Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Den siste tiden har jeg trent i snitt 5 ganger i uken over 50 dager sammen med min treningspartner. I løpet av denne tiden har jeg gått opp 200 gram, noe som naturlig nok er ganske fortvilende for en som gjerne vil bli kvitt minst 25 kg overvekt. Greit nok at muskler veier mer enn fett, og jeg vet jeg har blitt sterkere med 55 % mer muskler i overkroppen enn gjennomsnittsjenta, men likevel! Jeg lurer derfor på hva i all verden det er jeg gjør galt, fordi selv om jeg sannsynligvis har insulinresistens så nekter jeg å tro at kroppen min kan trosse det som finnes av fysiske lover på denne måten. Alle synspunkter mottas med takk!

Med min vekt og høyde burde jeg forbrent 1500 kcal bare ved å ligge stille. Det er derfor jeg nå ikke skjønner bæret!

Mitt kosthold den siste tiden:

Når jeg har trukket fra kaloriene jeg har forbrent på trening i følge kalorimåleren på pulsklokka (som måler etter hjerterytmen) har jeg et snitt på 1371 kcal per dag. Dette inkuderer en "spisedag" i uka der jeg har unt meg noe ekstra, men fortsatt vært på rundt 2000 kcal de fleste dagene. Hvis jeg ser bort fra spisedagene ligger jeg på ca 1200 kcal når jeg trekker fra treningskaloriene.

Jeg spiser ikke brød, ris, pasta og andre raske karbohydrater, med unntak av frukt. Høyeste karboinntak får jeg fra fiberrik til frokost, ellers går det stort sett i proteiner og grønnsaker, med frukt med mager vaniljekesam til kvelds enkelte ganger.

Trening:

Jeg prøver å få trent både kondisjon og styrke i hver treningsøkt der jeg trener på treningssenteret. Blir stort sett 20-30 minutter kondisjon (snittpuls på 130), intensiv kondisjon (5 minutter romaskin med 150-170 i puls, maks innsats) og styrke på vekselsvis overkropp og underkropp (tar jeg overkroppen en dag tar jeg underkopp neste dag). Når det gjelder kondisjon bruker jeg mange forskjellige maskiner, sykling en dag, elipsemaskin neste, stepmaskin dagen etter det igjen, så tredemølle osv.

Hvis jeg ikke gjør dette er jeg med på treningstimene i grupper som treningssenteret arrangerer, som oxi styrke, spinning osv. Har veldig varierte timer til nå. Jeg gir meg ikke før det står 550 kcal forbrent på pulsklokka (og for de av dere som vil anklage meg for å jukse: Jeg har både vitner og logg fra treningssenteret som bevis på trening, samboer som bevis på at jeg ikke jukser med kosthold).

1) Er kaloriinntaket mitt fortsatt for høyt? Det er i alle fall ikke for lavt, for nå går jeg jo opp i vekt, og ikke ned. Øker jeg går jeg opp som en ballong. Skal jeg ha 1200 kcal FØR jeg trekker fra treningskaloriene i stedet for etter, slik som nå?

2) Bør jeg droppe spisedagen? Denne har vært viktig for motivasjonen min, og det har vært veldig greit å ha en dag i uka der jeg ikke teller kaloriinnholdet i tomatene mine.

3) Hvor mye proteiner bør jeg ha i meg før og etter trening og i løpet av dagen når målet er både å bygge mer muskler, men først å fremst å gå ned i vekt?

4) Hva med karbohydrater for det samme?

5) Hvor mye restitusjon trenger jeg minst når målet mitt er å gå ned i vekt og jeg helst vil trene mest mulig (gjerne hver dag om det er opp til meg)?

6) Vektøkningen den siste tiden - kan dette virkelig forklares kun med økt muskelmasse? Har glemt å måle meg, men bukser virker trangere i livet, ikke smalere. Klarer riktignok mange flere repetsisjoner og har kommet i merkbart bedre form kondisjonsmessig, men likevel.

Så...hva skjer her? Eller, hvorfor skjer det ingenting? Jeg har brukt å ta en banan etter trening, men det kan da umulig være synderen her...?

Takker for alle synspunkter!

Videoannonse
Annonse
Gjest norah
Skrevet

for meg høres det ut som om du gjør alt riktig - dvs, jeg har ikke satt meg inn i hva du trenger av kaloriforbruk.

slutt å fokusere på detaljer - hold fokuset på det store bildet!

spiller det noen rolle om du har gått opp 200 g i løpet av disse dagene dersom du over ett år eller halvannet går ned det du er overvektig?

men først og fremst lurer jeg på denne spisedagen din: hvor mye kalorier får du i deg her?

du er dømt til å mislykkes hvis du forventer raske resultater, og hvis du legge ropp til et løp med masse detaljer.

mitt beste tips er egentlig at du melder deg inn i vektklubb, eller tar et grete roede kurs. du fårlært mye, og får estimater på hva du faktisk trenger av kaloriinntak.

