Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For litt over en måned siden begynte jeg med trening ca 3 ganger i uken. Mest styrke, og litt kondisjon, iom at jeg er ganske liten, og vil bare bygge litt muskler.

Jeg vet at kosthold er viktig, og det å få i seg nok kalorier i løpet av en dag. Men jeg tror ikke jeg gjør det!

Jeg jobber i kiosk midt i sentrum, som regel 07-15 i hverdagene, uten pause. I løpet av disse timene spiser jeg kanskje en skive og en banan, og kanskje en kyllingpølse. Når jeg kommer hjem spiser jeg et stort måltid, samt protein drikk etter trening, også kvelds da.

Det jeg lurer på er om det har noe å si NÅR jeg får i meg disse nødvendige kaloriene? Jeg har rett og slett ikke TID til å spise på jobben nå som sommeren er her og det er masse å gjøre..

Trenger dere mer info for å svare, bare spør.. Håper noen kan hjelpe :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

For litt over en måned siden begynte jeg med trening ca 3 ganger i uken. Mest styrke, og litt kondisjon, iom at jeg er ganske liten, og vil bare bygge litt muskler.

Jeg vet at kosthold er viktig, og det å få i seg nok kalorier i løpet av en dag. Men jeg tror ikke jeg gjør det!

Jeg jobber i kiosk midt i sentrum, som regel 07-15 i hverdagene, uten pause. I løpet av disse timene spiser jeg kanskje en skive og en banan, og kanskje en kyllingpølse. Når jeg kommer hjem spiser jeg et stort måltid, samt protein drikk etter trening, også kvelds da.

Det jeg lurer på er om det har noe å si NÅR jeg får i meg disse nødvendige kaloriene? Jeg har rett og slett ikke TID til å spise på jobben nå som sommeren er her og det er masse å gjøre..

Trenger dere mer info for å svare, bare spør.. Håper noen kan hjelpe :)

Det er et soleklart brudd på arbeidsmiljøloven å jobbe åtte timer uten matpause. Jeg tror grensen er fem og en halv time eller så. Jeg vet at i bransjer som kiosker og restaurantbransjen så brytes arbeidsmiljøloven ofte, dessverre.

Det er selvsagt ikke likegyldig om du spiser fire passelige måltider i løpet av en dag eller to store måltider. Kroppen har best av å få mat ca. hver fjerde time, med få og store måltider vil man lettere legge på seg fett.

Hvis du ikke tør konfrontere ledelsen din mht spisepause foreslår jeg at du går til innkjøp av en stor boks med pulver til restitusjonsdrikk. Alle de store produsentene har en slik; Maxim, XL1, Proteinfabrikken osv. Å drikke en eller to halvlitere med det klarer du vel i løpet av en dag i kiosken?

Skrevet

Det er et soleklart brudd på arbeidsmiljøloven å jobbe åtte timer uten matpause. Jeg tror grensen er fem og en halv time eller så. Jeg vet at i bransjer som kiosker og restaurantbransjen så brytes arbeidsmiljøloven ofte, dessverre.

Det er selvsagt ikke likegyldig om du spiser fire passelige måltider i løpet av en dag eller to store måltider. Kroppen har best av å få mat ca. hver fjerde time, med få og store måltider vil man lettere legge på seg fett.

Hvis du ikke tør konfrontere ledelsen din mht spisepause foreslår jeg at du går til innkjøp av en stor boks med pulver til restitusjonsdrikk. Alle de store produsentene har en slik; Maxim, XL1, Proteinfabrikken osv. Å drikke en eller to halvlitere med det klarer du vel i løpet av en dag i kiosken?

Hvorfor legger man lettere på seg fett av å spise to store måltider kontra fire små? Forutsatt at kalorimengden er den samme altså.

Gjest Coarvi
Skrevet

Dette er helt feil, nyere forskning sier at det er irrelevant hvor ofte man spiser. Folk er forskjellige, noen må spise ofte for å holde blodsukkeret jevnt, andre kan klare seg med få, store måltider.

Skrevet (endret)

Ja det er nok av ting som frustrerer meg når det gjelder arbeidsplassen min..

Jeg har en stor dunk med sånn WHAY protein pulver, hvor mye av det burde jeg drikke i løpet av en arbeidsdag for å få i meg nok? Er det greit å gjøre det i stedet for å spise skikkelig mat? Jeg spiser jo mat så fort jeg kommer hjem..

TUSEN takk for fint svar Lance :)

Endret av LilleTulla
Skrevet

Dette er helt feil, nyere forskning sier at det er irrelevant hvor ofte man spiser. Folk er forskjellige, noen må spise ofte for å holde blodsukkeret jevnt, andre kan klare seg med få, store måltider.

