Gå til innhold

"slutt- ellers så blir damen sint"


tingeling

Anbefalte innlegg

leste et tidligere innlegg om barn som skriker på utesteder. har ikke vært så plaget med dette, men jobbet i mange år i butikk ved siden avb studiene, og siden det var en dame-kles forretning var det naturlig nok mange mødre med barn innom. ikke noe galt i det, vi hadde til og med en kurv med leker som de kunne fordrive tiden med når mamma prøvde klær (og kaffe og aviser til far icon_wink.gif ). men, det som hodlt på å drive meg til vannvidd var foreldre som lot ungene bruke stativene til å turne i, gjemme seg mellom osv. dette var noe som til stadighet skjedde, og mange av disse foreldrene bare smilte, eller sa evt: "nå må du slutte, vennen, ellers blir damen sint." nå har jeg ikke barn selv, men jeg innbiller meg at det ikke er helt riktig måte å få en unge til å forstå at slik oppfører man seg ikke. hvorfor er det damen som skal bli sint? er det ikke foreldrenes ansvar å irettesette barna sine (tror ikke jeg hadde blitt så populær hvis jeg faktisk hadde blitt sint ...)

noen foreldre som har tanker om dette?

klem fra Tingeling (som liker barn untatt når de henger opp ned i klesstativer icon_wink.gif )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at dette kanskje blir feil. Jeg har selv jobbet med kundeservice, og likte IKKE han faren som sa at "nå må du slutte ellers sier damen at vi må gå".

Når det er sagt, har jeg selv brukt argumentet om at "nå må du slutte ellers må vi gå av bussen". Da var alle virkemidler oppbrukt, vi hadde ti minutter igjen av bussturen, og jeg var desperat etter å få henne til å holde opp med sutringen! Jeg likte det ikke, men det virket.

Jeg tror det har noe med at barn i mange situasjoner har mer respekt for andre voksne enn sine egne foreldre, som de til tider kjenner alt for godt... icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Kundene har ikke alltid rett.Noen ganger ser man d at ekspeditrisen har mord i blikket.

halveis venter man besøk etter arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg skjønner ikke hvorfor mødre og fedre på død og liv må dra med seg ungene sine overalt. Er det ikke bedre at mor kan få handle i fred mens far er hjemme med barna eller omvendt. Neida, press hele bølingen inn i bilen og dra agårde.

Tankeløst!

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Milla skrev: Neida, press hele bølingen inn i bilen og dra agårde.

Tankeløst!

Milla

Milla, jeg tror alle har skjønt at du sier slik for å provosere! ingen gidder å bry seg mer.... icon_razz.gif

så du må nok finne en ny måte å provosere på icon_lol.gif 1212[ Dette Innlegg er endret av: *Perser* den 2002-05-01 13:32 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Vel, jeg synes det var en ganske rasjonall tankegang jeg. Hvorfor må hele familien være med i butikken? Er det ikke bedre og la ungene være hjemme når de ikke kan oppføre seg?

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke Milla er ute etter å provosere her.

Endel foreldre har vanskelig for å forstå at vi som ikke har barn ikke alltid synes det er greit at barn er med. Det kan være tankeløshet, men noen ser ikke lenger enn sin egen nese. "Mine barn er jo ikke til noe bry... de må jo tåle å ha barn i nærheten...osv"

Joda, vi tåler barn, men det går an å ta hensyn til andre også, spesielt på restaurant, i butikker osv som har vært diskutert her tidligere.

Jeg finner meg ikke i å bli stemplet som unormal eller barnefiendtlig fordi jeg ikke setter pris på uoppdragne skrikerunger på offentlig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt - hvilket samfunn får vi dersom det ikke er plass til barn en gang?? Hvor sterilt og strømlinjeformet skal det egentlig være? Man skal ikke ha kjæledyr, man skal ikke snakke høyt, man skal ikke ha barn. Skjerp dere! Det må være plass til ALLE i samfunnet vårt - ellers blir det iskaldt!

Når det er sagt har jeg datteren min med når jeg handler, enkelt og greit fordi jeg er alenemamma, og aner ikke når jeg ellers skal få handlet. Det hender jeg får handlet ellers også, men som oftest er hun med, og det pleier å gå helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Amen til den søster.

Jeg hater ikke unger som pesten, som jeg skrev i går så sitter jeg mye barnevakt men i visse sammenhenger er det best og la unger være hjemme. Som når man skal handle ol.

Og jeg ser heller ikke poenget i hvorfor noen tar med ungene på finere resturanter hvis de ikke kan oppføre seg, være rolige og snakke med "innestemme". De har jo heller ikke noe utbytte av maten som serveres.

Og altfor mange foreldre tenker ikke lengre enn sin egen nesetipp når de har denne "de må ta tåle såpass" holdningen.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Yatzy, hvis barnet ditt oppfører seg pent er det jo ikke noe problem i det hele tatt. Det er de skrikete drittungene som løper og herjer som ikke hører hjemme i forretninger.

Det er snakk om å ha kontroll på sine egne unger, dette handler om grensesetting.

Milla12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-05-01 13:49, Yatzy wrote:

....men som oftest er hun med, og det pleier å gå helt fint!

Men da er det ikke noe problem.

Det var heller ikke barn generelt som var diskusjonstemaet, men foreldres håndtering av uoppdragne barn i en situasjon hvor andre er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mødre vet at det er omtrent umulig å ha med barn da du selv skal prøve klær.

Det er varmt, det er kjedelig og klesbutikker er ikke barnevennlige. Mor forsvinner i prøverommet og blir forferdelig strsset.

Tiden blir veldig lang for barnet.

Der begynner bråket, den ene trusselen etter den andre kommer fra mor. Mor taper kampen og barnet hyler.

Iallefall, syns jeg det er tankeløst å ta med små barn i klesbutikk.

Når det gjelder resturanter, så finnes det mange som er barnevennlige, slike plasser du kan påregne å sitte i barnhyl og div. roping fra mor/far.

Går jeg på litt"finere" noe senere på etterm/kveldstid for å ha en koselig kveld, så forventer jeg noe annet.

Sist vi var på en slik plass, da ankom vi ca 18.30. Der var to barnefamilier som kom 10 min etter oss. 4 barn fra 6 mnd til 5 år.

Foreldre skulle fore barna samtidig som de skulle spise selv. De to eldste sprang frem og tilbake og fikk en skje nå og da.

Babyen skrek.

Det var veldig lite koselig. Det var barns naturlige måte å være på, men det er det at foreldre tar lite hensyn til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med begge sider her, jeg. Fullstendig enig med Yatzy i at det skal være plass i samfunnet til alle. Men jeg ser også problemstillingen med at noen av oss har mindre tålmodighet når det gjelder "barneglam". icon_smile.gif Det skal jo også være plass i samfunnet til disse, mener jeg.

Det handler om å ta hensyn til andre - enig. Men det blir litt feil hvis det er bare de med barn som skal ta hensyn. Andre må også tåle at det finnes barn rundt dem. Begge parter må strekke seg.

Det å legge skylden over på personalet enten i butikken eller hvor man nå befinner seg er uakseptabelt etter min mening. Man må våge å være den som tar styringen når man er foreldre. Indirekte sier man jo at barnet kan oppføre seg hvordan det vil, alle andre steder enn de med "sinte damer". icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Restaurant:

Går man på restaurant med lekerom eller som på annet vis er tilrettelagt for barn, så må man tåle at barn rører på seg og lager lyd.

Er jeg på slike steder får barna løpe litt rundt. Så dersom dere vil ha fred for barn på restaurant: gå på ikke barnevennlige steder. Det er skjeldnere barn der.

Butikker:

Tror de aller fleste foreldre foretrekker å handle både mat og klær uten unger på slep. Men noen ganger er det faktisk greit for begge voksne å handle sammen - da tar ihvertfall jeg ungene med. Det blir nok barnevakt om man ikke skulle ha barnevakt for å handle!

Synes forøvrig ellers det vitner om manglende respekt og toleranse for andre når man reagerer på foreldre med barn på denne måten. Greit nok så er ens egne barn alltid gullunger mens alle andre har ufyselige barn. Men min mening er at om du blir plaget av bråkete barn - så GÅ DIN VEI!!!

Det er faktisk ditt problem - ikke foreldrene med barna sitt.

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Må faktisk si meg enig i Milla jeg - jeg har en ex som tar med seg barna på kjøpesenter. Dette er hans måte å være sammen med barna når de er hos han !!!!! Fotball, ski og turer i skauen - nei det gidder han ikke. Tiden hans med barna skal brukes på hans premisser. Kan tro mine barn gidder dette i lengden.

Jeg prøver å handle før jeg henter i barnehage og skole og det pleier å gå greit. Jeg synes faktisk litt synd på de barna som vandrer rundt i kjøpesenter på slep etter mor eller far. Varme, slitne og lei.

Noen steder har de barneparkering og det kan jo selvfølgelig være litt morsomt for barna - av og til......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke kunne tatt med meg barn i butikker hadde jeg aldri fått handlet. Av og til kommer man med dumme kommentarer for å få ungene til å holde kjeft, og man hører hvor teit det høres ut akkurat idet man sier det. Det er bare desperasjon, ikke noe å ta alvorlig for utenforstående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Det er mulig det er vanskelig å se problemet når en selv har barn, men det betyr ikke at det ikke er der!

On 2002-05-01 20:24, trudelutt wrote:

Restaurant:

Går man på restaurant med lekerom eller som på annet vis er tilrettelagt for barn, så må man tåle at barn rører på seg og lager lyd.

Er jeg på slike steder får barna løpe litt rundt. Så dersom dere vil ha fred for barn på restaurant: gå på ikke barnevennlige steder. Det er skjeldnere barn der.

Dette er bare tull! Jeg har jobbet på en restaurant uten lekerom, og med typisk voksenpreg, og det var familier med barn der på de merkeligste tidspunkt. Noen få kunne sitte rolig sammen med familien sin og spise, men de aller fleste løp rundt og hylte uten at foreldrene tok særlig notis av det. Ikke bare plagsomt for ansatte og andre gjester, men direkte farlig for barna som fort kunne risikere å få en kjele varm kaffe eller en skål glohet saus over seg.

Spør du meg har INGEN barn vondt av å lære at på restaurant sitter man rolig og snakker med innestemme. Det er jo noe av det som gjør at restaurantbesøket skiller seg ut fra hverdagen. Blir det for kjedelig kan man ha med en tegnebok eller en leke som kan brukes ved bordet.

Synes forøvrig ellers det vitner om manglende respekt og toleranse for andre når man reagerer på foreldre med barn på denne måten. Greit nok så er ens egne barn alltid gullunger mens alle andre har ufyselige barn. Men min mening er at om du blir plaget av bråkete barn - så GÅ DIN VEI!!!  

Det er faktisk ditt problem - ikke foreldrene med barna sitt.

Ærlig talt, dette kan du ikke mene seriøst??? Dersom omverdnen blir plaget av bråkete og uoppdragne barn som foreldrene ikke har kontroll på, så er det da foreldrene som burde ha tatt ansvar, enten ved å ikke ta med barna eller ved å lære dem oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Jeg har en liten jente på 18 måndermin sammboer jobber mye så jeg må for det meste ta med meg gulle i butikken.

Før jeg går ut døren sjekker jeg at jeg har med juce,maria kjeks,den hellige flasken og kozeduken...

Dette er det som holder henne stille og syselsatt.

Virker ikke det så går vi hjem og prøver en annen dag.

Går å handler tidelig på dagen slik at det ikke er så mange mennesker og det blir ikke så mye stress.

Så handler jeg ikke på lørdager.

Jeg kan dette siden jeg er hjemme hver dag og ikke har noe jobb på formiddagen.

Syntes det er en grei løsning.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ifølge mange av dere skulle nok ikke min syvåring satt sin fot i butikker i det hele tatt.

Han har muligens ADHD (ikke utredet ferdig enda) og noen ganger går det bra. Andre dager er han nok en "uoppdragen unge".

Vi avslutter da som regel handleturen ganske kjapt når det er ille og lar ham ikke bare "holde på", men de sure blikkene fra andre kjenner jeg til icon_frown.gif

Jeg skjønner jo litt at de tenker sitt når jeg må snakke til ham "ørten" ganger.

Jeg er nok "skyldig" i å ha påpekt at oppførselen hans ikke er populær blandt personalet der jeg er, men forteller også at _jeg_ misliker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv de mest veloppdragne barn kan bli umulige når de er trøtte og slitne. Jeg tror de færreste foreldre synes det er noe stas å ha med seg umulige unger på handletur.

Men - ungene skifter fort, engler i det ene øyeblikket, ville og gale i det neste. Dere kan da ikke mene at vi skal avbryte handleturen for at dere skal slippe å høre ungeskrik/bråk! Det vi gjør er jo å gjøre unna det vi absolutt må ha gjort - og så stikke!

Det med restaurant - vel nok er det foreldre som tar med seg ungene også på ikke barnevennlige restauranter. Jeg forstår ikke at de vil det - jeg synes jeg har en god leveregel der.

Jeg står fast på det jeg sa: Plages du av ungeskrik - så gå bort! Det er du som har problemet. Og til dere som ikke har barn ennå - bare vent! snart er det dere som står der med såkalte uoppdragne unger, fordi det er noe dere absolutt må ha gjort.

trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...