Gå til innhold

Drar du strømmen når det lyner/tordner? Pc, tv....

99 stemmer

1. 1. Drar du ut strømmen på dine elektriske duppeditter når det lyner/tordner?

• Ja
      65
    • Nei
      34

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gjør du ?

Hvis ja: Bor du i hus, blokk, etc?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Ja..Har mistet 2 strømforsyninger til pc pga at jeg ikke gjorde det.

Ene ganger var i Rekkehus og andre var i et "vanlig" hus.

Gjest Micka
Skrevet

Ja, bor i blokk, så vet ikke om det hjelper hvis ikke naboene gjør det.

Skrevet

Nei, gidder ikke :) Eneste gangen jeg har opplevd at noe har blitt ødelagt av lyn så var allerede kontakten tatt ut.

Skrevet

Ja. Har opplevd utallige ganger at tv, telefon, datamaskin, micro etc har blitt ødelagt pga lynnedslag, så det er best å dra ut av alt man ikke vil skal bli ødelagt.

Dette er i enebolig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, etter å ha opplevd ett lynnedslag i en nabobolig så taes alt av elektrisk ut. Den gangen rak jeg ikke det, så 2 tver, dvd spiller, micro, kaffetrakter, tråløs telefon og 2 lamper gikk i stykker...

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Det går ikke an å dra ut strømmen. Det jeg gjør når det lyner og braker samtidig, er å trekke ut støpslene til tv, radio, pc og fasttelefonen. Det er mange som sier de trekker ut kontakten. Det er feil, kontakten sitter i veggen.

Jeg bor i enebolig.

Endret av Belladonna
  • Liker 1
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar å kobler ut pc, fasttelefon, tv og modem.

Alt det andre får stå i som vanlig.

Skrevet (endret)

Svarer ja,men med forbehold. Jeg trekker stort sett ut ledningen til PC (for den er dyrest...) og som regel også den til fjernsynet. Radio, kjøleskap og komfyr forblir tilkoplet. De to første fordi de må trekkes fram for å få ut støpselet og sistnevnte fordi der er det også litt krøkkete å få tak i støpselet og radioen er uansett av det billige slaget.

Bor i leilighet og har en del høyere hus rundt så sjansen for direkte treff er ikke så stor. Har også montert inn slike flergrensuttak som visstnok skal dempe spenningsvariasjoner for fjernsyn og data, men disse holder neppe om lynet slår ned i umiddelbar nærhet.

Endret av Cata
Gjest Marlo
Skrevet

Nei, jeg lar som regel ting være som det er til vanlig.

Har spesielle kontakter o.l. som gjør at data/TV o.l. ikke blir skadet.

Trekker derimot ut alle støpsler når jeg drar på ferie og slik, men det er mer eller mindre fordi det er gammel vane

Skrevet

Hus. Ja, tar ikke sjansen.

Skrevet

Nei, som regel ikke. Hvis det er rett over huset, så kan det hende at jeg slår av pcen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det på pc-utstyr da jeg bodde i enebolig på landet, siden jeg også opplevde der at ting ble ødelagt pga lynnedslag.

Nå bor jeg midt i en større by, og her er det såpass mange høye punkter og lynavledere rundt meg, så her bryr jeg meg ikke like mye om det. Trekker likevel ut kontakten når jeg reiser hjemmefra, siden det er litt ustabilt strømnett på selve huset jeg bor.

Skrevet

Det går ikke an å dra ut strømmen. Det jeg gjør når det lyner og braker samtidig, er å trekke ut støpslene til tv, radio, pc og fasttelefonen. Det er mange som sier de trekker ut kontakten. Det er feil, kontakten sitter i veggen.

Jeg bor i enebolig.

Nå er du kanskje litt arrogant.

Ja, det er jo vanligst å kalle pluggen du stikker i veggkontakta for støpsel, men det er jo en kontakt det og. Veggkontakt og hengekontakt f.eks.

Ikke er det logisk å kalle det støpsel bare fordi pluggen har pinner (han/male) heller. Kontakta du stikker bak i pcen er jo hunkjønn og pinnene sitter i pcen (eller vaffeljernet).

Like logisk å kalle hengepluggen for stikkontakt som det er å kalle veggkontakta for stikkontakt. Men mest vanlig er det som du sier.

Uansett var det veldig lett å skjønne hva ts mente.

• Liker 2
Gjest Micka
Skrevet (endret)

En ting til. Jeg trekker automatisk for gardinene når det lyner og tordner. Aner ikke hvorfor.

Jeg sier 'trekker ut kontakten', bryr meg ikke om det er feil å si.

Endret av Micka
Skrevet

Litt OT her, men funker det med overspenningsvern mot det? Eventuelt en billig UPS?

Jeg drar ikke ut ledninger her når det tordner.

Gjest Eurodice
Skrevet

En ting til. Jeg trekker automatisk for gardinene når det lyner og tordner. Aner ikke hvorfor.

Jeg sier 'trekker ut kontakten', bryr meg ikke om det er feil å si.

For all del, du trenger ikke bry deg om det. Men kontakten sitter altså fast i veggen, det er støpselet du trekker ut :) .

Skrevet

En ting til. Jeg trekker automatisk for gardinene når det lyner og tordner.

Pussig oppførsel :)

Skrevet

Ja, gjør det med telefon, PC og TV.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Pussig oppførsel :)

Haha, så søtt! =)

Blir litt sånn "nå skal vi kose oss inne" stemning du er på leit etter da eller?

Ja, det var sikkert feil å si "dra ut strømmen" for ja, man drar jo vitterlig ikke ut strømmen. Dog tenkte jeg at ingen kom til å bry seg så mye om det, og at alle forstod hva jeg mente.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...