Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #1 Skrevet 8. juni 2010 Hvor mange kalorier forbrenner man opp Stoltzen? I rolig tempo? Er det nok å ta den et par ganger i uken for å gå ned noen kg?
Inx Skrevet 8. juni 2010 #2 Skrevet 8. juni 2010 Hvor mange kalorier forbrenner man opp Stoltzen? I rolig tempo? Er det nok å ta den et par ganger i uken for å gå ned noen kg? Stoltzen det er i Bergen er det ikke? .. Mener det. Beklager å måtte si det, men genetiske mutasjoner som kun forekommer i Bergen gjør at bergensere flest ikke kan gå ned i vekt/fettprosent, bli brune eller slutte å snakke som maskingevær
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #3 Skrevet 8. juni 2010 Stoltzen det er i Bergen er det ikke? .. Mener det. Beklager å måtte si det, men genetiske mutasjoner som kun forekommer i Bergen gjør at bergensere flest ikke kan gå ned i vekt/fettprosent, bli brune eller slutte å snakke som maskingevær Er inflytter. Bergensgenene shiter jeg i
Gjest Invicta Skrevet 8. juni 2010 #4 Skrevet 8. juni 2010 Stoltzen det er i Bergen er det ikke? .. Mener det. Beklager å måtte si det, men genetiske mutasjoner som kun forekommer i Bergen gjør at bergensere flest ikke kan gå ned i vekt/fettprosent, bli brune eller slutte å snakke som maskingevær Så j***** frekt!
Wiggins Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 Hvor mange kalorier forbrenner man opp Stoltzen? I rolig tempo? Er det nok å ta den et par ganger i uken for å gå ned noen kg? Hvor mange høydemeter blir det, altså meter over havet? Hvis du vet det, kan du gjøre dette regnestykket: Du har massen m, f. eks. 70 kg. Tyngdeakselrasjonen ved havoverflaten er 9,81 m/s^2. For å bruke energi må du gjøre arbeid. Arbeid, W for work, er definert som kraft ganger vei, altså W = kraft x vei (I) Du bruker lite energi på horisontal bevegelse sammenlignet med vertikal bevegelse, så det er høydemetrene du beveger deg som har mest å si. La oss si at du forflytter deg 100 meter i høyden. Da er tyngdekraften motkraft. Kraft = masse x akselrasjon (II) Setter inn dette i (I) og får: W = masse x akselrasjon x vei = 70 kg x 9,81 m/s^2 x 100 m = 68670 J = 68,67 kJ, J står for joule, som er SI-enheten for energi. Hvis du absolutt vil ha dette i kalorier må du dele på 4,2, kalori er en gammel enhet som ikke er bygd opp av grunnenheter i SI-systemet, slik joule er. I tillegg kommer det at kroppen din produserer en del varme når den gjør fysisk arbeid, bare ca. 60% av energien kan omgjøres til bevegelsesenergi. Dermed får vi følgende regnestykke: Totalt forbrent energi W. Fysisk arbeid 68670 J, dette utgjør 60% av totalen, så W x 0,6 = 68670 J W = 68670/0,6 J = 114 459 J = 114 kJ. Om det å gjøre dette to ganger i uken er nok til å gå ned i vekt er umulig å svare på. Det eneste jeg kan si er at for å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser. 1
Wiggins Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 Så j***** frekt! Er du bergenser? Det sies jo at bergenseren er menneskets beste venn. :gjeiper:
Athene Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 Gikk ofte i stolzen da jeg bodde i Bergen. Stolzen er ca 300 høydemeter, stigning på 3/1 (om jeg husker riktig nå). Jeg brukte ca 15-20 minutter opp, med høy puls, og er i god form. Husker pulsklokka da viste ca 150-200 kalorier. Vanlige mosjonister bruker kanskje 20-30 min? Stolzen i seg selv er ikke et godt utgangspunkt for en treningstur. Du får høy puls over kort tidsrom, og syre gjør det vanskelig å utnytte turen videre som god trening. Om kaloriforbrenning er målet og du har byfjellene som utgangspunkt ville jeg nok satset på langturer 1-2 timer i jevnt tempo med jevn puls ca annenhver dag.