Jeg skal ikke påstå at jeg har helt oppdaterte kunnskaper innenfor ernæringsfysiologi, det er ikke fagfeltet mitt, men jeg kan mer enn de fleste "vanlige" folk om det.

Jeg vil påstå at det er svært få som kan spise bare ett eller to måltider om dagen og holde jevnt blodsukker, særlig hvis man er fysisk aktiv.

Hvis man spiser ett stort måltid får man en del til overs, som hos de fleste vil lagres som fett. Man skulle kanskje tro at så lenge man spiser akkurat like mye i løpet av dagen så er det irrelevant hvor mange måltider man spiser, men det gjelder i så fall noen ganske få.

Jeg har ikke tid til å leite opp noen linker nå, men jeg vet at dette er i overenstemmelse med det som er og har vært i lang tid det leger og ernæringsfysiologer anbefaler. Selvsagt har det vært endring i hva skolemedisinen anbefaler opp gjennom århundrene, men å derfor si at det som er gjeldende anbefalinger i dag bare kan glemmes er å ignorere vitenskapelig metode. Vitenskapelig metode går ut på å stadig finne bedre forklaringsmodeller og nye data som krever bedre forklaringsmodeller. Dagens anbefalinger gjenspeiler dermed den akumulerte kunnskap gjennom århundrene fram til i dag.

Skrevet

Ja det er nok av ting som frustrerer meg når det gjelder arbeidsplassen min..

Jeg har en stor dunk med sånn WHAY protein pulver, hvor mye av det burde jeg drikke i løpet av en arbeidsdag for å få i meg nok? Er det greit å gjøre det i stedet for å spise skikkelig mat? Jeg spiser jo mat så fort jeg kommer hjem..

TUSEN takk for fint svar Lance :)

Akkurat hvor mye du bør drikke av det for å erstatte et vanlig måltid er vanskelig å si, du kan jo prøve å beregne hvor mye du spiser i et vanlig måltid, sjekk www.matvaretabellen.no for næringsinnhold.

Det er ikke å anbefale å erstatte et ordentlig måltid med pulverdrikk, men hvis alternativet er å omtrent ikke få i seg noe som helst er det selvsagt bedre.

Gjest Marlo
Skrevet

Om det er feil eller riktig, at det ikke gjør noe å spise 2 store måltider eller mange små måltider, skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke kan nok om temaet.

Du må vel neste se hva som fungerer for deg vil jeg tro.

Jeg personlig er skikkelig dårlig på å spise regelmessig.

Er overvektig, og ikke spesiellt aktiv grunnet sykdom, og spiser litt lunch og en stor middag hver dag. Selvom kaloriinntaket mitt er ganske så lavt så går jeg ikke ned i vekt.

Når jeg derimot klarer å spise regelmessig gjennom hele dagen, så går kiloene av selvom jeg ikke er mer aktiv. (jeg klarer det 2 mnd om sommeren når vi er på hytta av en eller annen grunn, men når jeg er hjemme så stopper matlysten helt)

Så når jeg spiser frokost, lunch, middag og kveldsmat (ikke feit og usunn mat selvfølgelig) så går jeg ned såpass merkbart at mine klær er for store for meg når høsten nærmer seg.

Pratet med en venn av meg (motsatte kjønn om det har noe å si), som reagerer på akkurat samme måten. De gangene han spiser dårlig (les: |1-2 store måltider pr dag) så går han ikke ned i vekt i det hele tatt, mens mange små så er det på samme måten som hos meg.

Min logiske sans forteller meg jo at flere små måltider holder forbrenningen og kroppen i gang - ikke bare blodsukkeret, mens om man spiser veldig få måltider pr dag, så går kroppen på "reserveløsningen" og man legger derfor på seg.

Gjest Coarvi
Skrevet

Jeg tviler ikke på at du Lance sitter inne med mye kunnskap, men det du sier her strider bare litt om det man har lest mye om de siste månedene;

Nå er jeg for lat til å lete opp kilder, og det er godt mulig kildene ikke er gode nok for deg, men her og her (pkt 8 og 9) blir det hvertfall nevnt, og de nevner kilder. Kanskje du mener de tar feil, men de forklarer det hvertfall bedre enn påstanden din som virker litt tatt ut av lufta i denne sammenhengen. Men vil du forklare nærmere eller motbevise det som nevnes i linkene er det bare å sette i gang, for som sagt tviler jeg ikke på at du kan utrolig mye, og jeg setter hvertfall stor pris på at du lærer oss "uvitende" å være mer kritiske til info vi finner på nett... ;)

Gjest Coarvi
Skrevet

Og her er enda en interessant artikkel om emnet som hverken konkluderer med det ene eller det andre. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tror dere seriøst huleboerene spiste hver 3-4 t? Jeg selv spiser to-tre måltider hver dag, ingen mellommåltider. Og jeg går aldri sulten slik jeg gjorde på hyppigere måltider. Normalvektig også.

Det blir til å finne ut av det som passer en best.

Skrevet

Og her er enda en interessant artikkel om emnet som hverken konkluderer med det ene eller det andre. :)

Ble litt imponert over denne lenken, Coarvi :) Godt skrevet, klare avsnitt som oppsummerte forskningsresultatene etterhvert, og kritisk syn på metoder, lengde på forsøk og utvalg. Det er jo nettopp dette siste som forteller oss om det er mulig å generalisere ut fra studiet, eller om de prøver å skyte spurver med kaniner. interessant å se at forfatteren av artikkelen har brukt kilder som Westerterp-Platenga, Mattson og Durnin (Durnin-stduien anbefales å lese, så absolutt). Westerterp er en av de store forkjemperne for økte proteininntak som et ledd i fedmekrigen (men de finner fortsatt ikke bevis som stadfester at høye proteininntak holder vekten nede og stabil over tid, sammnelignet med trenng og variert mat).

Det generelle rådet er at flere og mindre måltider gjør det lettere å kontrollere småspising og jevnt blodsukker. Sulten mellom kjempemåltider gjør at folk er mer tilbøyelige til å handle og spise usunt, og spise mer både rett før og i løpet av måltidet. Fordøyelsesproblemer er også mer vanlig hos folk som stapper i seg store mengder mat, kontra de som gir magen noe jevnt å jobbe med.

Likevel, så lenge energiinntaket er det samme, uavhengig av antall måltider, så er det det som til syvende og sist vil avgjøre om vekta går ned. Den terimske effekten av blandete måltider har en liten effekt på det totale energiforbruket over 24 timer, så det kan stort sett utelukkes. Men, jeg vil påstå at den som spiser jevnere vil spise sunnere, føle seg bedre mtp fordøyelse og ha mer å gi treningsmessig, fordi kroppen ikke sulter seg med lite reserver, i påvente av et monstermåltid.

Skrevet

Tror dere seriøst huleboerene spiste hver 3-4 t? Jeg selv spiser to-tre måltider hver dag, ingen mellommåltider. Og jeg går aldri sulten slik jeg gjorde på hyppigere måltider. Normalvektig også.

Det blir til å finne ut av det som passer en best.

Det var nok sjeldne de gjorde det, men det var fordi tilgangen på mat var begrenset, ikke fordi de ikke hadde lyst. Det er ingen naturlov som sier at slik steinaldermenneskene levde og spiste er det sunneste for oss. Steinaldermenneskene hadde en gjennomsnittlig levealder på noenogtretti år, i dag lever vi til vi er nesten 80. Det skyldes selvsagt en hel mengde faktorer, men en viktig del er at tilgangen på mat er god.

Skrevet

Trur det er heilt individuelt. Nokon trives med å eta mange små måltider heile dagen medan andre likar å ha to eller tre solide, meir mettande måltider. Du må kjenna etter sjøl. Men ein kalori er ein kalori, uansett når.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Setter pris på lenkene du kom med Coarvi :)

I dag var det litt bedre, fikk i meg to skiver til frokost, en pose småsulten nøtter, en banan og 3dl protein shake i løpet av arbeidsdagen, men måtte fortsatt spise et stort måltid når jeg kom hjem :sjenert:

Får vel se hvordan treningen påvirker meg fremover, og evt forandre på vanene mine dersom ting ikke går i riktig retning når det gjelder kroppen min :)

Skrevet

I dag var det litt bedre, fikk i meg to skiver til frokost, en pose småsulten nøtter, en banan og 3dl protein shake i løpet av arbeidsdagen, men måtte fortsatt spise et stort måltid når jeg kom hjem :sjenert:

Forstår jeg godt at du måtte lage deg, for dette er jo ikke mye mat i løpet av en hel formiddag. :popcorn:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Greier man å holde blodsukkeret stabilt er det ikke nødvendig å spise massevis av måltider pr dag, så lenge man klarer å få i seg nok kalorier i løpet av de måltidene man faktisk spiser. :)

Blodsukkeret holder man stabilt ved å holde seg unna høyglykemiske karbohydrater (ris, lys pasta, de fleste typer brød - alt med hvitt mel, og sukker), samt holde det generelle karbohydratinntaket relativt lavt. Henter man energien sin fra fett i stedetfor karbohydrater er blodsukkerproblemet løst, samtidig som man får i seg store mengder næring pr måltid (fett inneholder jo som kjent flere kalorier pr gram enn karbohydrater).

