Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Rita
Skrevet

Hei

Jeg er sammen med en som er opprinnelig fra Libanon men som bor her i Norge nå. Han har ikke oppholdstillatelse, og kom hit gjennom visum som varte i 6 mnd. Dette visumet er for lengst oppbrukt ettersom han har vært her i litt over et år nå. Jeg forstår ikke helt hva han har hatt da i mellomtiden ettersom det ikke er noen som har sagt han må reise herfra elns?

Vi er nå forlovet og jeg vil da fikse papirene for ekteskap sånn at han også kan bli her. Men jeg lurer da på om jeg må ha hatt jobb eller studert i 4 år for at det skal bli godkjent? Jeg er heller ikke 18 år så jeg regner med at jeg må vente til jeg er 18, men gjelder likevel da regelen om at jeg må ha hatt jobb i 4 år ettersom jeg ikke engang har begynt på studiene?? Han har selv jobb og et sted og bo så han er ikke avhengig av at jeg må gjør dette for han.

En ting til, hvor kan man gå for å spørre om slike ting uten å ringe UDI siden det er så ekstremt lang ventetid? Kjempe takknemlig for svar fra alle! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobb har han fått da, er det en jobb han faktisk kan leve av? Har han arbeidskontrakt? Kan han kommunisere med deg på norsk? Husk at selv om han for deg er Den Store Kjærligheten, er du for ham kanskje intet annet enn proformaekteskap-materiale. Slike varer som kjent ikke mer enn noen få år..

Gjest Levicorpus
Skrevet

Hei

Jeg er sammen med en som er opprinnelig fra Libanon men som bor her i Norge nå. Han har ikke oppholdstillatelse, og kom hit gjennom visum som varte i 6 mnd. Dette visumet er for lengst oppbrukt ettersom han har vært her i litt over et år nå. Jeg forstår ikke helt hva han har hatt da i mellomtiden ettersom det ikke er noen som har sagt han må reise herfra elns?

Vi er nå forlovet og jeg vil da fikse papirene for ekteskap sånn at han også kan bli her. Men jeg lurer da på om jeg må ha hatt jobb eller studert i 4 år for at det skal bli godkjent? Jeg er heller ikke 18 år så jeg regner med at jeg må vente til jeg er 18, men gjelder likevel da regelen om at jeg må ha hatt jobb i 4 år ettersom jeg ikke engang har begynt på studiene?? Han har selv jobb og et sted og bo så han er ikke avhengig av at jeg må gjør dette for han.

En ting til, hvor kan man gå for å spørre om slike ting uten å ringe UDI siden det er så ekstremt lang ventetid? Kjempe takknemlig for svar fra alle! :)

1. Han er her ulovlig. Han må uten visa til EØS/EU komme seg inn igjen til Libanon uten å bli tatt. Blir han tatt ulovlig i Norge eller EU kan han utvises og få innreiseforbud. Du er altså sammen med en kriminell.

Utvisning

2. Dere kan ikke gifte dere i Norge (når du blir 18) da han ikke har gyldig oppholdstillatelse. Dette kan han bare få ved å reise tilbake til Libanon og ha ett grunnlag for å søke på.

F.eks. Forlovedetillatelse

Behandlingstid av slike tillatelser varierer men kan ta ca opp til ett år.

Du må deretter kunne vise til at du kan forsørge vedkommende etter inngått ekteskap for at familie-innvandrings-visum blir gitt. Her er kravene til deg, forutsatt at du er norsk statsborger:

Krav til forsørgelse og bolig

Lykke til, og det kommer du til å trenge mye av hvis du velger å ta denne ruten med denne mann.

Gjest Ronja
Skrevet

Hei

Du kan jo bare sende en mail til [email protected] og spørre anonymt om det med oppholdstillatelse.

Men folkeregisteret kommer ikke til å godkjenne Prøving av ekteskapsvilkårene, så lenge han er ulovlig i Norge.

Gjest Gjest
Skrevet

Men jeg lurer da på om jeg må ha hatt jobb eller studert i 4 år for at det skal bli godkjent?

Er du flyktning? I såfall må du ha jobbet eller studert de siste 4 årene.

For alle andre må man vise til inntekt på mer en 220 000 kr i året også for de siste 2 årene før politiet innvilger søknad om familieinnvandring. ¨

:popcorn:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke 18 engang..

Dette lover bra :)

Skrevet

Det at han er fra Libanon og er her ulovlig det skal jeg ikke komme inn på i det hele tatt.

Jeg skjønner at du er forelsket. Men du er ikke 18 en gang! Å tenke på giftemål nå er noe jeg tror du skal tenke deg om på både 1 og fire ganger, minst!

Jeg var selv sammen med en fra Kosovo da jeg var 20. Han foreslo at vi skulle gifte oss (for å få bli i Norge da naturligvis...). Jeg tok en reality check med meg selv og dumpa fyren. Gråt som bare det, men jaggu er jeg glad for det valget idag. Hvis det var meningen at det skulle blitt oss så hadde det blitt slik uansett, minus et forhastet giftemål.

Skrevet

Så han hadde et visum på 6 mnd? Høres ut som forlovelsesvisum. Hvem var det han skulle forlove seg med da? Og hvorfor gjorde hun det ikke likevel?

Nå har han vært her i et halvt år ulovlig. Blir han tatt, blir han sendt tilbake og kan få innreiseforbud igjen. Det kan bety at han aldri får komme tilbake. Eller kanskje ikke får søke igjen før om 5 år.

