Gå til innhold

Forsvarlig i gang igjen etter sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Etter noen år med helseutfordringer (og medfølgende vektøkning) skal jeg i gang igjen med å rehabilitere kroppen. Siden jeg er på bunnen rent formmessig, må jeg starte fornuftig.

Tenkt prioritering:

Bevegelighet

Rygg/armer/overkropp

Kondis

Rumpe/lår

Jeg vet at alt henger sammen, men jeg må først få ryggen og holdningen på stell og bli mindre stiv i kroppen.

Jeg tenker 3 dager i uken, f.eks. mandag-onsdag-fredag. En time hver gang, og vekselvis stavgang, svømming og sykling. Vil det være variert nok?

Er det noe jeg bør fokusere spesielt på eller ta hensyn til? Noen tips om motivasjon de første tøffe ukene? Noen gamle skader kommer til å krangle litt underveis, blant annet :forvirret:

Hvor stor prosentandel av kosten bør være protein, med den type trening?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Er du helt sikker på at du skal gå så hardt ut?

Hva med å begynne med 3 x 30 minutter pr uke gåtur i terreng (altså ikke nødvendigvis bratte fjell, men stier der du må bruke hele kroppen til å balansere) og se hvordan det går. Skogssti har også den fordelen at det er svært godt for ryggen. Når du har sett at dette fungerer ville jeg først økt en av turene til 45 minutter og deretter en til og en til.

Hvis dette går bra så ville jeg byttet en av turene med en treningsøkt i 1 time med apparater under veiledning av instruktør. Og jeg ville valgt 20 minutter vektprogram med 7 minutter oppvarming og 30-40 minutter kardio på slutten. Kardio gjerne i form av tur i terreng. Når du ser at dette fungerer så bytter du en tur til. Og så en til.

Ved å gå litt mindre hardt ut og heller starte rolig kan du få kroppen mer med på notene. Det er utrolig synd hvis du går for hardt ut og buklander i motløshet fordi du ikke får det til.

Ellers liker jeg ideene dine om svømming, stavgang og sykling - dette kan være en fin ting å bruke som kardio etter styrkeøkten.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte selvsagt veldig lav intensitet, rolige bevegelser, og øke etter hvert. Tanken er også at stavgang og svømming gir styrke i overkropp og armer, jeg har ikke et veldig ønske om å bedrive styrketrening, da jeg finner det usigelig kjedelig. Tanken var å finne aktiviteter som gir litt gratis der :sjenert: Spesielt siden jeg må være forsiktig i begynnelsen.

Gå i skogen var en god idé.

Bør jeg trene hver dag, eller bør det være hviledager i mellom? Rolige gåturer i mellom treningsdagene?

Skrevet

Etter noen år med helseutfordringer (og medfølgende vektøkning) skal jeg i gang igjen med å rehabilitere kroppen. Siden jeg er på bunnen rent formmessig, må jeg starte fornuftig.

Tenkt prioritering:

Bevegelighet

Rygg/armer/overkropp

Kondis

Rumpe/lår

Jeg vet at alt henger sammen, men jeg må først få ryggen og holdningen på stell og bli mindre stiv i kroppen.

Jeg tenker 3 dager i uken, f.eks. mandag-onsdag-fredag. En time hver gang, og vekselvis stavgang, svømming og sykling. Vil det være variert nok?

Er det noe jeg bør fokusere spesielt på eller ta hensyn til? Noen tips om motivasjon de første tøffe ukene? Noen gamle skader kommer til å krangle litt underveis, blant annet :forvirret:

Hvor stor prosentandel av kosten bør være protein, med den type trening?

Jeg har erfaring med å trene seg opp fra ganske lavt nivå etter en skade for noen år siden. Det viktigste er å være i litt aktivitet hver dag; sykle til skole/jobb, ta trapper i stedenfor heis osv.

Hvor hardt du skal gå ut må du kjenne på. Etter de første to-tre treningsøktene vil du være skikkelig støl siden musklene dine ikke er vant til å brukes, så jeg vil heller anbefale deg å trene bare en halvtime de første gangene, så går restitusjonen raskere.

Hvor lenge du skal holde på er umulig å si, du bør prøve å finne en lengde som gjør at du kjenner deg helt restituert etter to dager. Hvis du kjenner det i kroppen to dager etter har du trent for hardt. Da tar restitusjonen lang tid, du vil kunne trene netto mer og få raskere progresjon om du kjører kortere og flere økter.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenkte selvsagt veldig lav intensitet, rolige bevegelser, og øke etter hvert. Tanken er også at stavgang og svømming gir styrke i overkropp og armer, jeg har ikke et veldig ønske om å bedrive styrketrening, da jeg finner det usigelig kjedelig. Tanken var å finne aktiviteter som gir litt gratis der :sjenert: Spesielt siden jeg må være forsiktig i begynnelsen.

Gå i skogen var en god idé.

Bør jeg trene hver dag, eller bør det være hviledager i mellom? Rolige gåturer i mellom treningsdagene?

Jeg tenker som så at hvis du begynner med de 3 gangene i uken med hviledag i mellom og det funker så kan du jo etterhvert legge til svømming eller sykling innimellom.

Man må ikke trene styrke - og ja det er kjedelig. Men 20 minutter? Altså bare 20 minutter? :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

20 minutter sammen med noen, kanskje, alene kommer det nok ikke til å skje :ler:

Tusen takk for gode svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...