To fluer i én smekk, for en som sliter med å få i seg nok mat! :)

(Og nei, fett er ikke farlig. Mer og mer forskning tyder på det motsatte, faktisk. Noe som forsåvidt bare skulle mangle, i og med at mennesker har spist fett i tusenvis av år.

Kombinasjonen av høyglykemiske karbohydrater og fett derimot kan være uheldig med tanke på vekten.)

Skrevet

Ble litt imponert over denne lenken, Coarvi :) Godt skrevet, klare avsnitt som oppsummerte forskningsresultatene etterhvert, og kritisk syn på metoder, lengde på forsøk og utvalg. Det er jo nettopp dette siste som forteller oss om det er mulig å generalisere ut fra studiet, eller om de prøver å skyte spurver med kaniner. interessant å se at forfatteren av artikkelen har brukt kilder som Westerterp-Platenga, Mattson og Durnin (Durnin-stduien anbefales å lese, så absolutt). Westerterp er en av de store forkjemperne for økte proteininntak som et ledd i fedmekrigen (men de finner fortsatt ikke bevis som stadfester at høye proteininntak holder vekten nede og stabil over tid, sammnelignet med trenng og variert mat).

Det generelle rådet er at flere og mindre måltider gjør det lettere å kontrollere småspising og jevnt blodsukker. Sulten mellom kjempemåltider gjør at folk er mer tilbøyelige til å handle og spise usunt, og spise mer både rett før og i løpet av måltidet. Fordøyelsesproblemer er også mer vanlig hos folk som stapper i seg store mengder mat, kontra de som gir magen noe jevnt å jobbe med.

Likevel, så lenge energiinntaket er det samme, uavhengig av antall måltider, så er det det som til syvende og sist vil avgjøre om vekta går ned. Den terimske effekten av blandete måltider har en liten effekt på det totale energiforbruket over 24 timer, så det kan stort sett utelukkes. Men, jeg vil påstå at den som spiser jevnere vil spise sunnere, føle seg bedre mtp fordøyelse og ha mer å gi treningsmessig, fordi kroppen ikke sulter seg med lite reserver, i påvente av et monstermåltid.

Hurra! Så fint å få klarhet i dette. Jeg liker ikke mellommåltider, og småspiser aldri heller, særlg ikke hvis jeg er sulten. Jeg jobber fysisk og spiser tre normalstore måltider om dagen, pluss en frukt eller to hvis det kniper. Det er uaktuelt for meg å spise små mengder mat til mange måltider, jeg blir ikke tilfreds av det. Er normalvektig som bare dét.

Til TS: Syns ikke du spiser veldig lite egentlig? Du sier du er liten, hvor liten da? Det har mye å si. Selvom jeg bruker kroppen og graver og spar på jobben, spiser jeg ikke mer enn to skiver til frokost og to til tre til lunsj. Er også av det mindre slaget.

Skrevet

Hurra! Så fint å få klarhet i dette. Jeg liker ikke mellommåltider, og småspiser aldri heller, særlg ikke hvis jeg er sulten. Jeg jobber fysisk og spiser tre normalstore måltider om dagen, pluss en frukt eller to hvis det kniper. Det er uaktuelt for meg å spise små mengder mat til mange måltider, jeg blir ikke tilfreds av det. Er normalvektig som bare dét.

Til TS: Syns ikke du spiser veldig lite egentlig? Du sier du er liten, hvor liten da? Det har mye å si. Selvom jeg bruker kroppen og graver og spar på jobben, spiser jeg ikke mer enn to skiver til frokost og to til tre til lunsj. Er også av det mindre slaget.

156cm og 46kg er jeg! I en alder av 20

Skrevet

Ja, men da må du jo ikke nødvendigvis henge deg opp i mengder heller. Det viktigste er at du ikke blir sulten. Men det høres ved nærmere ettertanke ut som om du blir det...

Uansett - budskapet mitt er at man ikke bør henge seg opp i mat dersom man ikke må, i dagens mat-overfokuserte samfunn. Det være seg for mye eller for lite.

Spis til du er mett, det er viktig. Jeg har en venninne som har jobbet på Narvesen midt i sentrum, som heller ikke fikk pauser, og det syns jeg er helt vanvittig. Du har lovfestet krav på matpause. Men fram til det eventuelt løser seg, er det jo lurt med energitett mat, som du allerede er inne på. Hva med å i tillegg spise en god porsjon havregrøt om morgenen? Da holder jeg meg mett litt lenger, i alle fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...