Wiggins Skrevet 9. juni 2010 #8 Skrevet 9. juni 2010 Stolzen i seg selv er ikke et godt utgangspunkt for en treningstur. Du får høy puls over kort tidsrom, og syre gjør det vanskelig å utnytte turen videre som god trening. Det går jo an å bare gå saktere, sånn at man holder seg under terskelpulsen, så får man ikke noe særlig syre i muskulaturen.
Athene Skrevet 9. juni 2010 #9 Skrevet 9. juni 2010 Det går jo an å bare gå saktere, sånn at man holder seg under terskelpulsen, så får man ikke noe særlig syre i muskulaturen. Hvis man klarer det er det jo absolutt et godt alternativ - det er definitivt en fin rundtur. Men for min del (og de fleste) trur jeg det blir tøft for benmuskler nesten uansett, det er jo rett og slett en trapp som er 300 meter høy og 900 meter lang.Deretter er det hardkjør for øvre lårmuskler på veien ned igjen, en muskelgruppe jeg foretrekker å ikke trene. Jeg tenker at man her hovedsakelig trener benmuskler, så å kun trene denne blir for ensformig trening. Men nå er ikke jeg en treningsekspert, kun en som løper mye, så kanskje jeg tenker feil her?
Gjest Invicta Skrevet 9. juni 2010 #10 Skrevet 9. juni 2010 Er du bergenser? Det sies jo at bergenseren er menneskets beste venn. :gjeiper: Jepp. Bergensere er mennesker de også.
ilcrappo Skrevet 9. juni 2010 #11 Skrevet 9. juni 2010 Det sies jo at bergenseren er menneskets beste venn. :gjeiper: Da tenker du nok på de som ikke biter. 1
Nattesky Skrevet 9. juni 2010 #12 Skrevet 9. juni 2010 Jeg gikk opp der for et par uker siden med pulsklokke. Da gikk jeg ikke på tid, jeg anstrengte meg altså ikke for å bruke kortest mulig tid, men anpusten osv ble jeg uansett. Hadde til og med et par pauser for å se på utsikten. Pulsklokken viste da 211 kcal, på 21:33 min. Den er stilt inn til meg, som er 171 cm høy og veier 54 kg. Håper det hjalp deg litt på vei:)
Nattesky Skrevet 10. juni 2010 #14 Skrevet 10. juni 2010 Jeg starter ved den portalen/skiltet i begynnelsen, og stopper når jeg kommer opp på den flate delen av treplattingen. Altså opp den lille bakken med treplatting, og stopper på flaten, når jeg er forbi det første gjerdet.
chandon Skrevet 10. juni 2010 #15 Skrevet 10. juni 2010 Skjønner! Men det jeg IKKE skjønner er hvordan man klarer å fullføre på 10 min....(Tror Kristin S.Steira gjorde det under løpet i fjor....), eller generelt sett alt under 20 min egentlig!! Har begynt å ikke tenke på tiden når jeg går der, man kommer opp i puls og får kjørt seg enten man går fort eller sakte:-)
Nattesky Skrevet 10. juni 2010 #16 Skrevet 10. juni 2010 Nei, det er ikke godt å si. 10 minutter er jo veldig raskt da, selv bruker jeg rundt 16 når jeg "skynder meg". Merker veldig godt at det hjelper å gå der en del (går en gang i uken) i tillegg til annen trening. Jeg blir mer vant til løypen, og har litt klarer begreper om hvor langt jeg har kommet og hvor langt jeg har igjen. Og det hjelper jo godt på motivasjonen:)
chandon Skrevet 11. juni 2010 #17 Skrevet 11. juni 2010 Nei, det er ikke godt å si. 10 minutter er jo veldig raskt da, selv bruker jeg rundt 16 når jeg "skynder meg". Merker veldig godt at det hjelper å gå der en del (går en gang i uken) i tillegg til annen trening. Jeg blir mer vant til løypen, og har litt klarer begreper om hvor langt jeg har kommet og hvor langt jeg har igjen. Og det hjelper jo godt på motivasjonen:) Jeg går også der en gang i uken. Startet for en del uker siden da, og har hatt en rask forbedringskurve, men jeg ligger stadig i overkant av 20 min, 21:30 er "rekorden" min...Merker at det er pusten som ikke holder, beina klarer å gå fort! Trener ellers hver dag, kondisjon min.30 min alt fra intervaller i motbakker til rolig løp på strak strekning og styrkeøkt i tillegg 2g/uken...Hadde vært veldig kjekt å kunne gå stoltzen litt fortere, tror at hvis jeg skal bli god på den så må jeg øve meg på den, nytter ikke å gjøre så veldig mye annet. Skal jeg gå fortere tror jeg også det må skje i begynnelsen, er jo der det er lettest, evt. i tretrappene mot slutten! ......eller bare ikke tenke på at klokken går, kanskje stresset med å gå fort får meg til å gjøre det så sakte..nei hva vet jeg! Målet før høsten er ihvertfall under 20 min, om enn det bare er 19:59!
Nattesky Skrevet 11. juni 2010 #18 Skrevet 11. juni 2010 Jeg går også der en gang i uken. Startet for en del uker siden da, og har hatt en rask forbedringskurve, men jeg ligger stadig i overkant av 20 min, 21:30 er "rekorden" min...Merker at det er pusten som ikke holder, beina klarer å gå fort! Trener ellers hver dag, kondisjon min.30 min alt fra intervaller i motbakker til rolig løp på strak strekning og styrkeøkt i tillegg 2g/uken...Hadde vært veldig kjekt å kunne gå stoltzen litt fortere, tror at hvis jeg skal bli god på den så må jeg øve meg på den, nytter ikke å gjøre så veldig mye annet. Skal jeg gå fortere tror jeg også det må skje i begynnelsen, er jo der det er lettest, evt. i tretrappene mot slutten! ......eller bare ikke tenke på at klokken går, kanskje stresset med å gå fort får meg til å gjøre det så sakte..nei hva vet jeg! Målet før høsten er ihvertfall under 20 min, om enn det bare er 19:59! For meg hjelper det godt å høre musikk, gå jevnt og gi alt på slutten. Ikke gi for mye i begynnelsen, det taper man bare på i lengden. I så fall tror jeg det er bedre å ta det litt ekstra rolig i begynnelsen, og kjøre på etter hvert. Det høres ut som du trener mye, så under 20 minutter til høsten tror jeg absolutt du kan klare!
Høhø Skrevet 23. september 2014 #19 Skrevet 23. september 2014 Hvis man klarer det er det jo absolutt et godt alternativ - det er definitivt en fin rundtur. Men for min del (og de fleste) trur jeg det blir tøft for benmuskler nesten uansett, det er jo rett og slett en trapp som er 300 meter høy og 900 meter lang.Deretter er det hardkjør for øvre lårmuskler på veien ned igjen, en muskelgruppe jeg foretrekker å ikke trene. Jeg tenker at man her hovedsakelig trener benmuskler, så å kun trene denne blir for ensformig trening. Men nå er ikke jeg en treningsekspert, kun en som løper mye, så kanskje jeg tenker feil her? Hvorfor vil du ikke trene øvre lårmuskler?
The Kitten Skrevet 23. september 2014 #20 Skrevet 23. september 2014 Hvorfor vil du ikke trene øvre lårmuskler? Hun blir sikkert glad for å svare på dette fire år etter at hun skrev det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå