Gå til innhold

Leietager skylder masse penger!

Anbefalte innlegg

Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Dette gjelder ikke meg, men moren min. Hun leier ut en leilighet til en kamerat. Siden dette var en hun har kjent siden barndommen, har hun ikke skrevet kontrakt, og heller ikke tatt depositum fra han.

Men... fyren har bare betalt kr 2000,- siden han flytta inn i mars. Husleia er på kr 4600,- inkl strøm, og han sier bare han ikke har penger når moren min purrer på han. Ikke jobber han heller.

Dette har blitt kjempedyrt for moren min, hun har nå kasta han ut men sliter veldig økonomisk pga hun må betale på 2 boliglån. Jeg har bedt henne anmelde dette, men hun kommer kanskje ingen vei?

Og siden ingen kontrakt er skrevet, har moren min noen rettigheter? Moren min har e-mailer fra han som leier så det er skriftlig bevis på at han har bodd der. I tillegg har hun tatt vare på mailene der han skrev han ikke kunne betale.

Kjenner jeg blir irritert på moren min sine vegne, at det går an å være så frekk...

På forhånd takk for råd folkens :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når man ikke har skriftlig kontrakt, har man en muntlig. Det er husleieloven som gjelder, så les den.

Anbefaler at hun sier opp den muntlige kontrakten, det må gjøres skriftlig og følge en del formkrav. I tillegg sender hun ham en regning på utestående husleie med 14 dagers betalingsfrist, om den ikke blir betalt sender hun det til forliksrådet. Det koster 850 kr, men disse kan hun kreve tilbake av ham.

At han ikke jobber har ikke dere noe med, så hold dere så saklige som mulig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, når man ikke har skriftlig kontrakt, har man en muntlig. Det er husleieloven som gjelder, så les den.

Trer ikkje den inn etter 3 mnd då?

Då gjelder den vel bare om han har bodd der i 3 heile måneder...

Skrevet

Nei, så lenge noen har flyttet inn i et husrom som eies av andre og det er avtalt vederlag (husleie) har man en muntlig leiekontrakt.

Mailene vil i tillegg gjelde som bevis for at det eksisterer en muntlig leiekontrakt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men, det vil da vel være et problem å bevise at det foreligger en muntlig avtale. I og med at det er snakk om at det er en kamerat som har bodd der så vil det vel ikke bli sett på som svært usannsynlig hvis han på sin side påstår at han har fått tilbud om å bo hos TS sin mor gratis for en kort periode.

Jeg er selvsagt enig i at moren til TS bør få pengene sine, men jeg har litt problemer med å tro hvordan forliksrådet skal kunne gripe inn i en slik sak hvis den tidligere leieboeren nekter for at det har vært snakk om leie, men f.eks. kun at han han har fått bo der en stund. Ord mot ord blir vanskelig å bevise, særlig når det her faktisk er snakk om en venn og ikke en vilt fremmed.

Skrevet

Men, det vil da vel være et problem å bevise at det foreligger en muntlig avtale. I og med at det er snakk om at det er en kamerat som har bodd der så vil det vel ikke bli sett på som svært usannsynlig hvis han på sin side påstår at han har fått tilbud om å bo hos TS sin mor gratis for en kort periode.

Jeg er selvsagt enig i at moren til TS bør få pengene sine, men jeg har litt problemer med å tro hvordan forliksrådet skal kunne gripe inn i en slik sak hvis den tidligere leieboeren nekter for at det har vært snakk om leie, men f.eks. kun at han han har fått bo der en stund. Ord mot ord blir vanskelig å bevise, særlig når det her faktisk er snakk om en venn og ikke en vilt fremmed.

HUn har tatt vare på e-poster fra leietaker. Så hun har faktisk en liten sjanse.

Skrevet (endret)

Han kan jo ikke nekte når det er snakk om eposter som beviser ting. Selvsagt kan han hevde epostene er fiktive, men.. Da kunne jo TS sin mor påstått at hun ikke kjente vedkommende, det finnes vel ikke håndfaste bevis for det heller..

Det er alltid dumt å ikke ha leiekontrakt, spesielt når man leier ut til en venn. Men gjort er gjort, og det eneste hun kan gjøre er det jeg skrev i mitt første innlegg.

Forliksrådet griper forøvrig ikke inn i noen sak. Man sender et krav til forliksrådet, den som er klaget inn får beskjed om å møte. Gjør han ikke det får han uteblivelsesdom, og møter han skal det godt gjøres å nekte på dette leieforholdet. Da må han i så fall bevise at han har bodd et annet sted f.eks. Det at det er betalt inn 2000,- kr styrker også hennes sak betraktelig, for ingen betaler penger til andre uten grunn..

Endret av Iril
Skrevet

Muntlige kontrakter er bindende, og siden hun har mailene som kan fungere som bevis anbefaler jeg at dere følger tipset til Iril.

Skrevet

Hvor sannsynlig er det at noen får bo gratis i en leilighet, bare fordi man kjenner eieren av boligen? Hadde han bodd i huset henne, lånt et rom, stiller saken seg annerledes, men han bor i en leilighet som hun betaler lån på, og hvorfor i all verden skal man gjøre noe slikt for sine venner? Ville du ah gjort det, når du kunne leid ut leiligheten og fått dekket en del av lånet? Eller ville du lånt ut leiligheten gratis til en venn, og betalt på lånet selv, bare for å være snill?

En avtale er like bindende skriftlig og muntlig, men den muntlige blir jo verre å bevise. Men siden hun ahr eposter, har hun jo noe. Regner med at man fint kan finne ut om de epostene er ekte eller ikke. Ikke vanskelig i dagens teknologiverden

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trer ikkje den inn etter 3 mnd då?

Då gjelder den vel bare om han har bodd der i 3 heile måneder...

Ja, men standard husleiekontrakt sier ingeting om leiebeløpet, så hvis han påstår han skulle leie for mindre er dere like langt. Har han overført penger via bank? Isåfall kan utleier legge frem bankutskrifter på de første overføringene, for å sannsynliggjøre at det var den leia de ble enige om.

E-post er like bindene som andre skriftlige ting, det som er viktig er at dere printer dem ut med header og signatur, siden det da teorietisk sett er mulig å gå inn på servren å sjekke at de faktisk ble sendt. Jeg har vunnet en tvist mot ett større, firma på grunnlag av e-postkopi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...