Gå til innhold

finne ut hvem?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

var en som skrev på en annen tråd at hvem som helst kan finne ut hvem man er/bor når du er på nett, men hvordan kan man greie detr?

Ikke mye moro å være på kg og andre plasser om det skal vre så enklt som 2+2

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, det er slett ikke så enkelt som enkelte vil ha det til.

Det andre eventuelt kan finne ut, er IP-adressen til maskinen din. Denne adressen er unik, og deles ut automatisk av systemene til Internet-leverandøren.

De som kan se IP-adressen din, er de som styrer web-sider og maskiner du kobler deg direkte til. For eksempel kan de som driver Kvinneguiden se hvilken IP-adresse du har, men andre brukere her inne har i utgangspunktet ingen mulighet til å se den.

Et annet tilfelle der IP-adressen blir synlig, er når du sender mail. Adressen din legges inn i en såkalt "header" i mailen, og denne kan leses av mottakeren. Sending av filer via MSN, ICQ, IRC e.l. gjør også at mottaker kan se adressen din. Samme gjelder for KaZaA, DirectConnect, WinMX og andre fildelingsprogrammer.

Men hva forteller IP-adressen om deg? Fint lite, egentlig. Den forteller hvilken Internet-leverandør du bruker, og i mange tilfeller kan man utfra adressen se om du har bredbånd eller ikke. Hvis den som vet adressen din er svært datakyndig, og hvis du er online og ikke har noen brannmurløsning, er det teoretisk mulig for vedkommende å komme seg inn på maskinen din og lese filene dine. Men da snakker vi om noen som virkelig har et sterkt ønske om å snoke.

Ellers, for å finne ut hvem som har (eller har hatt) en bestemt IP-adresse og hvor vedkommende bor, må man ha tilgang til loggene fra Internet-leverandøren. Disse er ikke offentlig tilgjengelig, og selv politiet har hatt problemer med å få ut denne type informasjon.

Du har mao. sannsynligvis ingen grunn til å bekymre deg.

Skrevet

En ting er tekniske ting som IP-adresser. En annen ting er sosiale "spor" du legger igjen.

Uten å si navnet ditt, så sier du kanskje mye om deg selv. Hvor du bor, hvilken jobb du har, litt om forhold til folk rundt deg, litt om interesser. Hvis noen vil finne ut mye om deg, så er det bare å lese gjennom alle innleggene dine. Noen vil man få mange opplysninger om, andre veldig få.

Dessuten er det en del som velger å legge inn epostadressen sin synlig. Litt avhengig av hva den er, og hvor mange folk rundt deg som kjenner den, så kan du jo finne ut mye bare ved hjelp av den. Det samme gjelder AOL, MSN eller yahoo-ting.

Catzy

Skrevet
aol' date=' hva er det?[/quote']

America OnLine - største (var i alle fall) ISP i USA - og med avdelingar i andre stadar i verda. Òg her i Europa.

Skrevet

Har lurt litt på det samme spørsmålet som ble stilt, greit å vite! :briller:

Men hvor kan jeg min egen IP-adresse da? Har win xp. takker for svar som måtte komme :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fant min ipadresse,men har jeg bruk for den? hva kan jeg selv bruke den til?

Skrevet

Det finst t.d. spel du kan spela over internett, der du skriv inn IP il den (eller dei) du vil spela med. Greitt om det er ein liten vennegjeng som vil hygga seg i lag på den måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...