Gå til innhold

Pus har "gugge" i øynene...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Pusen min, på ett år, kastrert, har nå fått noe gugge i øynene sine stakars... Enten så renner det litt eller så størkner det (jeg fjerner det selvsagt med en gang jeg ser det). Det er ofte han kommer inn med litt gugge størknet under øynene når han har vært ute.

Dette har pågått i ca 2 uker, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hva kan dette være?

Jeg tenker selvsagt på å gå til dyrlegen, men er det noen her som har hatt katter med det samme? Det ene øyet hans ser værre ut enn det andre... Og det var mye værre for ca 2 uker siden når det startet. Vi ringte da til dyrlegen og de ba oss vente noen dager for å se det ann og hvis det ikke ble bedre skulle vi komme inn til de...

Har dere noen forslag til hva det kan være og hva vi burde gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da min katt hadde det var det en slags infeksjon på øyet, og vi fikk noen øyedråer hos dyrlegen som hjalp en del. Hun ble verre av å være ute i trekk, så vi prøvde å holde henne inne når det blåste kald vind ol.

Er du foresten sikker på at det ikke er pollen? Det er mye pollen i lufta for tida, og min dyr får det både i nesa og øyenene.

Gjest scorpius
Skrevet

Akkurat det lurer jeg også på! Katten min har også sånn i øynene, og har hatt det

i nesten to mnd. nå. Har ikke gått til dyrlegen enda, men burde kanskje gjøre det snart?

Selv om jeg fjerner det, så kommer det tilbake igjen ganske fort. Ser ikke ut som det

plager henne da.

Noen råd?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det lurer jeg også på! Katten min har også sånn i øynene, og har hatt det

i nesten to mnd. nå. Har ikke gått til dyrlegen enda, men burde kanskje gjøre det snart?

Selv om jeg fjerner det, så kommer det tilbake igjen ganske fort. Ser ikke ut som det

plager henne da.

Noen råd?

TS her. Akkurat sånn er det med min også! Men kanskje det er som personen over her sier; at det kan være pollen??

Gjest asanti
Skrevet

Dere kan prøve med litt kamomille-te å dryppe på øynene. Selvfølgelig kaldt. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen... jeg vil bare legge til at det som kommer ut av øynene på pus er hvitt/gråaktig og slimete. Noen ganger når jeg skal fjerne det så kan jeg nærmest dra og dra i dette slimet for å få ut "nok".

Er det noen som vet hva dette kan være? ringte dyrlegen nettopp og hun sa at vi kunne prøve å skylle med saltvann som man får kjøpt på apoteket, og at vi kunne se det an et par dager til og da ta stilling til om vi burde dra til dyrlegen eller ikke.

Men jeg er så bekymret, så derfor hadde det hjulpet hvis noen som har opplevd det samme med kattene sine OG vært hos dyrlegen med de, kunne informert meg litt.

Gjest Blubberella
Skrevet

Min forrige katt hadde gråhvitt (og til tider bortimot gulaktig) slim i øyekrokene. Jeg tok henne med til dyrlegen, og hun mente at katten hadde vært i slåsskamp og blitt klort på nesen, inn mot øyekroken. Dette hadde laget sår helt inn i øyekroken og såret hadde blitt betent. Dyrlegen sa at vi skulle se det litt an siden det så ut som at betennelsen var på tur å gå tilbake, men hvis det fortsatte å være betent (gugge istedet for bare klar tårevæske) eller ble verre, måtte jeg ringe så katten kunne få øyedråper. Det gikk heldigvis bra og vi slapp å begynne med øyedråper på pusen.

Man bør alltid kontakte dyrlege ved øyeproblemer på katt. Som oftest er det småplager eller småskader, men i verste fall kan små sår på hornhinnen og betennelse gjøre katten blind hvis den blir ubehandlet over lengre tid. Hvis dyrlegen sier på telefon at man skal se det an, er det vel bare å følge rådet derfra. God bedring til pusen! :)

Skrevet

TS her igjen... jeg vil bare legge til at det som kommer ut av øynene på pus er hvitt/gråaktig og slimete. Noen ganger når jeg skal fjerne det så kan jeg nærmest dra og dra i dette slimet for å få ut "nok".

Er det noen som vet hva dette kan være? ringte dyrlegen nettopp og hun sa at vi kunne prøve å skylle med saltvann som man får kjøpt på apoteket, og at vi kunne se det an et par dager til og da ta stilling til om vi burde dra til dyrlegen eller ikke.

Men jeg er så bekymret, så derfor hadde det hjulpet hvis noen som har opplevd det samme med kattene sine OG vært hos dyrlegen med de, kunne informert meg litt.

Hei!

Jeg har ikke katt, men har opplevd akkurat det samme med hunden min. Som liten var han veldig plaget med øyebetennelse, og da var øynene hans som du beskriver. Slimete gugge som jeg kunne dra ut av øye hans, og som evt størknet i øyekroken.

Når jeg ser tegnene nå skyller jeg med saltvannsløsning. Gjerne flere ganger om dagen. Da klarer jeg som oftest å få det bort før det blir betennelse i det.

Gjør som veterinæren anbefalte og skyll med saltvannsløsning et par ganger om dagen, og se hvordan det går.

Lykke til og håper alt ordner seg for pusen din :)

Skrevet

Katten min hadde sånt grått slim som du beskriver når han hadde en øyeskade. Vi oppdaget den raskt fordi den var midt i synsfeltet hans så han blunket så veldig. Fikk en antibiotikakrem som vi måtte legge på hver kveld og "blunke" over øyet. Det kan kanskje være en liten rift eller skade som er vanskelig å se.

Men det finnes endel andre litt mer seriøse ting også, katter kan få grå stær. Usikker på symptomene her. Jeg ville kanskje ringt en dyrlege på dagtid og spurt, man kan jo bli beroliget av det (gratis!) eller om dyrlegen tror det er best å sjekke ut får man råd om å gjøre nettopp det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar ALLE sammen :) Dere er gode å ha!

Skal holde dere oppdatert på hvordan det går jeg! :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

TS her... Nå har det jo gått et par mnd og jeg ville bare oppdatere litt for jeg synes dette er merkelig. Det gikk litt bedre med øynene hans så vi tenkte vi skulle vente med å få dem sjekket til han skulle på sin årlige sjekk hos dyrlegen i august.

Dyrlegen kikket så vidt på øynene hans og sa at de var i orden. Men det var så vidt hun kikket altså. Utifra den sjekken kan jeg ikke begripe at hun kan se at alt er bra eller ikke bra, så fort gikk det.

Nå er vi jo i september, og han har fortsatt litt gugge i øynene til tider... I går når vi skulle fjerne det for han kunne vi bare dra og dra i dette "slimet" som hadde hopet seg opp. Det ville ingen ende ta! Kan ikke være spesielt behagelig for pusen å ha det slik. Og vi vet jo ikke hva det er. Og på sjekken fikk vi jo beskjed om at alt var i orden.

Bekymrer vi oss for mye? Hva ville dere gjort?

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

TS her... Nå har det jo gått et par mnd og jeg ville bare oppdatere litt for jeg synes dette er merkelig. Det gikk litt bedre med øynene hans så vi tenkte vi skulle vente med å få dem sjekket til han skulle på sin årlige sjekk hos dyrlegen i august.

Dyrlegen kikket så vidt på øynene hans og sa at de var i orden. Men det var så vidt hun kikket altså. Utifra den sjekken kan jeg ikke begripe at hun kan se at alt er bra eller ikke bra, så fort gikk det.

Nå er vi jo i september, og han har fortsatt litt gugge i øynene til tider... I går når vi skulle fjerne det for han kunne vi bare dra og dra i dette "slimet" som hadde hopet seg opp. Det ville ingen ende ta! Kan ikke være spesielt behagelig for pusen å ha det slik. Og vi vet jo ikke hva det er. Og på sjekken fikk vi jo beskjed om at alt var i orden.

Bekymrer vi oss for mye? Hva ville dere gjort?

Gå til en annen veterinær? Høres ikke ut som at veterinæren du har vært hos gjorde noen særlig god undersøkelse...

Endret av Ylvina
Skrevet

Høres definitivt ut som katten har øyebetennelse. Gå til en annen veterinær og få resept på dråper. Den har allerede gått alt for lenge med det. Det er ikke bra, da det kan skade synet på sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...