lillesmile Skrevet 8. juni 2010 #1 Skrevet 8. juni 2010 Hei! Vi bor i hovedstaden, og har utemuligheter. Vil gjerne skaffe oss katt nå. Hva er det vi eventuelt bør tenke på før vi tar den endelige avgjørelsen?
<CupCake> Skrevet 8. juni 2010 #2 Skrevet 8. juni 2010 Om du ikke ha hatt katt før, så les deg godt opp på dem. Finn ut om du vil ha en hunn eller han katt osv. Husk også at selv om en katt passer mye på seg selv, så begrenser det reising b(ferier) om dere ikke har noen som kan passe på han/henne innimellom ettersom å sette dem bort i ferier egentlig ikke er å anbefale. Lykke til <3 Elsker katten min og ville ikke byttet henne mot noen i verden <3
Frk Snasen Skrevet 8. juni 2010 #3 Skrevet 8. juni 2010 (endret) At man blir bundet... til og med til en katt. Om den skal gå inne eller ute (ser du trolig vil ha den ute). Om dere vil ha hannkatt eller hunnkatt. Hannkatter har en tendens til å lukte litt mer enn hunnkattene, og de er mer tilbøyelig til å tisse inne enn hva hunnkatter er. Om dere vil ha rasekatt eller huskatt. Rasekatter kan til en viss grad oppdraes, og personlig syns jeg man får et "bedre forhold" til dem enn til huskatter, siden sistnevnte ofte kan være litt villere. Forsikring. Ellers blir dyrlege rimelig dyrt hvis det skjer noe. Jeg ville gått for en rasekatt av typen hunnkjønn, og det gjorde jeg for fire år siden også. Verdens søteste (som ikke takler å være hjemme alene for lenge om gangen). Endret 8. juni 2010 av Frk Snasen
Gjest Huffsa Skrevet 8. juni 2010 #4 Skrevet 8. juni 2010 Du må også tenke på at du har råd til det. Kvalitets-fòr, leker, halsbånd, skåler, kastrering, id-chip, vaksiner, kattesand, kattekasse og evt hvis katten blir syk. Har selv ikke forsikring på mine, men anbefaler å ha det da det fort kan bli dyrt. (har 5, forsikring på 5 katter har jeg ikke råd til, og kan ikke velge hvem som er "mer verdt" enn den andre). Anbefaler deg å kjøpe en voksen katt av dyrebeskyttelsen hvis du ikke MÅ ha kattunge. Mange flotte katter som trenger et godt hjem, og de vet også mye om hvordan katten er. Da får du den ferdig kastrert og vaksinert, og betaler et lite beløp for katten. Vil du ha kattunge er det også noen av disse hos dyrebeskyttelsen, men nå som sommerferien begynner snart er det mer enn nok av kattunger rundt omkring som folk vil kvitte seg med før sommer`n. Husk at kattunger skal være 12 uker når de leveres til ny eier, IKKE 8uker som mange tror. Du må også vite om du skal ha rasekatt eller ikke. Rasekatter koster 6-12 tusen kroner, så det er også et stort beløp man må tenke på ang penger. Katt er supre dyr og utrolig hyggelige å ha rundt seg, kunne ikke tenkt meg å ikke ha katt, men det er et større ansvar enn folk tror. Bra du tenker godt igjennom dette
Solsikke84 Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 www.dyrenett.no har et fint forum med mye god info om katter. Jeg fikk katt i Oslo uten mer utemulighet enn balkong. Han er halveis utepus her vi bor nå. Vi valgte hannkatt og kastrerte ham når han var litt over 8 mnd gammel. Grunnen var enkel: Vi ville kastrere av flere "gode grunner" og kastering av hannkatt er mindre inngrep og litt billigere enn sterilisering av hunnkatt. Fordelene vi oppdaget er at det ikke lukter "mannkatte"piss fra sandkassa, den endrer ikke mye lukt fra kattungelukta, så den blir ikke så ram.. Om dere adopterer katt betyr det ikke så mye, de er stort sett ferdig kasterte og chippet. Jeg ville også microchippet katten. Vi gjorde det med vår for 6 år siden, han har hatt null plager og infoen leses godt av ennå. Fordelen er at man ikke er avhengig av halsbånd og øretatoveringer falmer med årene + er litt vondt. Vaksiner: Får dere kattunge bør dere vaksinere. Et utekatt kan få "katteklamydia" bl.a som det finnes vaksine mot (koster 375 hos min vetrinær, jeg var å revaksinerte min i dag, han får en gang i året) og såkalt kattepest. Er han ute og i et område med endel villkatter så kan man aldri være for sikker. Sjekkliste: Transportbur Matskåler (jeg endte med tupperware skåler da katteskåler gir plass til 2dl vann som fordamper fort i varmen) Sandkasse. (Du trenger IKKE kjøpe spesialkasse på dyrebutikken. Vi har en noe stor katt og kjøpte en balje med lave kanter på ikea. Den har vi ennå 6 år etter. Noen foretrekker lukkede kasser, men enkelte katter liker ikke å bruke dem). Kattemat og kattesand. Av kattemat anbefaler jeg "skikkelig" for. Har hatt katter tidligere og gitt dem "rema 1000 mat" og det går jo greit det, MEN... for min egen del er det også greit, i tillegg til at det er mer kvalitetsmat. Da vår kattepus var på ferie hos min mor og fikk "butikkmat" der, så bæsjet han mer, og det stinket mer fra både avføring og tiss.. Ikke noe særlig om man har kasse inne. Iams, Royal Canin og Hills er tre "gode" typer som de fleste oppdrettere og vetrinærer anbefaler. Kattesand: Du finner ut hva du selv liker, men jeg anbefaler klumpesand. Fås kjøpt i de fleste dyrebutikker. Fordelen er at tiss klumper seg og forsteiner seg i en hard klyse som du fisker opp en "sil" eller hullete spade. Med "rema 1000" sand, så legger det seg i bunn og du må rense hele kassen for å rense det ut. Personlig elsker jeg Everclean merket... lukter minst. Har fortsatt kattedoen på eget bad, så foretrekker minst lukt. Ikke tenk for mye på katteseng og slikt. Det kommer ofte til å ende med at han ikke sover der likevel. Men kjøp gjerne et lite fleecepledd eller noe som han kan få kose på i sofaen. Enkelte katter liker ikke skinnmøbler så godt. De foretrekker stoff som er mye bedre å røyte på. Skal du ha langhårskatt bør du kjøpe en liten børste (liten karde-type) og om den går ute, vær obs på løv og småkvister, da han kan få vonde knuter av det. Obs obs røyting.. Har en skogkatt selv, herlige dyr, men alle mine sorte klær blir herja av kattehår. Så en klesrulle er en fin investering også. Men, ja. www.dyrenett.no tror jeg har masse gode råd på eget katteforum, pluss at de hadde før hvertfall - annonser på brukt og billig utstyr og diverse.
Solsikke84 Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Hannkatter har en tendens til å lukte litt mer enn hunnkattene, og de er mer tilbøyelig til å tisse inne enn hva hunnkatter er. Jeg var kjemperedd for dette selv, men faktisk så lukter det like lite av denne katter som svigermors hunnkatter og tidligere hunnkatter jeg har hatt. Hannkatter er rame på lukta når ukastrerte men går fint om de blir kastrert unge:) Min erfaring! Rasekatter kan til en viss grad oppdraes, og personlig syns jeg man får et "bedre forhold" til dem enn til huskatter, siden sistnevnte ofte kan være litt villere. Enig på en måte, men av litt andre grunner Har rasekatt nå og hatt mange blandingkatter gjennom årene. Jeg tror jeg har bedre erfaring nå mye fordi denne faktisk var gammel nok når jeg fikk den pluss at oppdrettere passer ofte på lynne og humør når de parrer. Huskatter kan man være heldig og uheldig med, men rasekatter er oftest stabile og fine og litt mer tillitsfulle. Vært velhåndterte som små og fått tre måneder hjemme hos mor. Ville bare presisere, er ellers veldig enig med deg!
lillesmile Skrevet 8. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 8. juni 2010 Tusen, tusen takk for mange flotte råd!!! Så mange hjelpsomme mennesker det er her inne! Dette her er absolutt god hjelp på veien. Jeg ser at vi i hvert fall har tenkt gjennom en del av tingene vi bør vurdere, men og at vi har mer å lese oss opp på! Hjertelig takk!
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #8 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Rasekatter kan til en viss grad oppdraes, og personlig syns jeg man får et "bedre forhold" til dem enn til huskatter, siden sistnevnte ofte kan være litt villere. Hvilket vannfast grunnlag har du for å påstå at huskatter er villere og vanskeligere å oppdra enn rasekatter? Det er helt feil, nemlig. Huskatter er akkurat like gode kjæledyr som det en rasekatt er. Huskatter er blandinger mellom utallige raser, eller blandinger mellom få raser. Og du må huske på at en rasekatt er en rasekatt helt til eieren mister stamtavlen. Da blir den en huskatt. Så når man snakker om huskatter, snakker man også om katter som egentlig er renraset, men som mangler stamtavle. Endret 9. juni 2010 av MissMas
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #9 Skrevet 9. juni 2010 Hei! Vi bor i hovedstaden, og har utemuligheter. Vil gjerne skaffe oss katt nå. Hva er det vi eventuelt bør tenke på før vi tar den endelige avgjørelsen? Hei! Nå har dere en kjempefin mulighet til å adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen. Der er det mange stakkars katter som trenger et nytt, godt og trygt hjem Husk å kastrere pus hvis pus skal være ute
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #10 Skrevet 9. juni 2010 Om dere vil ha hannkatt eller hunnkatt. Hannkatter har en tendens til å lukte litt mer enn hunnkattene, og de er mer tilbøyelig til å tisse inne enn hva hunnkatter er. Det stemmer ikke, det er ganske individuelt. Alle pissekattene jeg har hatt har vært hunner. Og hannkatten min har aldri markert inne, selv ikke da han var fertil. Den største forskjellen på kjønnene er at fertile hannkatter har mer illeluktende piss enn fertile hunner. Ellers har det mest å si om katten er kastrert eller ikke. Ukastrerte katter kan markere, uansett om det er hann eller hunn, men i 99% av tilfellene løser dette seg når man kastrerer, og kastrere bør man jo gjøre uansett. I forholdt til forsikring bør man regne på det. Vi har såpass mange katter, at for oss lønner det seg ikke. For oss hadde det kostet mer å forsikre, enn det det forsikringen potensielt dekker ved ett uhell, og siden katter skader seg lite har vi valgt å la være, og heller bruke en kontokreditt ol hvis uhellet likevel skulle være ute. Kastrering, vaksine og ID-merking bør være en selvfølge, og de fleste dyrleger har pakkeløsninger på dette, vaksine bør gjentas ca årlig. I tillegg bør du være oppmerksom på symptomer på mark, og gi markkur ved behov. (Katten spiser mer, går ned i vekt, diare, oppkast, matt pels osv.) Får du en medium/langhårskatt er det viktig at du børster regelmessig fra den er liten, enten det trengs eller ikke, så den venner seg til det. Jeg har hatt en katt som hatet børsten, og det var ett helvete hver gang hun måtte børstes pga klagger i pelsen. Støtter forslaget om å vurdere dyrebeskyttelsen, jeg har hatt både omplasseringskatt og kattunger, og selv om kattunger er veldig søte er det også mye jobb med dem.
Frk Snasen Skrevet 9. juni 2010 #11 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Hvilket vannfast grunnlag har du for å påstå at huskatter er villere og vanskeligere å oppdra enn rasekatter? Det er helt feil, nemlig. Huskatter er akkurat like gode kjæledyr som det en rasekatt er. Huskatter er blandinger mellom utallige raser, eller blandinger mellom få raser. Og du må huske på at en rasekatt er en rasekatt helt til eieren mister stamtavlen. Da blir den en huskatt. Så når man snakker om huskatter, snakker man også om katter som egentlig er renraset, men som mangler stamtavle. De er like gode, absolutt, men har selv hatt huskattER og har nå en rasekatt for andre gang. Min mor har hatt både huskatter og rasekatter, så jeg føler meg relativt sikker på det jeg snakker om. Men ser du ikke hva du skriver? Du skriver at de er blandingskatter, men allikevel renraset? :klø: De er blandingskatter, enig i det, og det igjen fører til at lynnet kan bli enten litt villere, vrangere eller annet. Blander du en Perser med en Bengaler, og samtidig litt skogskatt i blandingen... hvilket lynne tror du den får? Vet at dette går over generasjoner, men jeg tror dette er det som gjør at de kan bli litt "ustabile". Når det er sagt så er jeg enig med hun som siterte meg, som stort sett var enig med meg. For det handler jo også veldig mye om oppdragelsen, pleien osv, som en rasekatt får i forhold til en vanlig huskatt (de fleste i allefall - ikke alle), som så mange driter totalt i når det angår huskatter (f.eks gir de fra seg før de skal gies bort, og annet). Typisk for huskatter er at de får gå mer ute enn hva en rasekatt får. Dette igjen fører til at de får et større jaktinstink (blir villere), og blir mer "selvstendig". Dette har selvsagt ingenting med rasen å gjøre, men heller miljøet den lever i. En rasekatt som går med mennesker hele tiden (og ikke ute) blir ofte en del av familien, og nesten litt som en hund. Allikevel mener jeg det er litt lettere å "oppdra" en rasekatt. Dette er min personlige erfaring med rasekatter vs huskatter. Selvsagt finnes det huskatter som er lette å ha med å gjøre, etc, men stort sett så syns jeg det hører med til sjeldenhetene, og det har ofte med miljøet den kommer i fra, blandingen av alle rasene, eller innavl/linjeavl (ps: vet at dette forekommer hos rasekatteoppdretterne og, men der kan man vel luke ut de verste). Jeg er ikke i tvil om valg av rasekatt eller huskatt. Etter jeg fikk rasekatter, kunne jeg aldri gå tilbake til en huskatt. Syns det er kjempe stor forskjell. En ting er utseendet, som er veldig irrelevant, men lynnet på mange rasekatter (i hvertfall min rase) er helt fantastisk. I løpet av de fire årene jeg har hatt den har den ikke frest mer enn en gang, og da holdt jeg på å klemme halen hardt i døren (ikke med vilje, og dette var bare èt eksempel). Tror ikke jeg har noe vannfast grunnlag, men heller et håndfast et, som er min og andre jeg kjenner til sine erfaringer med rasekatter vs huskatter. Som sagt, min mening. Endret 9. juni 2010 av Frk Snasen
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. juni 2010 #12 Skrevet 9. juni 2010 Anbefaler deg å kjøpe en voksen katt av dyrebeskyttelsen hvis du ikke MÅ ha kattunge. Mange flotte katter som trenger et godt hjem, og de vet også mye om hvordan katten er. Da får du den ferdig kastrert og vaksinert, og betaler et lite beløp for katten. Vil du ha kattunge er det også noen av disse hos dyrebeskyttelsen, men nå som sommerferien begynner snart er det mer enn nok av kattunger rundt omkring som folk vil kvitte seg med før sommer`n. Husk at kattunger skal være 12 uker når de leveres til ny eier, IKKE 8uker som mange tror. Katt er supre dyr og utrolig hyggelige å ha rundt seg, kunne ikke tenkt meg å ikke ha katt, men det er et større ansvar enn folk tror. Bra du tenker godt igjennom dette Vil bare si at Dyrebeskyttelsen renner over av både voksne katter og kattunger nå som sommeren kommer! Alle kommer ferdig chippet, vaksinert og kastrert/sterilisert, noe som koster mye mer enn det du betaler for katten hos DB hvis du skulle gjort det selv.
