Gå til innhold

Bankkort eller kontanter i danmark?

Anbefalte innlegg

Gjest Huffsa
Skrevet

Jeg skal til danmark på mandag, men lurte på om det er best å ha med kontanter som jeg veksler inn i bank eller noe, eller ha med bankkort å ta ut i danmark i danske penger?

Hva slags penger bruker i danmark?

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

husker jeg ikke helt feil så er det mange danske butikker osm tar ekstra betalt hvis du velger å betale med kort så det kan være greit å ha med kontanter til småkjøp og bruke kort på de litt større kjøpene.

Gjest Spinell
Skrevet

Når jeg er i Danmark tar jeg ut danske kroner fra en tilfeldig minibank der jeg er for å ha kontanter til småkjøp, og betaler med kort hvis jeg skal handle for større summer.

Gjest Huffsa
Skrevet

Tenkte ikke å bruke kortet når jeg kjøpte ting, men å ta ut i bankautomat.

Jeg har forresten post-banken kort, har det noe å si hva slags kort jeg har mtp om jeg får tatt ut?

Skrevet
Noen butikker i utlandet tar ekstra gebyr når du bruker kort - surcharging

I mange land (Danmark, Sverige og England mm) vil du kunne oppleve at det benyttes surcharging. Dette betyr at kostnaden butikken har til kortselskapet (Visa / MasterCard), og i noen tilfeller mer enn dette, legges over på kunden. Det vil si at du f.eks. kan få et tillegg på 2% av kjøpesummen når du betaler med ditt Visa eller MasterCard. Dette er det dessverre ikke noe vi som bank kan gjøre noe med. Det er imidlertid et krav om at du skal få informasjon om dette i forbindelse med betalingen og at dette skal spesifiseres nederst på kvitteringen din.

Klippet fra Nordlandsbanken.no

Når jeg er i Danmark tar jeg stort sett ut noe kontanter, summen avhenger av hva jeg skal, og tar større ting på kort. Det jeg har observert er at butikker og restauranter stort sett tar et fastsatt gebyr for å ta utenlandske kort, f.eks. 5 kr eller 10 kr. Det dyreste jeg har opplevd var på en cafe i København som skulle ha 35 kr i kortgebyr.

Skrevet

Tviler på at det har noe å si hvilket kort du har. Jeg er halvt dansk, så er i Danmark ofte.

Pengene de har er dansk krone...

Jeg har alltid bare med meg kortet og bruker det. Tar av og til ut i minibank.

Skrevet

Jeg har forresten post-banken kort, har det noe å si hva slags kort jeg har mtp om jeg får tatt ut?

Så lenge det er Visa, så skal det funke.

Gjest navnelapp
Skrevet

Du får surcharge berre viss du brukar kredittkort. På vanleg debetkort kan dei ikkje legge på surcharge.

Dessutan: sucharge er veldig sjeldan meir enn uttaksgebyret viss du skal ta ut kontant. Og er det gebyrfritt er det som hovudregel dårleg (les: elendig) kurs.

Vanlege bankkort fungerer som ei kule i alle land eg har vore i, Kathmandu i Nepal er vel det mest eksotiske for min del, men jammen hadde dei ikkje minibank på hjørnet der og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...