Gå til innhold

Uren hud og laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med uren hud i mange år, lenge etter at jeg ble ferdig med puberteten. Har prøvd all verdens renseprodukter og kremer og tull, uten resultater. Diane (horomonmedisin) ga god effekt, men jeg engstet meg så mye for den økte faren for blodpropp at jeg feiget ut og sluttet. Kvisene kom da tilbake (både dype, vonde "underjordiske" samt mer overflatiske og væskende - alle lokalisert på kinn og kjeve). :tristbla:

Jeg har lest på forumet her at flere påstår å ha fått uren hud på grunn av melkeprodukter, så jeg vurderer å kutte ut dette en periode for å se om det kan hjelpe meg også. Men før jeg hiver meg utpå noe så vanskelig (det er jo laktose i nesten alt som er godt.. :sjenert: ), vil jeg gjerne vite litt mer:

- Hvor lang tid etter melkeproduktkutt tok det før dere merket forbdring på huden?

- Kan man være laktoseintolerant selv om man ikke får mageproblemer av melkeprodukter?

- Hvilke andre eventuelle symptomer på denne type intoleranse er det?

Forøvrig: Ja, jeg skal til hudlege. :) Har fått henvisning, og venter på time. Men før jeg eventuelt begynner å spise antibiotika eller noe slikt, hadde det vært interessant og testet dette med melkemat...

Videoannonse
Annonse
Gjest Tanja
Skrevet

Oppblåsthet ( og luftsmerter), diaré (eller litt løs mage generelt), smerter i nyrene (etter du har inntatt melk) er vel de vanligste tegnene på laktoseintoleranse. Reaksjonene varierer ofte ut fra hva slags mat/drikke du får i deg. Det er også forskjellige grader av laktoseintoleranse.

Tror ikke laktoseintoleranse har noe å si for huden. Jeg er laktoseintolerant, men har aldri hatt uren hud.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke laktosen som kan gi uren hud, men hormonene i melken.

• Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke laktosen som kan gi uren hud, men hormonene i melken.

TS her. Takk for svar, begge to! Jeg har ingen av symptomene Tanja nevner, men er plaget med uren hud og mye håravfall (blodprøvene hos legen ga ingen svar).

AnonymBruker: Finnes disse horomonene i alle melkeprodukter, eller "forsvinner" de i løpet av en eller annen prosess? Jeg drikker aldri vanlig melk, men spiser mye meierismør, kremfløte og gulost.

Skrevet

Selv har jeg kommet frem til at min urene hud mye skyldes melkeprodukter. Spurte hudlegen om dette kunne være tilfellet, men det ble blankt avvist, men har selv funnet det ut ved rett og slett bare å prøve meg frem. Har ingen andre tegn på intoleranse da, tok blodprøve for å sjekke om jeg ikke tålte laktose, men det gjorde jeg visst..

For eksempel kan jeg drikke ett glass melk eller spise en yougurt og to dager senere ser ikke huden ut! Når jeg kutter ut melkeprodukter så godt som mulig er jeg så godt som kvisefri faktisk... Har tatt meg mange år å finne ut av dette da og ganske irriterende at legen ikke visste bedre.

Også, bodde jeg et halvt år i asia, hvor melk er veldig lite vanlig både til mat og i maten, og jeg hadde nesten ikke en eneste kvise på mange måneder :O Kom tilbake med en gang jeg flyttet hjem da..

• Liker 2
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid uten melkeprodukter er det vanlig å gå før man merker bedringer i huden, da?

Skrevet

Med meg trenger det ikke gå lengre enn en ukes tid for jeg merker at det kommer mange færre nye kviser. Men det kan vel være individuelt antar jeg.. :)

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er laktoseintolerant, og jeg sluttet å få i meg melkeprodukter. Etter bare noen dager ble min urene hud veldig fin, og jeg som hadde slitt sånn tidligere!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å spise meieriprodukter for et halvt år siden for å se om det ville redusere talgproduksjonen min.

Det har ikke hatt noen effekt.

Går imidlertid på Diane, men har likevel en del kviser.

Skrevet

Da jeg gikk på en streng diett som blant annet innebar å kutte ut alt av melk hadde jeg så fin hud som jeg aldri før har hatt. Men det kan også ha sammenheng med at jeg den sommeren også var i bedre form enn på lenge av ME, pga. diverse medisiner. Så hvor mye dietten hadde å si på huden, og da spesifikt det å holde seg unna melkeprodukter, er det umulig for meg å si.

Jeg har bestemt meg for å kutte nesten helt ut melkeprodukter igjen da, for å se om jeg merker noen forskjell på huden. Aner ikke om det har noe for seg eller ikke, men det er uansett bra for meg ettersom jeg strengt tatt vet at jeg reagerer på for mye melkeprodukter :) Så om huden også blir bedre er det jo en bonus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...