champi Skrevet 9. juni 2010 #13 Skrevet 9. juni 2010 Masse lykke til med ny pus! Et godt tips, i tillegg til de mange som har kommet, er klorebrett/søyle så pus ikke går løs på sofaen. God sommer:)
Capricorn Skrevet 9. juni 2010 #14 Skrevet 9. juni 2010 Hvilket vannfast grunnlag har du for å påstå at huskatter er villere og vanskeligere å oppdra enn rasekatter? Det er helt feil, nemlig. Huskatter er akkurat like gode kjæledyr som det en rasekatt er. Huskatter er blandinger mellom utallige raser, eller blandinger mellom få raser. Og du må huske på at en rasekatt er en rasekatt helt til eieren mister stamtavlen. Da blir den en huskatt. Så når man snakker om huskatter, snakker man også om katter som egentlig er renraset, men som mangler stamtavle. Helt enig, men det kan være raser som er roligere enn andre selvfølgelig. Jeg har en Maine Coon og han er IKKE lydig! Han er den mest stri, rampete og sta katten jeg har sett. Hører ALDRI. Den katten jeg hadde før var en vanlig gatemix. Han gjorde aldri noe galt så lenge han levde og hørte på meg hvis snakket til han. Lærte seg fort hva han fikk lov til og ikke. Han ødela aldri noe, men han jeg har nå har klart å rasere huset for noen tusen allerede Det er gode råd du får av de andre her TS. Forsikring syns jeg er et must. Man må også være forberedt på at en katt koster penger selv om man kan få dem gratis. Min har kostet meg en del på de snart fire årene jeg har hatt han. Kjøpte en del utstyr til han og han får det beste fôret. Er nøye med vaksiner og sjekk hos dyrelgen. Da baller pengene på seg i løpet av et år. Det rådes om at man må bestemme seg for om man vil ha ute eller inne-katt. Så enkelt er det ikke! Jeg ville ha rasekatt fordi jeg trodde de var enklere å holde inne, men der tok jeg feil. Nå har HAN bestemt at han skal være utekatt! (truet med å rasere resten av huset) Det kan være mer jobb enn folk tror. De trenger oss selv om de er selvstendige. Det er verdt det. De betaler tilbake i masse kos og selskap. Lykke til
MissMas Skrevet 9. juni 2010 #15 Skrevet 9. juni 2010 (endret) De er like gode, absolutt, men har selv hatt huskattER og har nå en rasekatt for andre gang. Min mor har hatt både huskatter og rasekatter, så jeg føler meg relativt sikker på det jeg snakker om. Men ser du ikke hva du skriver? Du skriver at de er blandingskatter, men allikevel renraset? :klø: De er blandingskatter, enig i det, og det igjen fører til at lynnet kan bli enten litt villere, vrangere eller annet. Blander du en Perser med en Bengaler, og samtidig litt skogskatt i blandingen... hvilket lynne tror du den får? Vet at dette går over generasjoner, men jeg tror dette er det som gjør at de kan bli litt "ustabile". Når det er sagt så er jeg enig med hun som siterte meg, som stort sett var enig med meg. For det handler jo også veldig mye om oppdragelsen, pleien osv, som en rasekatt får i forhold til en vanlig huskatt (de fleste i allefall - ikke alle), som så mange driter totalt i når det angår huskatter (f.eks gir de fra seg før de skal gies bort, og annet). Typisk for huskatter er at de får gå mer ute enn hva en rasekatt får. Dette igjen fører til at de får et større jaktinstink (blir villere), og blir mer "selvstendig". Dette har selvsagt ingenting med rasen å gjøre, men heller miljøet den lever i. En rasekatt som går med mennesker hele tiden (og ikke ute) blir ofte en del av familien, og nesten litt som en hund. Allikevel mener jeg det er litt lettere å "oppdra" en rasekatt. Dette er min personlige erfaring med rasekatter vs huskatter. Selvsagt finnes det huskatter som er lette å ha med å gjøre, etc, men stort sett så syns jeg det hører med til sjeldenhetene, og det har ofte med miljøet den kommer i fra, blandingen av alle rasene, eller innavl/linjeavl (ps: vet at dette forekommer hos rasekatteoppdretterne og, men der kan man vel luke ut de verste). Jeg er ikke i tvil om valg av rasekatt eller huskatt. Etter jeg fikk rasekatter, kunne jeg aldri gå tilbake til en huskatt. Syns det er kjempe stor forskjell. En ting er utseendet, som er veldig irrelevant, men lynnet på mange rasekatter (i hvertfall min rase) er helt fantastisk. I løpet av de fire årene jeg har hatt den har den ikke frest mer enn en gang, og da holdt jeg på å klemme halen hardt i døren (ikke med vilje, og dette var bare èt eksempel). Tror ikke jeg har noe vannfast grunnlag, men heller et håndfast et, som er min og andre jeg kjenner til sine erfaringer med rasekatter vs huskatter. Som sagt, min mening. Jeg skrev at katter som er 100% renraset er huskatter hvis de ikke har stamtavle. Så huskatter omfatter både renrasede katter, katter som er halvt av to raser, katter som er halvt gatemix og katter som er en god blanding mellom mye rart. Jeg har møtt rasekatter, og jeg må si at f.eks bengalen virker ikke så veldig tam og rolig. Den virker for meg ustabil, vill og ikke så kosete. Men det er nok forskjell på dem og. Huskattene mine er verdens snilleste og tammeste. De fotfølger deg hvor hen du går i håp om å få et lite klapp på hodet eller noe. Men jeg har også møtt huskatter som er slemme. Og jeg kan jo fortelle at mine katter aldri i hele sitt liv har frest til meg så mye som 1 gang. Det er snakk om en god blanding altså, kanskje over 20 generasjoner eller mer. Jeg mener at hvordan katten blir kommer an på både miljø og gener, og en rasekatt kan ofte bli like vill som en huskatt. Du har helt har rett i det at mange behandler huskatter dårlig. Det er kanskje fordi når man betaler 12 000 kroner for en rasekatt, tar man mer vare på den? Man tenker at den er mer verdt av en eller annen grunn? Hvis man får en katt gratis, er den liksom ikke verdt noen ting. (Heldigvis tenker ikke alle sånn, men mange gjør faktisk det) Og... Man kan ikke generalisere og snakke om huskatter som en egen rase fordi det er så utrolig mange blandinger og variasjoner. Så man kan ikke si at "huskatter er sånn og sånn" fordi med huskatter vet man aldri hva man får Man må heller si at "min mor sin huskatt var sånn og sånn" osv. Med en rasekatt kan man tildels vite hvordan gemyttet er osv (hvis kattene har lang stamtavle), så da kan man tildels snakke om persere som sånn og sånn og ragdolls som sånn og sånn selvom det er forskjeller på dem og. Det er synd at mange ser på huskatter som mindre verdt enn rasekatter, og det er synd at det er så utrolig mange katter der ute som ikke har et godt hjem Det burde vært en minstepris på alle katter, synes jeg, for det kunne vært med på å heve statusen til huskatter. Ja, det er din mening og den har du basert på dine erfaringer. Jeg vil bare tilføye hva jeg mener om saker og ting Endret 9. juni 2010 av MissMas
Virreliten Skrevet 9. juni 2010 #16 Skrevet 9. juni 2010 Helt enig, men det kan være raser som er roligere enn andre selvfølgelig. Jeg har en Maine Coon og han er IKKE lydig! Han er den mest stri, rampete og sta katten jeg har sett. Hører ALDRI. Jeg ville ha rasekatt fordi jeg trodde de var enklere å holde inne, men der tok jeg feil. Nå har HAN bestemt at han skal være utekatt! (truet med å rasere resten av huset) Det er jo enorm forskjell på rasene. Å anta at en Maine Coon trives som innekatt er nok å anta litt mye, etter det jeg har lest om dem, hvilket vil si en hel del over lang tid. Den og skogkatten er vel blant de råeste jegerne. Ikke for det, vår ene "gatemix" fanger både fugl og flaggermus rett som det er. Flaggermus er det eneste han tar med inn, så jeg tror han er fryktelig stolt av fangsten da. Vi har tre, deriblant en skogkatt, og hadde en MC til omplassering en periode. Hun tok så fullstendig luven fra våre andre at hun måtte hjem igjen, vi ga opp etter 3 måneder.
