Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Hei! Flott forum, mye kunnskap som formidles her. Har et spørsmål til dere med greie på ernæring og kalorier. Jeg har lyst på noe søtt, hva gjør meg minst tjukk; to glass pepsi max eller to skolebrød? Vet at kalorimengden er ikke-eksisterende i pepsi max og høy i skolebrød men har hørt fra ernæringseksperter at pepsi max er like ille fordi den inneholder stoffer som gjør at leveren tar opp mer fett fra annen mat, du forbrenner mindre når du trener etc. Så hvis jeg vil bli tynnere, hva bør jeg velge?
Gjest Micka Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Hvis du vil bli slankere (kaller det heller slankere fordi tynn er litt vel..) MÅ du kutte ut skolebrødene. Det med pepsi max, altså kunstige søtningsstoffer, er lett å mistolke. Særlig når de uttaler seg på et ekspertnivå, disse folka har lang utdannelse. Men for all del, sørg for å spis, noe sunt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Hei! Flott forum, mye kunnskap som formidles her. Har et spørsmål til dere med greie på ernæring og kalorier. Jeg har lyst på noe søtt, hva gjør meg minst tjukk; to glass pepsi max eller to skolebrød? Vet at kalorimengden er ikke-eksisterende i pepsi max og høy i skolebrød men har hørt fra ernæringseksperter at pepsi max er like ille fordi den inneholder stoffer som gjør at leveren tar opp mer fett fra annen mat, du forbrenner mindre når du trener etc. Så hvis jeg vil bli tynnere, hva bør jeg velge? Pepsi Max gjør selvsagt ikke at man forbrenner mindre av å trene, eller for endrede nyrefunksjoner. Litt kritisk tankegang hadde ledet deg frem til samme konklusjon. Det er ikke alltid lurt å stole blindt på alt man blir fortalt, selv ikke når det kommer fra noen med utdannelse. Hva som gjør deg feitst av skolebrød og Pepsi Max, er UTEN TVIL skolebrød. Skolebrød er fullt av hvitt mel, noe som skaper er særdeles lite gunstig for blodsukkeret, noe som igjen påvirker hvordan kroppen lagrer fett. Det er absolutt ikke slik at alt dreier seg om kalorier, verken når det gjelder vektnedgang, eller når det gjelder helse. Når det er sagt er verken skolebrød eller Pepsi Max noe du bør tenke så veldig mye på dersom du ønsker å bli sunn og slank. Ingen av delene bør utgjøre noen vesentlig del av et sunt kosthold (Pepsi Max inneholder nemlig aspartam, et omstridt søtningsmiddel). Det er selvsagt ikke slik at noen MÅ ha noe søtt hver dag. Har man et søtbehov er det enten fordi man har innarbeidet en vane (dvs kun psykiske årsaker), eller så er det fordi man spiser for mye raske karbohydrater eller så lite mat at blodsukker og/eller energibehovet trigger søtsuget. Spiser man riktig og har viljestyrken til å holde ut i tre, fire vanskelige uker, er man på god vei når det gjelder å kvitte seg med avhengigheten. Dersom du ikke er interessert i å kvitte deg med søtsuget, har man jo alltids frukt, mørk sjokolade og søtningsstoffer som kan brukes til å lage desserter osv (av søtningsstoffer bør som sagt aspartam bunngås, men ting som Sukrin og Stevia antas å være trygt. Og det har null blodsukkerpåvirkning!).
jblover Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Kan du ikke bare ikke spise noen av delene, og bare ta det innimellom når du føler for det.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Jeg har lyst på noe søtt, hva gjør meg minst tjukk; to glass pepsi max eller to skolebrød? viss du har lyst på noe søtt, ikke spis ting med sukker eller mel eller syntetiske stoffer, lag deg heller : en smoothie av bær/frukt spis dadler/fikner/rosiner sammen med mandler, og drikk juice ikke lagd av konsentrat jeg pleier å lage sunn is. pisk egg og bjørnesøt til eggedosis. Tilsett deretter halvfrosne bær (jordbær, skogsbær eller blåbær) bruk en miksmaster eller noe annet så bærene blir most inn i eggedosisen, og den blir helt kald og stiv og smaker som is Bjørnesøt er erstatning for sukker, og er helt naturlig, kjøpes på helsekostbutikker. vet det er vanskelig, jeg er veldig svak for sjokolade...
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 Jeg har lyst på noe søtt, hva gjør meg minst tjukk; to glass pepsi max eller to skolebrød? viss du har lyst på noe søtt, ikke spis ting med sukker eller mel eller syntetiske stoffer, lag deg heller : en smoothie av bær/frukt spis dadler/fikner/rosiner sammen med mandler, og drikk juice ikke lagd av konsentrat jeg pleier å lage sunn is. pisk egg og bjørnesøt til eggedosis. Tilsett deretter halvfrosne bær (jordbær, skogsbær eller blåbær) bruk en miksmaster eller noe annet så bærene blir most inn i eggedosisen, og den blir helt kald og stiv og smaker som is Bjørnesøt er erstatning for sukker, og er helt naturlig, kjøpes på helsekostbutikker. vet det er vanskelig, jeg er veldig svak for sjokolade... For all del TS, ikke gå inn på en helsekostbutikk og spør etter bjørnesøt. Det heter bjørkesøt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 og drikk juice ikke lagd av konsentrat Hvorfor mener du at TS ikke bør drikke juice fra konsentrat? Konsentratjuice er ikke mer fetende enn vanlig juice.
Gjest Spinell Skrevet 9. juni 2010 #8 Skrevet 9. juni 2010 og drikk juice ikke lagd av konsentrat Det er utrolig mange misforståelser omkring juice laget av konsentrat ute og går. Juice/jus er en beskyttet varebetegnelse i Norge. Enten den er ferskpresset eller laget av konsentrat er det ikke tillatt å tilsette sukker eller konserveringsmidler til juicen, eller konsentratet for den del. (Nektar er derimot tilsatt sukker.)
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #9 Skrevet 9. juni 2010 Hvorfor mener du at TS ikke bør drikke juice fra konsentrat? Konsentratjuice er ikke mer fetende enn vanlig juice. Fordi produkter som ikke er "fetende" ikke nødvendigvis automatisk er sunne, kanskje...? Det er ingen tvil om at juice presset direkte fra frukt er sunnere enn konsentratjuice. Men, når det er sagt så er juice generelt fullt av fruktose (fruktsukker, dvs karbohydrat) som på grunn av sin flytende form "går rett i blodet" og skaper store svingninger i blodsukkeret. For en som fra før av sliter med sukkersug er altså ikke juice nødvendigvis et sunt og hensiktsmessig alternativ.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #10 Skrevet 9. juni 2010 Fordi produkter som ikke er "fetende" ikke nødvendigvis automatisk er sunne, kanskje...? Nå var det ikke dette TS spurte om heller, da. Hun spurte hva som var minst fetende,, ikke hva som var sunnest. Litt av c-vitaminet oksideres under prosessen med å trekke vannet ut av konsentratjuice, men ellers så er de like sunne. Det er ingen vits i å kjøpe ferskpresset for sunnhetens skyld.
Gjest Spinell Skrevet 9. juni 2010 #11 Skrevet 9. juni 2010 Det er ingen tvil om at juice presset direkte fra frukt er sunnere enn konsentratjuice. At den ferskpressede juicen smaker bedre, betyr ikke at den er sunnere. Har du dokumentasjon for påstanden din eller er det bare noe du tror selv?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #12 Skrevet 9. juni 2010 For all del TS, ikke gå inn på en helsekostbutikk og spør etter bjørnesøt. Det heter bjørkesøt. Haha, :D jeg har gått å sagt bjørnesøt i et år, og ingen har sagt noe ... bra jeg fikk vite det nå da Neste gang skal jeg si bjørkesøt XD
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #13 Skrevet 9. juni 2010 Hvorfor mener du at TS ikke bør drikke juice fra konsentrat? Konsentratjuice er ikke mer fetende enn vanlig juice. Den juicen som er lagt av konsentrat er mye mer konsentrert, og den er behandlet på en måte jeg ikke husker nå... Juicen som ikke er lagd av konsentrat er helt naturlig, det er ikke gjort noe med den. Det beste er jo å presse juicen selv. Jeg drikker ikke brus, så koser meg med god juice - ikke av konsentrat - istedenfor
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #14 Skrevet 9. juni 2010 Den juicen som er lagt av konsentrat er mye mer konsentrert, og den er behandlet på en måte jeg ikke husker nå... Juicen som ikke er lagd av konsentrat er helt naturlig, det er ikke gjort noe med den. Det beste er jo å presse juicen selv. Jeg drikker ikke brus, så koser meg med god juice - ikke av konsentrat - istedenfor Mye mer konsentrert? :klø: Vanninnholdet er nøyaktig det samme. Fjerner produsenten én liter, så tilsetter de én liter. Verken mer eller mindre. Er det bare dine egne teorier og synsing du kommer med nå? Har du noen kilder som beviser at ferskpresset er så mye sunnere?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #15 Skrevet 9. juni 2010 Det sies jo at cocacola og colalight er like fetende, cocacola fordi det er mye suikker og kalorier og cola light fordi det påvirker kroppens fettforbrenning, så ikke sikker på om pepsi max er særlig bedre enn skolebrød.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #16 Skrevet 9. juni 2010 To skolebrød tilsvarer vel ca halve dagsrasjonen til ei kvinne. To glass med lettbrus i ny og ne ville hatt så lite å si på den totale forbrenningen (om den påvirkes) at det gjør nok ikke noe. To 1 1/2l flasker om dagen er noe annet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #17 Skrevet 9. juni 2010 Haha, :D jeg har gått å sagt bjørnesøt i et år, og ingen har sagt noe ... bra jeg fikk vite det nå da Neste gang skal jeg si bjørkesøt XD Du tenker ihvertfall logisk. Bjørner er jo søtere enn bjørk. 1
I.am.me Skrevet 9. juni 2010 #18 Skrevet 9. juni 2010 Det står på baksiden av Pepsi Max at den inneholder få kalorier, men mange forskere mener faktisk at man kan legge på seg av det. Det er flere forskere som mener at når man drikker brus med kunstig søtning så tror kroppen at den får vanlig sukker og den begynner å produsere insulin. Insulinet blir ikke brukt opp og det blir omgjort til fett(?) som legger seg på kroppen. Dette er det svært uenighet om også, så det skal jeg ikke si sikkert. Dessuten har Pepsi Max svært lav pH-verdi som tærer opp tennene ganske mye. Dessuten inneholder Pepsi Max en del salt faktisk og det er jo ikke bra for blodtrykket. Å husk at mange (ikke alle) får et større søtsug av å drikke kunstig søtet brus med coffein. Sultfølelsen øker mye når man inntar brusa - husker ikke hvorfor. Skolebrød er jo ikke sunt det heller, og det kan jo ikke forsvares det heller. Jeg for min del er litt avhengig av coffeinen i Pepsi Max og drikker gjerne det istedet for å spise andre søte ting. Likevel vil jeg jo anbefale deg å mette søtningsbehovet ditt med en yoghurt, frukt eller noe annet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #19 Skrevet 10. juni 2010 Det som gjør at du legger på deg er simpelthen et kalorioverskudd. Makronæringsenheter har ingenting å si.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #20 Skrevet 10. juni 2010 Mye mer konsentrert? :klø: Vanninnholdet er nøyaktig det samme. Fjerner produsenten én liter, så tilsetter de én liter. Verken mer eller mindre. Er det bare dine egne teorier og synsing du kommer med nå? Har du noen kilder som beviser at ferskpresset er så mye sunnere? Hehe, har ingen kilder å komme med, har fått vite dette av folk som vet hva de snakker om. Håper jeg ikke er helt på bærtur, men det er noe med at i konsentrat-juice blir alt vannet fjernet og konsentratet blir fryst ned, for deretter å tilsette vannet i juicen igjen når den skal i butikken, men det skjer ikke ved juice av ikke konsentrat, det er derfor juice av ikke konsentrat er dyrere og bedre og ferskere. Dere har sikkert smakt den store forskjellen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå