Gå til innhold

Nok å gå annen hver dag for å gå ned minst 2 kg i mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det nok å gå 30 min rask gange annen hver dag for å gå ned minst 2 kg i mnd?

Ja, jeg vet mat også spiller en stor rolle om man skal ned i vekt, men det er ikke mat jeg lurer på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo mat alt har å si på. Antall kcal inn må også brukes opp for å gå ned. Så strengt tatt trenger man ikke å trene ect for å gå ned. Men det er såklart det beste for kroppen å være i bevegelse.

Skrevet

Ja det er nok så lenge du får i deg riktig mengde mat.

Skrevet

Hmmmm... ikke for meg iallfall. Jeg ville nok satset på 30 min rask gange hver dag, eller gåturer annen hver dag kombinert med annen trening som svømming, sykling eller jogging. Lykke til!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dette er et helt umulig spørsmål å svare på. Noen kan gå ned mange kg uten å trene i det hele tatt, mens andre må trene beinhardt for å oppnå samme vektnedgang.

Det som er viktigere er hvor mye man bør trene for å holde seg frisk og i god form. Og i så måte er 30 minutters gange annenhver dag litt i minste laget. Man bør få inn i hvertfall et par styrkeøkter pr uke i tillegg.

Skrevet

sitter du til daglig på ræva 24/7 og er feit som ei ku, så, ja. Er du slank og jogger 2 mil hver dag, så, nei.

Kommer heelt an på hva du trøkker i trynfjøla og hva kroppen er vant med fra før.

Nå anbefales det jo minst 30 min aktivitet HVER DAG da, så jeg vil tro det er litt lite.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har like lite å ta av som meg, så tviler jeg på at det går. Jeg brukte 3 måneder på å gå ned 1,5kg, da jogget jeg 5timer hver uke, kombinert med skikkelig sunt kosthold. Jeg var 62,5kg da jeg begynte (er 173høy), nå er jeg 61kg (som er trivselsvekten min).

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg har ikke tid å trene. Skulle gjerne trent 30 min hver eneste dag jeg. Men jeg har ikke tid til annen hver dag en gang. Og sier ikke det for å unngå å trene, men for at jeg faktisk ikke har tid.

Jeg sitter ikke på ræva 24/7 og er ikke feit som en ku. Men jeg trener altfor sjelden, blir minimum 2-4 raske gåturer i mnd på 30 min. På jobb sitter jeg ikke stille hele tiden. Hjemme holder jeg på med mye hobbyer, mye sitting også, men jeg sløver aldri forran tv, har ikke tid til det. Jeg er 165 cm høy, 115 cm rundt det tjukkeste på magen og ligger på 79-80-81 kg. Er på god vei mot å slutte helt med overspising.

Å jogge liker jeg egentlig ikke, men gjør det aot for det om når jeg går tur, jeg går tur nå minst 2 ganger i mnd, noe som er altfor lite. Men som sagt jeg har ikke tid.

Å sykle elsker jeg, men gjør det så og si aldri, for å bare sykle 30 min er kjedelig, når jeg først sykler så er jeg på sykkelen i 2-3-4-5 timer jeg. Når jeg er med barn, er jeg minst like aktive som dem. Å være med barn er noe av det gøyeste jeg vet. Og er jeg på besøk hos søskene mine eller andre som har barn, så sitter jeg ikke på ræva hele tiden, jeg leker med barna så mye som mulig jeg da :-) Så jeg er glad jeg er tante til flere stykk og er fast barnevakt for noen :-)

Svømming elsker jeg, men å bare bade en liten stund er kjedelig, jeg må bade lenge, skal prøve å få badet og svømmet minimun 2 ganger i uka i sommer :-)

Jeg håper kommende vinter blir minst like lang og flott som denne vinteren var, da skal jeg prøve å få tatt meg aketurer mistn 3 ganger i uka.

Etter det jeg kan se er det mulig jeg får det litt mindre travelt fra høsten av, i vinter hadde jeg aldri tid til å være ute i det flotte vinterværet :-( Jeg elsker snø og snøaktiviteter, som ski og aking.

Om dere har tips til treningsformer, mottas de med takk. Hater å trene. Men å trene ting jeg ikke ser på som trening er kjempegøy, slik som: svømming, sykling, rollerblades, aking, slalom, langrenn (ikke like gøy som slalom).

Jeg vurderer å kjøpe meg hoppetau, men er litt flaut det, for hvor vanlig er det at en dame på nesten 30, hopper tau utendørs liksom?

Skrevet

Hm, svarte på dette istad, men nå finner jeg ikke svaret igjen.

Helt teoretisk sett er dette veldig enkelt å regne ut. Si du forbrenner 200kcal per tur, går 15 turer i måneden, det blir 200kcal*15=3000kcal. Ett kg fett er vel noe sånt som 900kcal, så svaret er nei.

Leste et sted at for kvinner er det nesten umulig å gå ned i vekt uten å forandre maten. Stemmer med egen erfaring.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Helt teoretisk sett er dette veldig enkelt å regne ut. Si du forbrenner 200kcal per tur, går 15 turer i måneden, det blir 200kcal*15=3000kcal. Ett kg fett er vel noe sånt som 900kcal, så svaret er nei.

Leste et sted at for kvinner er det nesten umulig å gå ned i vekt uten å forandre maten. Stemmer med egen erfaring.

Ok, jeg gidder ikke å sette meg inn i kcal og slikt.

Hater alt som har med mat prat og treningsprat å gjøre.

Så i første omgang vil jeg bare prøve å lære meg til å aldri spise meg overmett, men bare til jeg kjenner at jeg er mett, aldri gå sulten og spise minst 2 av 5 om dagen hver dag, jøss, i dag har det blitt 3, men blir 1 til litt senere i dag :-)

Har jeg poteter til middag, så blir det jo potet og som oftest gullerot, og av og til kål. Utemom går det ofte i epler, men også i banan og mandarin. Aog til juice. Jeg er ikke noe frukt og grønt menneske.

Om det ikke blir resultater etter noen mnd'er med det jeg har tenkt skal jeg heller sette meg mer inn i hvordan jeg egentlig skal gjøre det.

Skrevet

Ellipsemaskin (skrives det elipse eller ellipse?..anyway) ellipsemaskin er superdupert å trene på. De sier det er like bra som tredemølle og jeg må si meg enig. De er også myyyye billigere i innkjøp enn en tredemølle. Man kan feks få en bra og fint brukt en til rundt 1000 lappen, mens man må gi flere 1000 for en brukt tredemølle. Så har du plass og er gira på å begynne å trene, kjøp deg en slik. :)

Men ja, kosthold har mye å si, tror de sier at det har 75% å si mens trening resten. Hvis man vil stramme opp også da vel og merke. Ellers går det sikkert ann som flere sier er å gå ned bare på kostrestriksjoner.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ellipsemaskin (skrives det elipse eller ellipse?..anyway) ellipsemaskin er superdupert å trene på. De sier det er like bra som tredemølle og jeg må si meg enig. De er også myyyye billigere i innkjøp enn en tredemølle. Man kan feks få en bra og fint brukt en til rundt 1000 lappen, mens man må gi flere 1000 for en brukt tredemølle. Så har du plass og er gira på å begynne å trene, kjøp deg en slik. :)

Men ja, kosthold har mye å si, tror de sier at det har 75% å si mens trening resten. Hvis man vil stramme opp også da vel og merke. Ellers går det sikkert ann som flere sier er å gå ned bare på kostrestriksjoner.

Tanken har streifet meg før, men jeg vet liksom ikke hvor mye den kommer til å bli brukt, å gå tur er ikke gøy når du bare går for å gå. Men er gøy om det er noe gøy du går for. Å jogge/løper er kjedelig, men gøy når det gjøres i lek.

Jeg liker egentlig veldig godt å gå tur, men ikke i rask gange. Går en tur i rask gange får en jo ikke med seg alt. Mye gøyere å gå tur å nyte turen å se seg rundt, enn å bare gå på og ikke se seg rundt. Skal prøve å gå en tur hver dag etterhvert, da tenker jeg å gå hvertfall annen hver dag i rask gange på runder jeg har gått mange ganger, på nye runder går jeg saktere for å få med meg ting rundt. Kan jo ikke gå sakte hver dag, da blir det hvertfall ikke effektivt.

Tror jeg venter noen måneder med å bestemme meg for om jeg skal kjøpe ellipsemaskin, (vet ikke om det skives med en eller 2 l'er jeg heller). Vil se om vekten går ned ved å gjøre slik jeg har tenkt først. Så må jeg tenke meg om hvor jeg eventuelt skulle plassert ellipsemaskinen, har egentlig ikke plass.

Jeg vurderer sterkt å kjøpe meg en treningsdvd om pilates.

Vil begynne å prøve å gå tur fast annenhver dag en stund først, mye lettere å begynne å gå tur runder ute, for da må jeg gå ferdig, jeg kan ikke bare sette meg ned når jeg vil, jeg må gå videre for at jeg skal komme meg hjem for å fortsette med det jeg holdt på med før jeg begynte turen.

Skrevet

Er det nok å gå 30 min rask gange annen hver dag for å gå ned minst 2 kg i mnd?

Ja, jeg vet mat også spiller en stor rolle om man skal ned i vekt, men det er ikke mat jeg lurer på.

Det absolutte minimum av fysisk aktivitet som anbefales av helsemyndigheter i det meste av Europa er en halvtimes aktivitet hver dag. Til denne halvtimen regnes alt som får opp pulsen; gå i trapper, rask gange etc.

Hvis du tenker etter så er en halvtime annenhver dag veldig lite. Sitter du virkelig på ræva resten av tiden?

Det å være i aktivitet er viktig for så mye annet enn å gå ned i vekt. Det reduserer risikoen for en rekke kreftformer, hjerte- og karsykdommer og diabetes pluss en mengde andre fordeler.

Hvor aktiv du må være for å gå ned 2 kg på en måned er selvsagt umulig å svare på for oss forumdeltakere. Det eneste som kan sies er at du må forbrenne mer enn du spiser over en lengre periode.

Skrevet

Jeg så visst ikke dette svaret ditt før jeg svarte.

TS her:

Jeg har ikke tid å trene. Skulle gjerne trent 30 min hver eneste dag jeg. Men jeg har ikke tid til annen hver dag en gang. Og sier ikke det for å unngå å trene, men for at jeg faktisk ikke har tid.

Rettelse: Du velger andre ting framfor å trene. Døgnet er like langt for alle, så jeg nekter å tro at du ikke har tid. Selvsagt er det visse ting i livet man ikke har kontroll over, men i Norge så skal det mye til før man er låst på hender og føtter og må jobbe døgnet rundt.

Selv prioriterer jeg trening svært høyt. Det hender ofte at det blir rotete i leiligheten og lenge mellom hver gang jeg får vasket, men det blåser jeg i så lenge jeg får trent.

Hjemme holder jeg på med mye hobbyer, mye sitting også, men jeg sløver aldri forran tv, har ikke tid til det.

Der ser du, bytt ut en stillesittende hobby med trening, så skulle dette gå greit. Finn deg en treningsform du liker, det er ikke så viktig hva du trener så lenge du får opp pulsen. Jogging, sykling, svømming, rulleskøyter, dans, kampsport, tennis etc.

Skrevet

Jeg så visst ikke dette svaret ditt før jeg svarte.

Rettelse: Du velger andre ting framfor å trene. Døgnet er like langt for alle, så jeg nekter å tro at du ikke har tid. Selvsagt er det visse ting i livet man ikke har kontroll over, men i Norge så skal det mye til før man er låst på hender og føtter og må jobbe døgnet rundt.

Selv prioriterer jeg trening svært høyt. Det hender ofte at det blir rotete i leiligheten og lenge mellom hver gang jeg får vasket, men det blåser jeg i så lenge jeg får trent.

Der ser du, bytt ut en stillesittende hobby med trening, så skulle dette gå greit. Finn deg en treningsform du liker, det er ikke så viktig hva du trener så lenge du får opp pulsen. Jogging, sykling, svømming, rulleskøyter, dans, kampsport, tennis etc.

Signerer alt her.

"Jeg har ikke tid" er den dårligste unnskyldningen noensinne. ALLE har tid til å trene litt, det handler om å prioritere.

Hvis du er interessert i å gå ned noen kg, nytter det ikke å sitte på rævva å strikke, for så å si du ikke har tid til å trene.

En annen ting jeg syntes virker litt blåst er å velge å ikke fokusere mer på maten. Jeg har prøvd i et par år å miste de siste kg'ene, og ingenting skjedde før jeg bevisst endra på matvanene som holdt meg fra å gå ned i vekt.

Trening er en liten, men viktig del av vektnedgang, og alle har tid. Stå opp en time før du pleier om du må.

Skrevet

Nei, ett kilo, dvs 1000 gram, fett gir 9000 kcal, eller ca 35 kJ.

I utgangspunktet så er det ikke mer umulig for kvinner å gå ned i vekt vha trening enn for menn. Men, vi jenter har en fantastisk evne til å belønne oss selv med mat, senke det generelle aktivitetsnivået når vi øker treningsmengden (som dermed nuller ut kvarandre mtp energibalanse) og glemmer å ta hormonele forandringer i betraktning.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nei, ett kilo, dvs 1000 gram, fett gir 9000 kcal, eller ca 35 kJ.

Det er vel feil? :klø:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er vel feil? :klø:

Nei er det det da? Hun skriver kilojoule, ikke joule. Men er vel nærmere 37-38 tror jeg.

Skrevet

Nei er det det da? Hun skriver kilojoule, ikke joule. Men er vel nærmere 37-38 tror jeg.

Jo, det er feil. Hun skrive da også kilokalorier, har vel bare glemt de tre nullene. 1 cal = 4,2 joule, så

9000 kcal = 37800 kJ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...