ta gjerne en tur til legen - både fordi du skal mye ned i vekt, og fordi du gjerne kan sjekke stoffskiftet.

min vekt er fullstendig avhengig av regulert stoffskifte. med for lavt går jeg gjerne opp 20, helt umulig å miste vekt, og når jeg har for høyt raser jeg farlig mye ned.

viktig med oppfølging og mase god motivasjon:)

husk at du skal jo forandre livsstilen din, så ikke gjør noe du ikke klarer å opprettholde over tid:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst; Er du sikker på at du har stilt inn pulsklokken din helt riktig? Det høres rart ut for meg at du forbrenner 550 kcal på de treningsøktene dine (med mindre du er veldig overvektig). Sikker på at du har lagt inn riktig makspuls (har du tatt makspulstest for å sjekke makspulsen din)?

Det er ikke bare kalorier, men også typen kalorier som er avgjørende for vektnedgang. Dropp så mye brød, poteter, pasta og ris som mulig, og erstatt med grønnsaker og ryvita/fiberrik.

Har du holdt på i ti uker og ikke gått ned noenting, er dette en indikasjon på at du bør få i deg mindre kalorier. Ja, du har nok fått muskler, men du burde likvel gått ned. Hvor mye som skal til er forskjellig fra person til person, så du bør bremse litt, samtidig med at du kutter ut de raske karbohydratene slik jeg nevte over. Og alkohol. Fy! :)

En spisedag i uken synes jeg høres greit ut så mye som du trener, særlig hvis du skal holde på slik lenge.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Må du ha denne spisedagen da? Er det direkte fråtsing du driver med da eller? Vi kvinner har en tendens til å putte innpå at premien er mat, selv om det egentlig ikke er en premie sånn sett.

Skrevet

Takk for svar til nå!

Jeg har ikke tatt makspulstest, har beregnet makspuls ut fra alder. Jeg har aldri sett at pulsen min har gått over den grensa noen gang, hvis det er noen indikasjon. Hvordan gjennomfører man en makspulstest?

550 kcal går veldig fort når man trener i 1-1,5 time og holder høy puls. Styrke kan også gjøres med høy puls hvis man gjør øvelsene på visse måter, noe jeg stort sett gjør. I dag ble det 667 kcal f.eks. Og ja, jeg har ganske mye for mye, så er nok derfor det går ganske fort opp i kaloriene også.

"

Det er ikke bare kalorier, men også typen kalorier som er avgjørende for vektnedgang. Dropp så mye brød, poteter, pasta og ris som mulig, og erstatt med grønnsaker og ryvita/fiberrik."

Dette gjør jeg jo allerede. Kunne kanskje droppet frukt, forsåvidt.

Av de 7 spisedagene jeg har hatt til nå har kun en vært på 2300 kcal, resten har vært på ca 2000 kcal, som er anbefalt kcalinntak for en normal kvinne. Det er kanskje for mye. Går opp mye etter en slik dag, dog sannsynligvis mye vann siden det er eneste dagen jeg spiser karbs i betydning på. Jeg kan godt redusere antall slike dager til en gang hver fjortende dag, men man leser jo overalt at slike dager er nyttig for å forhindre at forbrenningen går helt i stå. Verdt å prøve litt fremover!

Stoffskiftet mitt er helt på grensen til lavt, men akkurat hakket over i følge legen.

Da får jeg bare redusere antall kalorier enda mer fremover, med mindre noen andre kommer med andre ting jeg kan fikse i tillegg :)

Skrevet

Hvis du skal ned 25kg og ikke har gått ned noe, så er det noe som er riv ruskende galt en plass. Enten så får du i deg mange fler kalorier enn du tror, ellers så spiser du for lite kalorier.

Hvis du har såpass mye overvekt som over 20kg, så skulle du fint kunne ligge på 2000kcal + med all treningen du gjør og gå ned i vekt.

Jeg ville rett og slett tatt det litt roligere og spist litt mer kalorier hvis du er sikker på at du har regnet rett.

Skrevet

jeg ville også spist mer. Mange opplever at vekta plutselig peker nedover når de spiser mer, og trener mye.

Skrevet

Hvis du skal ned 25kg og ikke har gått ned noe, så er det noe som er riv ruskende galt en plass. Enten så får du i deg mange fler kalorier enn du tror, ellers så spiser du for lite kalorier.

Hvis du har såpass mye overvekt som over 20kg, så skulle du fint kunne ligge på 2000kcal + med all treningen du gjør og gå ned i vekt.

Jeg ville rett og slett tatt det litt roligere og spist litt mer kalorier hvis du er sikker på at du har regnet rett.

Jeg er 100 prosent sikker på kaloriinntaket. Jeg veier all mat og regner ned kaloriinntak ned til to desimaltall, med unntak av spisedagene, da tar jeg det mer på estimat (bruker aldri å være mer enn 100 kcal unna, har en del erfaring nå). Jeg tror jeg prøver meg frem med mindre kalorier fremover, og hvis det ikke funker så får jeg prøve mer. Eller omvendt.

