Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Er det slik at på 20års steder så går det greit å være 18 så lenge man kommer før 23.00 (ca) og oppfører seg pent og bare drikker øl? Eller kan man BARE dra på 18års steder, uansett?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Bare 18-års steder. De kan jo ikke passe på at alle 18-åringene drikker kun øl. Og vi som er over 20 vil ikke ha 18-åringer der
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Hvor hardt aldersgrensen håndheves varierer vel fra sted til sted, men siden det er utestedets ansvar at de ikke selger sprit til noen som er under 20 år kommer man ikke langt med å si til dørvakta at "jeg skal bare drikke øl/vin". Jeg kjenner et par stykker som er ordensvakt og på stedene de jobber slipper de ikke inn folk som er yngre enn aldersgrensa. Stedet hun ene jobber på er mer cafe på dagtid, men etter klokka 21 har de 20 års aldersgrense uten unntak.
Christiane_W Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Det har vel også litt med hva slags profil stedet ønsker å ha. Når et sted har 20 års aldersgrense er sannsynligvis ikke 18 åringer drømmekundene... Hadde de ønsket å være et 18 års sted så hadde de vel droppet spritskjenking og hatt 18 års grense. Men loven er som den er, og som AnonymBruker over skriver så er det stedets ansvar at de ikke skjenker folk som ikke er gamle nok og derfor slipper de ikke inn folk som er for unge. Endret 9. juni 2010 av Christiane_W
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Stedet tjener jo også mer på at folket drikker sprit, som jo er dyrer enn øl. Så det lønner seg for stedet å heller ha folk som er 20+.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 Ikke bare tjener de mer på spritservering, men folk på 20+ har vel generelt mer penger å svi av på byen enn 18-åringer...?
Teriyaki Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Ikke bare tjener de mer på spritservering, men folk på 20+ har vel generelt mer penger å svi av på byen enn 18-åringer...? Jepp, 18-åringer bruker ofte å drikke seg full hjemme, evt. at de tar med seg drikke som de gjemmer utenfor utestedet eller noe sånt som de går bort til og drikker av regelmessig. Jeg blir 20 i desember, og må jammen si at jeg gleder meg til å komme inn steder hvor det ikke kryr av 18-åringer. Nå kommer jeg av og til inn på 20årsplassene, men det er kun dersom jeg går med noen andre enn min jevngamle venner, for de ser ut som de er under 20, mens jeg ser ut som jeg er 22 eller noe sånt. Endret 9. juni 2010 av Teriyaki
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #8 Skrevet 9. juni 2010 Hva med resturanger ogsånt da? mange av utestedene i byen er resturanger også. Hvis jeg kommer 21.00 og tar en øl eller to, hiver de meg ut når byen starter for fullt da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Jeg jobber på et utested som er cafe/restaurant på dagtid og på kveldstid i helgene er vi utested. Hos oss stenger kjøkkenet kl. 22 på fredag og lørdag og fra klokka 23 er det 22 års aldersgrense. Dette er det gjort oppmerksom på både på skiltet med åpningstider og det står også i menyen vår. Ordensvaktene våre går da rundt i lokalet og sjekker leg på alle de mener er for unge, og de som eventuelt er for unge må ut. Dette er for det første på grunn av at det er vårt ansvar å ikke skjenke folk som er for unge og for det andre fordi vi ikke ønsker en profil som et 18-års sted. Vi ønsker et litt mer voksent publikum, og vi vet at gjestene våre setter pris på at vi ikke lar alle "kidsa" slippe inn.
Gjest Jente1990:) Skrevet 10. juni 2010 #10 Skrevet 10. juni 2010 Jeg synes det er mange dørvakter som er sløve. Vet om et par dørvakter her som slipper inn folk under 20 inn på utesteder med 20års grense og folk under 18 inn på utesteder med 18års grense. Det virker noen ganger som at hvis du er pen nok så kommer du inn uansett. Har sett 16 -17 åringer på utested med sprit i handa liksom. Dette var på et 18års sted. En vennine av meg sa i fra til sjefen og de ble heldigvis kasta ut. Folk under 18 har ikke en drit å gjøre på byen. Hold dere hjemme!
Gjest Whitelines Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 Hvis dette var på et 18års sted hadde de neppe sprit i handa. Men det får så være. Det er jo en kjent sak at den byalderen er 20 - ikke 18, nettopp på grunn av manglende tilbud til 18-åringer, og fordi disse har fjortissfylla tendenser. Da jeg var 18 synes jeg dette var utrolig kjipt - nå som jeg nærmer meg 21 synes jeg dette er bra. Jeg vet i hverfall at jeg ikke har noen interesse av å være på et utested med 18-åringer.
sørlandsjente Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 (endret) Det er jo en kjent sak at den byalderen er 20 - ikke 18, nettopp på grunn av manglende tilbud til 18-åringer, og fordi disse har fjortissfylla tendenser. Det har virkelig mange som er over 20 også. Bare slik at det er sagt "byalderen" varierer veldig fra by til by, her er flertallet som er ute rundt 18-19. Det er vell mye fordi byen ligger nærme større byer som har bedre tilbud for folk som er eldre. Og byen vår er heller ingen studentby, så folk reiser som regel før de er 20 Endret 11. juni 2010 av sørlandsjente
Piper Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Selger de sprit på utestedet, har de ikke lov til å slippe inn en som er under 20. Gjør de det, akn de faktisk risikere å miste bevilgningen, og det er det nok ikke noen utesteder som ønsker. Spiller ingen rolle om man lvoer å bare drikke øl eller vin, for de har ikke lov å slippe deg inn. Selger de bare øl og vil, kan utestedet bestemme om de ønsker å slippe inn noen mellom 18 og 20.
Gjest Whitelines Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 De har virkelig mange som er over 20 også. Bare slik at det er sagt "byalderen" varierer veldig fra by til by, her er flertallet som er ute rundt 18-19. Det er vell mye fordi byen ligger nærme større byer som har bedre tilbud for folk som er eldre. Og byen vår er heller ingen studentby, så folk reiser som regel før de er 20 Ja det er sant, var en dum påstand av meg det der. Har selv bodd i en liten by hvor det var manglende tilbud til de mellom 18 og 20. Det er veldig dumt, men det var jo slik at disse i denne aldersgruppen drakk seg full hjemme, dukket opp på utestedet i 1-tiden og lurte meg seg sprit inn. Så mange har seg selv å skylde på når disse stedene går konkurs. Nå er jeg mest ute i Oslo, så det er dette jeg tar utgangspunkt i.
Piper Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 Jeg synes det er mange dørvakter som er sløve. Vet om et par dørvakter her som slipper inn folk under 20 inn på utesteder med 20års grense og folk under 18 inn på utesteder med 18års grense. Det virker noen ganger som at hvis du er pen nok så kommer du inn uansett. Har sett 16 -17 åringer på utested med sprit i handa liksom. Dette var på et 18års sted. En vennine av meg sa i fra til sjefen og de ble heldigvis kasta ut. Folk under 18 har ikke en drit å gjøre på byen. Hold dere hjemme! Og har de aldersgrense 18 år, selger de ikke sprit på stedet. Derfor er det veldig tvilsomt at de 16-17 åringene hadde sprit som de hadde kjøpt på det stedet. Utesteder som ahr bevilgning til å selge sprit må ha aldersgrense 20 år, for det er 20 års grense for å kjøpe sprit her i landet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå