Gå til innhold

By på et hus som skal selges privat - tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har nå blitt litt betatt av et hus som skal selges privat. Oppdaget huset via en liten notis i lokalavisen. Selger skal bygge et større hus rett nedforbi pga de har fått så mange barn at de har vokst ut av huset de nå skal selge.

- Huset er bygd i 2004.

- Litt på landet, men 5 minutter med bil fra sentrum med butikker.

- Huset er ca 150-170 kvadrat av type hellvikhus Trend 350 2 etg (verd ca 1.400.000 nybygd).

- Dobbel garasje m/loft.

- Tomt på 1,1 kvadrat.

- Foreløpig ikke mulighet for fibernett (bruker parabol og vanlig bredbånd).

- Gammel brønn fra 1940-tallet (litt skeptisk til dette siden jeg har akvariefisker).

- Septiktank

Foreløpig har det vært liten interesse sier selger. Jeg synes det er skummelt at vi skal by først på det. Hva skal man by uten å formærme?!? Vi kan jo ikke betale kr 2.500.000...

Hva er taktisk? Vente til noe andre byr først?

Vi kan feks tilby at vi overtar det når deres andre hus er ferdig (innen et år). Så slipper de masse stress med å må bo på ei hytte med unger mellom 1 og 8 år... Det burde jo være et pluss for selger og kanskje et fratrekk i prisen for oss...

Jeg er crazy og anspent av denne saken.

Huff! :sukk:

Endret av Dolly-Betty
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men har ikke selger satt en pris da? Du bør nå uansett få en takstmann til å komme og ta en takst på huset.

Skrevet

Men har ikke selger satt en pris da? Du bør nå uansett få en takstmann til å komme og ta en takst på huset.

Selger har sagt sånn omtrent 2.500.000, men de har ikke hatt noe takst på det. Det synes jeg de burde egentlig.

Skrevet

Høres ut som en selger som ikke er avhengig av salg for å finansiere byggingen av neste hus, og som har lagt ut boligen nå i tilfelle rett person er på markedet som er villig til å gi mye penger. Han kommer nok ikke til å selge for under 2.5 mill. før han må, dvs. rundt ferdigstillelsen av huset han skal bygge.

Skrevet

Høres ut som en selger som ikke er avhengig av salg for å finansiere byggingen av neste hus, og som har lagt ut boligen nå i tilfelle rett person er på markedet som er villig til å gi mye penger. Han kommer nok ikke til å selge for under 2.5 mill. før han må, dvs. rundt ferdigstillelsen av huset han skal bygge.

De sa de ønsket å selge det fortest mulig slik at de kan begynne på det nye huset... De ville ikke begynne på byggeprosessen før de hadde fått ordnet med en kontrakt med en kjøper. Jeg er så forvirret. Har aldri kjøpt hus før, og kjenner ikke helt spillereglene for hva jeg tørr å spørre om. Kjæresten/min kommende mann når vi flytter inn i hus sammen, spurte jo hele tiden, men jeg er redd for å være for spørrende. Føles litt frekt hvis jeg begynte å smake på vannet for å se kvalitet ol. Vi byr jo ikke 2,5 for det umiddelbart. Selger vil helst ha mest mulig for det og kjøper vil jo ned i pris... Det er jo bare sånn det er. Derfor tenker jeg at det taktisk blir feil å være den første som byr på det. Da setter vi liksom linja med å begynne på 2.150.000 eller 2.200.000 feks. Et hus i samme kommune, bare større og med mer fasiliteter, var forrige år satt til prisantydning 2.450.000 og ble solgt for 2.100.000. Mye kan tydeligvis skje... :sukk:

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å smake på vannet. Jeg spurte megler om dette alle steder jeg var på visning og mange av de andre rundt meg synes dette var en god ide. Godt vann er viktig. :)

Om du ikke ønsker å gå til 2.5 men er villig til å gi, feks 2.2 så kan du jo si "Jeg tror desverre ikke jeg kan gå høyere enn 2.2" og heller la ham få tid til å tenke på tilbudet ditt. Litt usikker på privatsalg jeg også og har kun vært gjennom meglersalg en gang..

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt å smake på vannet. Jeg spurte megler om dette alle steder jeg var på visning og mange av de andre rundt meg synes dette var en god ide. Godt vann er viktig. :)

Om du ikke ønsker å gå til 2.5 men er villig til å gi, feks 2.2 så kan du jo si "Jeg tror desverre ikke jeg kan gå høyere enn 2.2" og heller la ham få tid til å tenke på tilbudet ditt. Litt usikker på privatsalg jeg også og har kun vært gjennom meglersalg en gang..

Nei, kanskje jeg skal høre om vi kan komme der en gang til for å smake på vannet. Hehe :gjeiper: Jeg ville helst sett en vanntest også. Jeg har akvariefisker så er ganske avhengig av at fiskene får godt vann med fin PH og uten for mye bakterier og nitrater...

Tror det er slik jeg også føler det. At man har litt mer rettigheter ved meglersalg/kjøp. Men selvfølgelig. Selger vil jo her være nærmeste nabo så tviler på at de vil forsøke å lure oss med noe. Det virket som at de er veldig opptatt av å gå greie naboer. Det kunne sikkert blitt hyggelig. Begge er like gamle som kjæresten min, og jeg er litt yngre da. Det virket som trivelige folk uten at jeg kjenner de sånn sett. Det er bra med å bo på bygda. Der vet man alltid hvem folk er selv om man ikke kjenner de.

Skrevet

Jeg ville også hatt med meg fagfolk for å sjekke rør, el, om drenering er OK etc. Jeg ville også fått utført fuktmålinger på våtrom. Jeg hadde aldri kjøpt et hus uten at det hadde vært gått gjennom fra topp til tå.

Skrevet

Jeg har mest lyst til å be om:

- boligtilstandsrapport

- verdivurdering

- vanntest

Vil dette koste selger mye?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...