Skrevet

Høres ut som du et alt for lite.

Ka meiner du med at du trekker fra treningskaloriene? At du et opp det du har forbrent?

Då eg var 10 kilo overvektig spiste eg vel 2500-3000 kalorier per dag og gikk ned, trente ca 5 dagar i veka.

Om du er 25 kilo overvektig burde det fungera for deg og. 1200 kalorier høres alt for lite ut. Du seier jo sjøl at med di vekt brukar du 1500 kalorier bare på å ligga stille. Og det gjør du ikkje? I tillegg til treninga er du jo i aktivitet. Kroppen din treng næring, får den ikkje ein gang minimumet for å holda kroppens funksjonar i gang, då skrur den ned forbrenninga og venter på bedre tider...

Eg vil råda deg til å eta meir, minst 2000 per dag med det aktivitetsnivået du har.

Men joda, det var litt rart at du ikkje har gått ned noe som helst. Men noe har kanskje skjedd med kroppsfasongen? Bruk målebåndet så ser du sikkert resultater.:)

Skrevet

Jeg mener også at du må spiser MER!

Jeg spiser samme antall kalorier som deg (ca 2000 gjennomsnittlig i uka), og trener 6-7 dager i uka, og går ned i vekt. Jeg er absolutt ikke overvektig, men har vært det så jeg skal ned de siste kiloene til idealvekta.

Med andre ord er det noe feil i det du gjør når du ikke går ned.

Velger du å spise mindre kommer kroppen til å holde enda mer på reservene, og du går muligens enda mer opp enn 200 gram.

Synes ikke det er noe poeng i å kutte frukten, man får nyttig fiber fra den, og det er godt med frukt når man ikke spiser særlig annet søtt/snacks.

Angående denne spisedagen kan det hende du gjør deg selv en bjørnetjeneste.. Jeg trodde, siden man blir anbefalt dem, at det var lurt å ha en gang i uka, men mange spiser alt for mye, og man trenger tross alt bare 100 kcal ekstra om dagen for å gå opp i vekt over tid.

Jeg begynte ikke å gå ned de siste kiloene før jeg kutta denne spisedagen, og den er absolutt ikke nødvendig for motivasjon. Synes gjerne det blir litt feil fokus å ha en spisedag som belønning når målet er å gå ned i vekt...

I tillegg er det viktig å huske på at det er en tidkrevende prosess, og at man må være tålmodig..

Skrevet (endret)

Nå synser jeg veldig her bare så det er sagt :) du skriver ikke noe om din kroppslige historikk. Mange som før har vært yoyo slankere på pulver osv, opplever at når de prøve den sunne vei med trening og kosthold, så tar det lang tid før de får effekt, fordi alle lynkurene har gjort at kroppen er i krisemodus, og tviholder på all energi den får tilført. Så gi deg selv tid; ikke gi opp nå, uansett om du ikke går ned i vekt på en stund så er du på vei mot en sunnere og sterkere kropp. Jeg ville prøvd å kutte ut spisedagen; eller hvertfall moderert den, slik at det blir sunne utskeielser. Skjønner den er motiverende, men jeg ville forsøkt å kutte den ut. Prøv også å spise mer i løpet av dagen slik at du holder forbrenningen kostant i gang.

Endret av Xtra_lilje
Skrevet

Jeg har ikke så mye mer å tilføye, i og med at jeg sliter med noe av det samme selv, det vil si at jeg trener masse men ikke går ned kilomessig. Men jeg har gått ned mye i cm. Har du målt deg jevnlig, rundt armene, livet, hofter og lår? Kanskje har du blitt slankere likevel? Kilo er ikke alt, har jeg forstått, så jeg veier meg veldig sjeldent nå.

Nå har ikke jeg fullt så mye å ta av som deg, så vet ikke om det er viktigere med kg da...

Skrevet (endret)

Jeg synes det høres ut som at du spiser for lite kcal, og ikke minst for lite fett. Hør med legen din om du kan få låne et blodsukkerapparat, og test blodsukkernivået ditt hver time en hel dag. Hvis det er store svingninger, kan det være at du burde prøve mindre karbohydrater og mer fett. Les gjerne boka "Frisk med lavkarbo". :)

Edit: Leste innlegget ditt på nytt og ser du har påvist insulinresistens. I såfall kan du igrunnen bare glemme å gå ned i vekt uten å kutte karbohydratene, og vær så snill å les den boka!

Endret av MarilynM
Skrevet

Jeg vil bare legge til at jeg tror hard styrketrening på store muskelgrupper (markløft, knebøy etc), samtidig som du spiser tilstrekkelig med fett, proteiner og karbohydrater til at du ikke går ned i vekt og bygger muskler, vil legge et godt grunnlag for senere vekttap. Jo mer muskler, jo høyere hvileforbrenning. Og nei, du kommer ikke til å se ut som en boler :)

Anbefaler f.eks bloggen www.stumptuous.com for jenter som vil vite mer om styrketrening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...