Nå er det nye regler som er mye strengere. Etter de nye reglene må du vel være 21 år mener jeg hvis jeg ikke husker feil, for å kunne søke familiegjenforening. Det vil si få mannen din til Norge om du reiser til Libanon og gifter deg med han der. I tillegg må du ha hatt en inntekt på langt over 200.000 over en viss periode.

Så han her kan du bare glemme. Det gjør det lettere for deg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

6 mnd visum høres ut som han hadde gifteplaner tidligere ja. er han så desperat på å komme inn til norge at han tar hvilken som helst norsk jente. så lenge hun har en puls?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet og spør :jepp: Fortell dem hva han heter og hvor han bor, så kommer de på døra og hjelper ham! Topp service! :tommelopp:

Gjest Krizzy
Skrevet

Jeg skjønner at du er forelsket. Men du er ikke 18 en gang! Å tenke på giftemål nå er noe jeg tror du skal tenke deg om på både 1 og fire ganger, minst!

Jeg syns den var fint beskrevet :)

Skrevet

Kjære vene. Nå tror jeg sannlig du har rotet deg borti noe du bør komme deg ut av. Jeg lurer på et par ting. Hvor lenge har dere egentlig vært sammen og hvor gammel er han? Ikke for å snakke stygt om mannen, men jeg får bange anelser av dette her. Ikke vær helt naiv her. Du risikerer å sitte med skjegget i postkassa lille venn.

Gjest Linda Løvehjerte
Skrevet

UANSETT om han kun er ute etter å bruke deg til å få oppholdstillatelse, så er fakta at han må komme seg ut av Europa for å eventuelt komme seg inn til deg senere på lovlig måte.

UANSETT hvor forelska du er så må han få seg en oppholdstillatelse i Norge for å fungere i det norske samfunn; jobb, skole, personnummer osv.

UANSETT om han elsker deg av hele sitt hjerte så er det sånn at han må ha oppholdstillatese for å gifte seg med deg og du må være over 18 år.....

UANSETT om dere blir gravide (noen er så tette i pappen at de tror de får bli i Norge hvis de får barn med en norsk SELV om de er ulovli i Norge) så vil alt dette gjelde.

UANSETT om han er ute etter et proformaekteskap eller ikke så må DU ha en inntekt på over 220 000 i året for at han skal få oppholdstillatelse pga ektefelle.

Hilsen been there, done that...

Bare kjør på om du har spørsmål eller noe. Dette kan jeg mye om etter hvert! :sjenert:

Skrevet (endret)

UANSETT om han er ute etter et proformaekteskap eller ikke så må DU ha en inntekt på over 220 000 i året for at han skal få oppholdstillatelse pga ektefelle.

Og, iallefall i tilfellet jeg har vært borte i uten at det er involverer meg personlig, er det krav om egen leilighet.

Endret av ninuska_
Skrevet

Og, iallefall i tilfellet jeg har vært borte i uten at det er involverer meg personlig, er det krav om egen leilighet.

Really?

Må ein verkeleg eige eigen bustad?

Det vil jo gjere at ingen som leiger hus kan få kona si hit??

Pretty harsh!

Annonse
Gjest Vampen
Skrevet

Really?

Pretty harsh!

Det holder å leie.

Skrevet

Really?

Pretty harsh!

Det var iallefall det de jeg kjenner fikk krav om fra UDI når de skulle få sin kjære hit. Som sagt, jeg kan ikke reglene, jeg forteller bare ut fra hva jeg kjenner til gjennom deres opplevelser :)

Skrevet

http://www.freeforum101.com/kultukollisjon

Mange flotte damer på det forumet som har vært/går gjennom lignende.

Det lureste vil være at han reiser tilbake, dere gifter dere der og han venter der på familiegjenforening. Det er krav til inntekt og bolig. Du er ung, men det er ikke jeg den rette til å fortelle deg ;)

Min mann har nettopp fått innvilget familiegjenforening med meg etter 11 mnd'ers venting fra hverandre. Heldigvis har han aldri oppholdt seg her ulovlig.. men om du skulle ha noen generelle spørsmål kan du sende meg en PM.

Skrevet

UANSETT om han kun er ute etter å bruke deg til å få oppholdstillatelse, så er fakta at han må komme seg ut av Europa for å eventuelt komme seg inn til deg senere på lovlig måte.

UANSETT hvor forelska du er så må han få seg en oppholdstillatelse i Norge for å fungere i det norske samfunn; jobb, skole, personnummer osv.

UANSETT om han elsker deg av hele sitt hjerte så er det sånn at han må ha oppholdstillatese for å gifte seg med deg og du må være over 18 år.....

UANSETT om dere blir gravide (noen er så tette i pappen at de tror de får bli i Norge hvis de får barn med en norsk SELV om de er ulovli i Norge) så vil alt dette gjelde.

Hilsen been there, done that...

Bare kjør på om du har spørsmål eller noe. Dette kan jeg mye om etter hvert! :sjenert:

Jeg signerer denne. Spesielt angående graviditet, kan få en i en ganske hjelpeløs situasjon med utvist mann og lite rettigheter. Ikke vurder det en gang..

Skrevet

Det var iallefall det de jeg kjenner fikk krav om fra UDI når de skulle få sin kjære hit. Som sagt, jeg kan ikke reglene, jeg forteller bare ut fra hva jeg kjenner til gjennom deres opplevelser :)

Dette er feil. Om du leier dokumenterer du med leiekontrakt. Om du eier dokumenterer du med skjøtet. Om du bor hjemme hos noen andre (f.eks foreldre) legger du ved deres skjøte/leiekontrakt og et brev hvor de bekrefter at det er greit at dere kan bo i deres hjem sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...