Gå til innhold

Nummenhet, blir bare verre og verre.

Anbefalte innlegg

Gjest Nanette
Skrevet

Etter at jeg fikk barn, har jeg hatt nummenhet på et punkt bak på ryggen, som kommer og går. Det kjennes ut som at noen tar på meg der, og en nummen følelse. Nå kommer det oftere og oftere, og det blir på større og større område, og det vil bare ikke forsvinne. Dette er ubehagelig, ogjeg begynner å lure på hva dette kan være. Jeg har vært hos lege, men han mente at spinalbedøvelsen traff på en nerve slik at det ble sånn, men skal det da ikke bare bli bedre med tida og ikke verre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Om legen har anntydet at du -antakelig- har truffet en nerve, uten å selv å ha spesialist kompetanse på dette burde legen sendt deg videre til Nevrolog for å undersøkes nermere.

Spessielt om det virker som det blir verre.

En Nevrolog undersøker grundig og finner ut om det ER nerver som er i klem eller skadet eller ikke.

Det -kan- også vere at årer som ligger i klem, eller en låsning/prolaps som kan lage slike sumptomer. Da er det Kiropraktor som kan hjelpe, men seriøse og flinke kiropraktorer rører ikke ryggen før du har tatt et MR bilde av hele ryggen for å utelukke ting som kan forverre behandlingen.

Men Nevrolog først og fremtst. Nummenhet, brenning og stikking er typiske nerveplager.

Gjest Nanette
Skrevet

Men om det er en nerve da, betyr det at jeg for resten av livet må ha det sånn, eller forsvinner det? For det er veldig ubehagelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er det en Nevrolog kan svare på.

Først og fremst bør du bli undersøkt av en som er spesialist på området for å finne ut hva det er som gir slike symtomer.

Er du heldig finner nervrologen ingenting og at det rett og slett kan være noe som ligger skjeft og/eller presser på ting i ryggen din som en kiropraktor enkelt kan løse opp i.

Nå har jeg en nerveskade selv. Jeg har fått beskjed om at nervetråden ligger i klem og har blidt ødelagt. Siden plagene har vart noen år nå, kan det tyde på at det er noe jeg må leve med resten av livet. Men kan virke som jeg er heldig siden jeg har rolige perioder der nervesmertene er til å leve med. Men blir det for ille og vedvarende må jeg starte på medisiner. Her finnes det flere typer medisiner som skal virke bra.

Det jeg fikk forklart av nevrologen var at en kan reagere på to måter etter en nerveskade.

Den ene er at området der skaden er blir nummen, delvis eller helt følelsesløs.

Den andre er at nervetrådene reagerer eksplosift med smerter. En får en ovverreaksjon av smerter siden nervetråden er skadet. Det blir rett og slett sendt ut feile signaler. Det resulterer i svært store smerter, brennende smerter, stikkende smerter samtidig som det er numment og følelsesløst i selve hudoverflaten. Det kribler og er uro under hudoverflaten.

Det at jeg kan beskrive bedre den siste best er at det er en slik skade jeg har selv. Hvordan det føles med bare nummenhet og følelsløshet er jeg ikke sikker på.

Synes du skal be legen din til å henvise deg til en flink nevrolog spseialist. Da kan du få greie på med sikkerhet hva det er. Ting blir gjerne lettere å leve med når en hvet hva ting er en bare å gå med usikkerhet og spekulasjoner. Enkelte ganger kan faktisk usikkerheten gjøre at en får større plager og smerter siden en da fokuserer mer på det.

Som sagt kan du også vere heldig at det kun er noe enkelt som en kiropraktor kan hjelpe med også. Så ikke ta sorgene på forskudd.

Skrevet

Du fikk et utrolig flott svar av Gjest over meg

Jeg har nerveskade,etter en prolaps.Desverre gir min skade kun smerter og ikke nummenhet.

Kom deg til en god lege og få sjekket det opp-Ikke særlig farlig men ubehagelig

Gjest Nanette
Skrevet

Legen sa det var etter spinalbedøvelsen, men den ble jo satt et helt annet sted på ryggen enn der nummenheten er, og det sprer seg, området blir bare større og større og det prikker og er en veldig ekkel følelse. Forsvinner det aldri da, har det kommet for å bli? Takker for kjempegode svar.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med nummenhet på forskjellig steder i kroppen, men jeg endret på kostholdet mitt så ble det borte. Så viss jeg spiser for mye hvetemel, melk eller sukker kommer det tilbake. Vet ikke om det er det samme med deg, men tenkte jeg ville nevne det - just in case :)

Skrevet

Jeg har slitt med nummenhet på forskjellig steder i kroppen, men jeg endret på kostholdet mitt så ble det borte. Så viss jeg spiser for mye hvetemel, melk eller sukker kommer det tilbake. Vet ikke om det er det samme med deg, men tenkte jeg ville nevne det - just in case :)

Det er nesten på grensa til å bli rart,om jeg ikke visste at en kan få litt problemer med systemet om en har vitamin b-12 mangel.

Litt om nerveskade:

Ved noen nerveskader kan funksjonen komme tilbake senere. Hvis nerven bare har vært utsatt for kortvarig klem, kommer gjerne funksjonen tilbake i løpet av noen dager. Hvis selve nerven er blitt skadd, men det tynne hylsteret rundt nerven er intakt, kan nerven vokse ut igjen, inne i hylsteret. Den vokser langsomt, omtrent 1 mm per døgn. Ved store nerveskader risikerer man å miste nervens funksjon for alltid.

Ved åpne sår, der nerven er kuttet over, er det noen ganger mulig å sy nerven sammen igjen.

En kan ta en(teknisk sett 2) test for å sjekke litt i neversystemet .Elektromyografi (EMG) og elektronevrografi.Har selv fått en slik test utført (ikke så alle værst vondt ..)

en liten url til :

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1267151

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...