Capricorn Skrevet 9. juni 2010 #17 Skrevet 9. juni 2010 Det er jo enorm forskjell på rasene. Å anta at en Maine Coon trives som innekatt er nok å anta litt mye, etter det jeg har lest om dem, hvilket vil si en hel del over lang tid. Den og skogkatten er vel blant de råeste jegerne. Ikke for det, vår ene "gatemix" fanger både fugl og flaggermus rett som det er. Flaggermus er det eneste han tar med inn, så jeg tror han er fryktelig stolt av fangsten da. Vi har tre, deriblant en skogkatt, og hadde en MC til omplassering en periode. Hun tok så fullstendig luven fra våre andre at hun måtte hjem igjen, vi ga opp etter 3 måneder. Ja, der tok jeg feil gitt Han er veldig hjemmekjær da. Er alltid i nærheten. Jeg også trodde de var flinke jegere, men det er ikke min! Han har kommet hjem med to fugler på nesten fire år. Han kan jo fange masse som han ikke kommer hjem med da, men han virker ikke så interssert egentlig. Er mest opptatt av andre katter Eehh... Flaggermus?? Uff! Har jeg heldigvis aldri sett her. Ja, bedre enn ormer da som min forrige katt syns det var kult å komme hjem med
missLynch Skrevet 9. juni 2010 #18 Skrevet 9. juni 2010 Jeg elsker katter!! De er fantastiske vesener. :rødme: Har bare to innspill, enkelt og greit. 1.) Oppsøk dyrebeskyttelsen der man bor, og prøv å bli kjent med en katt som man kommer godt overens med. Sett deg ned, vær helt rolig, strekk frem hånden, snakk, og se hvem som kommer bort til deg for å få kos. Sannsynligvis har du nå fått deg en kompis for livet. Vanlig huskatt er ofte fenomenalt kjælne, tillitsfulle dyr! 2.) Regn med at du blir utrolig knyttet til den lille "hårballen". Den blir et familiemedlem, og kan komme til å være det i 15-20 år fremover! Husk at den skal ha pass i alle ferier. Den krever kos og oppmerksomhet og en "prat" hver eneste dag. Året igjennom. Den setter sitt preg på livet ditt. Lykke til som kattemor!
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #19 Skrevet 10. juni 2010 Ja, jeg vil også understreke at man må tenke på at de kan leve i 15-20 år. Livet ditt kan jo endre seg i løpet av de årene, spesielt tenker jeg på flytting. Vi har en katt på 6 år som har levd et luksusliv hos oss på landet, men nå må vi flytte pga jobb og studier, og det er faktisk ikke bare lett å ta med seg katten hvis man vil gi den omtrent tilsvarende gode og trygge forhold som den har hatt (vi er kanskje ekstra forsiktige, kjenner folk som bor i blokk nær trafikkert vei og har utekatt, men vi tør/vil ikke gjøre det samme med vår). Det ordner seg for vårt vedkommende, men det har også skapt en god del ekstra styr og bekymringer.
Lune Skrevet 16. juni 2010 #20 Skrevet 16. juni 2010 Husk kostnadene! Vi har en liten pus på 8 mnd til nå har vi brukt rundt 7-8000kr (med kastrering, vaksine, ormkur, mat, kattesand osv.).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå