Gå til innhold

Hvilke forsikringer trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jente på 25år her. Ingen barn, men samboer. Vi har innboforsikring selvsagt, bilforsikring og reiseforsikring. I tillegg har min samboer livsforsikring og uføreforsikring. Jeg har studert hele tiden og har ikke jobbet noe særlig og ikke hatt noen personforsikringer.

Poenget er; hva trenger jeg? Hva er nødvendig? Og gjelder ikke reiseforsikring for eksempel med en gang man går utenfor døren? Så i realiteten kan den brukes hvis man er utsatt for en ulykke, blir ufør pga ulykken eller dør?

Vi har hver vår bank og han har personforsikringen sin i banken.. burde han sette opp meg der, eller burde jeg tegne min egen; eller trenger jeg strengt tatt ikke??

Litt forvirret i forhold til hva som lønner seg og hva jeg må ha..

Og si jeg skulle være så uheldig å bli ufør... får ikke alle da en uføre pensjon fra staten uansett om man har jobbet eller ikke?

Som dere skjønner kan jeg ikke så mye om dette, og håper noen som har litt mer peiling på slikt kan svare meg! =) På forhånd, takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle får uførepensjon, men denne er basert på inntekten du hadde før du ble ufør. De fleste studenter vil ende som minstepesjonister fordi de har hatt liten eller ingen inntekt. De har sjelden bygget seg opp noe særlig egenkapital og vil kunne få problemer med å kjøpe bolig. Derfor er unge og studenter spesielt anbefalt å ha uføreforsikring. Livsforsikring kan være en fordel å ha om man eier bolig sammen, eller har barn. Du vil jo selv aldri nyte godt av de pengene, så det er for å gjøre det lettere for de som evt sitter igjen til å kunne beholde bolig, osv. For unge mennesker er det heller ikke så dyrt med livsforsikring, så det kan være en lur investering. Som samboere bør man kryssforsikre hverandre, for å unngå arveavgift på beløpet (du eier hans forsikring, han eier din) Om dere ikke kryssforsikrer hverandre bør dere være obs på hvem som er begunstiget. Om dere ikke har bestemt noe annet er det arvingene som er mottar forsikringssummen, ofte foreldre og søsken, ikke du som er samboer.

Hvor dere bør ha forsikringen kommer litt an på. Er du medlem av noe fagforbund som student? Mange forbund tilbyr gunstige forsikringer til sine medlemmer (også studentmedlemmer). Ellers bør dere kontakte flere selskap og be om et tilbud. Det kan ofte lønne seg å samle forsikringene i et selskap, men ikke alltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...