Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #1 Skrevet 8. juni 2010 Dagens humor! Var hos legen i dag, for å få råd til hva jeg kan gjøre med kvisene mine, og noe som kan se ut som rosaeca.... Følgende råd fikk jeg da: Vaske/skrubbe ansiktet morgen og kveld grundig med såpe og varmt vann. Gjerne sterilan såpe. Etterpå stryke over Clerasil ansiktsvann, eller lignede astringent/våtserviett. Alkoholen vil tøre ut kviser. Dette vil også minske rødheten min. Jeg skal og unngå følgende mat: Salt, krydder, sukker, sitrus, røkt mat, innmat (herunder leverpostei ol), kaffe, te, juicer, brus, drikke med kullsyre, sjokolade, chips, nøtter, alt av melkeprodukter (melk, smør, ost youghurt) oljer, fett generelt... listen er uendelig lang! Tenkte bare å dele litt holdninger som finnes hos gamle leger!
pittie Skrevet 8. juni 2010 #2 Skrevet 8. juni 2010 Endel av maten er veldig forståelig siden rosacea kan blusse mer opp av div matvarer, men ansiktsrutinen? Auch.. Ikke rart mange sliter om de tror blindt på legen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #3 Skrevet 8. juni 2010 Jeg har ikke en diagnose på rosaeca, men har lest meg litt opp og ser at jeg skårer mellom 90 og 100% på symtomlisten.... Var derfor jeg var hos legen, for å høre hans vurdering og evt få henvisning til hudlege for å få diagnose og hjelp. Endte opp men å rusle småflirende ut og fast bestemt på å bytte "lege" Finleste forresten listen over fy-fy mat, og det er ikke mye igjen! omtrent kokt torsk, ris og agurk igjen.
HedvigS Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 OMG! Mente han virkelig sterilan håndsåpe, og skrubbe ansiktet med det? Har aldri prøvd det mot kviser, men at det skal hjelpe på rødheten; NEPPE! Kan vel garantere tørr rød og sår hud med den fremgangsmåten!
Gjest Micka Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Haha, ja det er godt du ikke sluker alt legen sier. Hvis han er gammel, er han sikkert sta også, og synes alt av nyere kremer er bare tull. Hvis han har hørt om noe annet enn Spenol, da Syn du ikke fikk henvisning til hudlege, da. Han der legen hadde jeg også byttet ut. Asap.
Mari90 Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 alkohol tørker ut kviser og gjør ting bra ja... jeg ler litt for meg selv her... sterilan og clerasil er jo flott det! men det beste er jo egentlig å vaske med håndsåpe og så bruke spenol som krem, eller hur:P
Gjest Micka Skrevet 9. juni 2010 #8 Skrevet 9. juni 2010 Spenol går jo til alt! Det er rene vindunderkremen. Hva med en skrubb av Lano og småstein?
Pjukset Skrevet 9. juni 2010 #9 Skrevet 9. juni 2010 Dagens humor! Var hos legen i dag, for å få råd til hva jeg kan gjøre med kvisene mine, og noe som kan se ut som rosaeca.... Følgende råd fikk jeg da: Vaske/skrubbe ansiktet morgen og kveld grundig med såpe og varmt vann. Gjerne sterilan såpe. Etterpå stryke over Clerasil ansiktsvann, eller lignede astringent/våtserviett. Alkoholen vil tøre ut kviser. Dette vil også minske rødheten min. Jeg skal og unngå følgende mat: Salt, krydder, sukker, sitrus, røkt mat, innmat (herunder leverpostei ol), kaffe, te, juicer, brus, drikke med kullsyre, sjokolade, chips, nøtter, alt av melkeprodukter (melk, smør, ost youghurt) oljer, fett generelt... listen er uendelig lang! Tenkte bare å dele litt holdninger som finnes hos gamle leger! Ansiktsskrubben og Clearasilen var vel ikke det beste rådet, men maten du fikk beskjed om å unngå er faktisk et svært godt råd, med unntak av fett og nøtter.
Gummiloppa Skrevet 9. juni 2010 #10 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Spenol går jo til alt! Det er rene vindunderkremen. Hva med en skrubb av Lano og småstein? Seff, bruker det hver dag jeg! Endret 9. juni 2010 av Gummiloppa
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. juni 2010 #11 Skrevet 10. juni 2010 Ansiktsskrubben og Clearasilen var vel ikke det beste rådet, men maten du fikk beskjed om å unngå er faktisk et svært godt råd, med unntak av fett og nøtter. Noe av det var jo fornuftig! men listen var veeeeeldig lang! det er bla: salt sukker/honning alt krydder alle e stoffer sitrusfrukter aelleri paprika kiwi annanas tomater løk kål/kålvekser røkt mat (både kjøtt og fisk) innmat (leverpostei, nyrer, lungemos, tunge osv) pølser, karbonader og annen blandingsmat kjøtt max 1 gang i uken minimalt med egg all fisk og skalldyr utenom rød fisk alt av nøtter og frø alt av melkeprodukter alt av fett/oljer bønner, linser og andre belgfrukter alkohol juicer saft (både ekte hjemmelaget og "syntetisk") brus inkl farris drikker med kullsyre kaffe te urtete sjokolade potetgull, popcorn og annen snacks i tilegg var det viktig å unngå forstoppelse. Det måtte helst unngås for alt i verden.....
Shopoholiker Skrevet 10. juni 2010 #12 Skrevet 10. juni 2010 hihi, jeg slutter snart å gå til legen. Sier jo bare tøys og tull. Jeg var hos legen for over 1 år siden, pga en kul på hælen. Han (også en gammel gubbe) sa at den ville hurtigt gå vekk av seg selv. Nå over 1 år senere er den her fortsatt :gjeiper: Jeg stoler ikke på leger lengre.
Gjest Micka Skrevet 10. juni 2010 #13 Skrevet 10. juni 2010 Hihi. Legen din er jo nesten litt søt, lurer på om han ga deg denne supre oppskriften med innlevelse. Det viktigste er vel å unngå sukker. Jau jau, hvordan får man egentlig forstoppelse av å ikke spise noe?
Pjukset Skrevet 10. juni 2010 #14 Skrevet 10. juni 2010 Noe av det var jo fornuftig! men listen var veeeeeldig lang! det er bla: salt sukker/honning alt krydder alle e stoffer sitrusfrukter aelleri paprika kiwi annanas tomater løk kål/kålvekser røkt mat (både kjøtt og fisk) innmat (leverpostei, nyrer, lungemos, tunge osv) pølser, karbonader og annen blandingsmat kjøtt max 1 gang i uken minimalt med egg all fisk og skalldyr utenom rød fisk alt av nøtter og frø alt av melkeprodukter alt av fett/oljer bønner, linser og andre belgfrukter alkohol juicer saft (både ekte hjemmelaget og "syntetisk") brus inkl farris drikker med kullsyre kaffe te urtete sjokolade potetgull, popcorn og annen snacks i tilegg var det viktig å unngå forstoppelse. Det måtte helst unngås for alt i verden..... Forstoppelse bør jo faktisk unngåes for alt i verden, for det er et tegn på at tarmen ikke fungerer. De aller fleste plager/sykdommer har rot i tarmen, så god helse starter med en frisk tarm. Her spiller kosthold en stor rolle! Jeg er veldig enig i mye av det legen din sier i forhold til hva du ikke bør spise, særlig: - Alt av godteri og snack, og alt som inneholder sukker, e-stoffer, konserveringsmiddler - Kaffe og kullsyreholdig drikke, og te med koffein - alkohol - kjøtt og røkt mat (kjøtt er veldig tungt for fordøyelsen), og minimalt med egg - Visse krydder, særlig sorter som ikke er rene. Jeg ville vel også sagt at alt av melkeprodukter, halvfabrikat, og alt som inneholder hvete burde unngås i ditt tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå