelige ...

Kjære deg, få hjelp - du fortjener å ha det bra, og du fortjener å bli den livlige og vakre jenta du kan være!

:klemmer:

Skrevet

TS;

Gjør meg både trist og glad av ditt siste innlegg. Trist at du ikke har det bra, men glad for at du selv innser at å sulte kroppen ikke gjør noe bedre. Spis nok mat, sunt og variert, tren, dette vil hjelpe på humøret, sulting vil bare gjøre deg enda tristere og humøret vil ikke bli lystigere. Når vi spiser sunn mat vi liker, trener og får nok søvn så føler vi oss bedre også, prøv heller den varianten! Håper du kommer deg opp igjen og ønsker deg lykke til!!

Skrevet

Lykke til, håpar du får det betre snart!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å sulte seg selv vil bare gjøre at du føler deg enda verre, både psykisk og fysisk. Trening setter i gang produksjonen av "gladhoromoner", og jevnlig trening kan gjøre mye for humøret, energinivået og livskvaliteten (selv sliter jeg litt med depresjoner, men etter at jeg "oppdaget" trening og sunt kosthold har jeg faktisk fått det betraktelig bedre - selv om det selvsagt ikke fikser absolutt alt).

Jeg vil også anbefale deg å snakke med noen. Be legen din om henvisning til psykolog f.eks. Bare det å kunne snakke helt åpent med noen kan være veldig befriende. Dessuten kan responsen fra en psykolog hjelpe deg å se ting klarere, slik at du lettere kan ta valg som føles riktige.

Noe er du i hvertfall nødt til å foreta deg, for det er kun du som kan styre livet ditt inn på en bedre vei.

Lykke til! :)

Skrevet

Det er sant som de skriver; trening gjør deg glad=) Det frigjør endorfiner, noe som gjør at du får følelsen av velvære. Hvis jeg er stressa, bekymret, deppa eller sint, så hjelper det nesten alltid å trene:D

Du befinner deg i en overgangsperiode i livet, og det er nok ganske normalt å ha det litt vanskelig da. Du har gått fra å være på folkehøyskole, som er et friår med masse gøy og venner rundt seg, til å plutselig stå alene foran de viktige valg her i livet.

Trøsten er at du kommer til å finne din plass=) Snart har du en fin utdanning og kan jobbe med noe du trives med skal du se! Det er ikke noen krise om du har valgt feil sted eller studie. Da prøver du bare noe annet :)

Det finnes helt sikkert rådgivere på skolen din som du kan prate med om valg av studie som passer deg.

Ikke mist motet, det ordner seg skal du se. :klem:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...