Rime Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Har fått barnehageplass i en barebarnehage, og kunne tenke meg litt synspunkter og erfaringer om dette. Syes det virker litt skummelt, og ser for meg masse unger og fullt kaos, men det er kanskje fordi jeg ikke vet nok om det?
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Høres ut som Reggio Emilia-barnehage? I så fall, usj! En helt forferdelig pedagogikk. Den fungerer slik at de voksne skal ikke på noen måte styre barnas tanker og utvikling, den skal de få styre helt selv. Et eksempel er at de kan gå tur i skogen og så ser de et tre som er falt over ende. Så kan de voksne spørre barna hva de tror er skjedd, men barna må selv få finne ut av hva de tror er skjedd. Og det de finner ut av er like riktig, uansett hva de mener og tror. Kommer barna frem til at det er en kjempe som har tråkket forbi så er det riktig. De voksne har ikke lov til å dra inn vinden, spørre om vinden kan ha gjort det, etc. Jeg skjønner ikke at barna ikke blir sprø av slik tankegang! Nei, takke meg til for Montessori. Det er en pedagogikk som går ut på at barna klarer det meste, om så baking og lage mat, så lenge de voksne er til stede og lager enkle regler for barna å følge. Barn kan nemlig lære seg alt mulig, selv de mest kompliserte ting. Så lenge man legger opp enkle regler som barna kan følge.
Rime Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 9. juni 2010 hm? nei, det er hoppensprett barnehage...
Leanne Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 har ikke så stor kjennskap til den type barnehage, men det lille jeg har hørt om hoppensprett barnehager har vært positivt Du kan jo ta kontakt med barnehagen og høre hvordan de organiserer hverdagen, det er stor forskjell fra barnehage til barnehage..
Gjest fornøyd Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 Vi har to barn i basebarnehage, og er kjempefornøyde. Jeg var også skeptisk til å begynne med, fordi jeg så for meg 120 unger i "fri flyt", men det fungerer overhodet ikke sånn. Vår yngste begynte før hun fylte 1 år, så jeg var særlig skeptisk til om hun ville synes det var uoversiktlig og utrygt, men det har aldri vært noen problemer. Det er vel forskjell på hvordan basebarnehagene er bygget opp, men i vårt tilfelle er det 3 baser bestående av 2 avdelinger. Innenfor hver avdeling er det flere små rom samt to avdelingsrom hvor barna spiser. Fellesarealet for de 3 basene er en gymsal, bibliotek, snekkerverksted og sanserom. Det er timeplaner for bestemmer når de ulike basene har tilgang på fellesrommene. Uteområdet er inndelt i soner, slik at det alltid befinner deg en voksen i de områdene barna leker. Noe av de mest positive vi ser, er at den pedagogiske kvaliteten er høyere enn i andre barnehager, rett og slett fordi det er flere pedagoger der. De lager grupper på tvers av basene slik at barn som har ekstra behov ift atferd, språk etc. får "jobbe" er med på egne f eks "språkgrupper" hvor de har litt ekstra fokus på språktrening i lekesituasjonen. Det høres mye mer skremmende ut enn det er! Dra på besøk i barnehagen en dag, så får du et riktigere inntrykk.
liv Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har jobbet i basebarnehage og det er vel hovedgrunn til at jeg gikk lei barnehagearbeid. Uoversiktlig og bråkete...
Titti72 Skrevet 11. juni 2010 #7 Skrevet 11. juni 2010 Det er veldig avhengig av hvordan det er ledet i bhg'n. Noen steder mangler fullstendig styring, og der er det nærmest kaos til enhver tid. Andre steder har de fått det til å virke, og da er det kjempe fint. Jeg tror mye er avhengig av f.eks. møbleringen. Små barn trenger små møbler, for ikke å å "gå seg vill" i en skog av høye bord og stoler. Det kan være skremmende for dem å være med de store, hvis ikke hensyn tas. Er det f.eks. mange korridorer/ganger til å løpe i, og ungene får lov til å løpe, så ser jeg ar de minste sitter skrekklammet langs med veggene. Ikke bra. Tror det er viktig at dere som foreldre tar tak i evnt. problemer, og prøver å løse dem i disse kaos bhg'ne. Det finnes løsninger, men mange ser det ikke fordi de har vært der for lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå