Gå til innhold

Har ignorert Lånkekassa lenge; har enormt lån

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både studert i Norge og utlandet, og har fått maks støtte. Har nå et enormt lån, om jeg vet må tilbakebetales.

Men, etter endt utdannelse så flyttet vi, jeg fant ikke arbeid, og ble så syk i to måneder (før jeg i det hele tatt rakk å registrere meg som arb.ledig på nytt sted). Har nå jobb, men tjener lite, og alt dette har gjort at jeg i redsel og idioti ikke har åpnet ett brev fra Lånekassa. Har ikke turt å gå inn på mine sider hos Lånekassa :grine: men vet at jeg må ta tak i ting før det blir enda verre.

Bor fremdeles i Sentral-Europa, så det er ikke bare å ringe eller stikke innom Lånekassa. Hadde tenkt å prøve å ringe, men vet ikke om det blir noe innmari dyrt. mer fordi jeg vil ha svar og oppklaring, og begynne nedbetaling, nå. Hvor mye kan de forresten "kreve" at du betaler når lønna er begredelig?

Er det noen som kjenner seg litt igjen, og vet hva som skjer? Mister nattesøvn og er redd for inkasso og alt annet hver dag..... Går det an å få orden på dette? Hva vil de gjøre?

Holder forresten på å skrive epost til dem nå, men det er litt håpløst, siden det ikke går til en saksbehandler eller en avd, men er bare til Lånekassa generelt.

Hjælp....

Videoannonse
Annonse
Gjest Micka
Skrevet (endret)

Det finnes mange løsninger hos Lånbekassen. Ta deg tid å les nøye igjennom websidene deres. Det går fint an å søke om redusert nedbetaling når du tjener lite, eller få betalingsutsettelse.

Det er lurt å skrive brev til dem, eller mail, der du forklarer livssituasjonen din. Da vil de gi deg svar på hvilke løsninger du skal velge.

De videresender til en saksbehandler, så det trenger du ikke bekymre deg over. Og de har selvsagt taushetsplikt.

Det viktigste er at du tar tak i dette og spør om råd, så vil det bli løsning på problemet ditt.

Det verste er å ignorere problemet, ja.

Husk at du er ikke alene om å ha problemer med lånekassa. De ansatte der har nok vært borti det meste, og verre tillfeller enn ditt.

Dette vil gå bra :)

Endret av Micka
Gjest Carleigh-Ann
Skrevet

Anbefaler deg å heller skrive et brev hvis du ikke har råd til å ringe. Jeg var i samme situasjon som deg, jobbet utenlands og tjente veldig lite. Eneste lånekassa kunne gjøre var å gi meg betalingsutsettelse (så det ble et veldig dyrt lån) men det hjalp hvertfall for en periode. Da jeg spurte om å få lavere betalingsterminer fikk jeg bare beskjed om å pelle meg tilbake til Norge og finne meg en bedre betalt jobb. Ta tak i dette nå, slipper du masse renter og drit. Kan du evt få hjelp fra familie i Norge?

Gjest Spinell
Skrevet

Det er bedre å hoppe i det enn å krype i det. Den eneste måten å finne ut av hvor du egentlig står, er å finne fram konvoluttene, åpne dem, regne ut og evt kontakte lånekassa hvis du mangler noe. Du kan også maile dem spørsmål. Søk om rentefritak pga ingen/lav inntekt, og betalingsutsettelse hvis du føler at du trenger det. Gjør alt du kan for å få så mye informasjon som mulig om hvordan du kan ordne deg med tilbakebetaling. Du kommer til å sove bedre om natta etter at du har fått oversikten :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lei situasjon, men lønna er ikke spesielt høy der du bor dessverre.. Å betale norsk lån med utenlandsk lønning er i mange tilfeller lettere sagt enn gjort.

Den beste løsningen, selv om den sikkert ikke er veldig fristende, er å flytte til Norge. Søk deg til tiltakssonen i nord-Norge, da kan du få avskrevet en del av studielånet.

Skrevet

Pass på å sende inn selvangivelsen/kopi av siste års lønn sammen med søknad om rentefritak hvert år (det står satser på Lanekassen.no), du betaler ikke lavere avdrag, men betalingstiden blir kortere.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ojsann. Det er ikke lurt å ikke åpne brev fra Lånekassa, og avhengig av hvor lenge du har ignorert dem kan det godt hende lånet har gått til Statens innkrevingssentral, og da er det andre vilkår som gjelder, regner jeg med.

Ellers har Lånekassa rimelig gode ordninger når man tjener lite, jeg har selv fått betalingsutsettelse flere ganger (det er riktignok et begrenset antall ganger man får det, men det holder til flere dårlige år) og også rentefritak om inntekten har vært for dårlig. Så anbefaler det på det sterkeste å åpne brevene og ta kontakt med dem, framfor å ignorere og havne i inkassosak...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...