Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #1 Skrevet 8. juni 2010 Jeg er gravid i 8 uke. Selvsagt har jeg lest kostholdsråd for gravide og tar folat. Men nå i dag ble jeg plutselig oppmerksom på at salami er spekemat og at gravide ikke skal spise dette... Jeg aner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på dette tidligere og kjenner meg nå både redd og flau... Burde jeg kontakte fastlegen min? Jeg vet jo at i de fleste tilfeller går det bra og jeg har ikke merket noen endring i formen min. Men likevel blir jeg litt redd da... Andre som har erfaringer eller tips og råd? Salamien er forresten kastet ut...
Hedda-78 Skrevet 8. juni 2010 #2 Skrevet 8. juni 2010 Næh, det går helt sikkert greit! Ikke noe å bekymre seg for.
Marikke Skrevet 8. juni 2010 #3 Skrevet 8. juni 2010 Du skal vel uansett ta en haug med blodprøver rundt uke 12. Tror de sjekker for fyfy-parasittene da. Det kan du jo spørre legen om på neste kontroll. Men som Hedda sier, det går helt sikkert bra. Det hører jo til sjeldenhetene at det faktisk er noe galt med kjøttet som skal skade fosteret.
~umulia~ Skrevet 8. juni 2010 #4 Skrevet 8. juni 2010 Hvis du fortsatt vil spise salami, er det bare å fryse den et døgn. Da dør toksoplasmose bakteriene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 Hvis du fortsatt vil spise salami, er det bare å fryse den et døgn. Da dør toksoplasmose bakteriene. Men det hjelper ikke, for listeria dør IKKE ved frysing. Da må salamien stekes. Jeg holder meg unna, tenker bedre føre var. Men tror ikke du trenger å bekymre deg, TS, i norge er det vel svært sjelden listeria eller toxo i maten, tror jeg.
~umulia~ Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Listeria er man mer bekymret for når det gjelder melkeprodukter da. Spekemat fraråder man pga tokso.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #7 Skrevet 8. juni 2010 Listeria forekommer oftest i kjøtt, melkeprodukter og i rå grønnsaker. Den vanligste smittemåten er ved inntak av forurenset, spiseklar mat, det vil si mat som ikke trenger å stekes eller kokes. Et eksempel på mat som har ført til smitte er ost av upasteurisert melk, vakuumpakket kjøttpålegg (påvist i 1992), gravlaks og røkelaks.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #8 Skrevet 8. juni 2010 Et eksempel på mat som har ført til smitte er ost av upasteurisert melk, vakuumpakket kjøttpålegg (påvist i 1992), gravlaks og røkelaks. De fant Listeria i en pakke med kokt skinke da jeg gikk gravid forrige gang. Tror det var i mars 2008.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #9 Skrevet 8. juni 2010 TS her! Takk for svar alle sammen! Jeg er beroliget og kommer ikke til å ringe legekontoret i morgen tidlig! Mannen sa også at dette sikkert ikke er noe å bry seg om! Så jeg venter til kontrollen jeg skal på i uke 12 og sier det til jordmor da. Om hun mener det må undersøkes mer så får jeg gjøre det da. På Matportalen fant jeg noe om graviditet og nedfrysing/varmebehandling av spekemat: http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63
Blowers daughter Skrevet 8. juni 2010 #10 Skrevet 8. juni 2010 På Matportalen fant jeg noe om graviditet og nedfrysing/varmebehandling av spekemat: http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63 Jøss, de har forandret på infoen faktisk så sent som i mai nå i år. Da jeg gikk gravid i fjor sto det nemlig at det ikke var forbundet noen risiko med listeria i spekemat pga det høye saltinnholdet, at trusselen ved spekemat først og fremst var knyttet til toxo. De mente da at man trygt kunne spise det dersom det var tilstrekkelig fryst i 2 døgn under 18 grader. Jeg spiste mengder av spekemat etter å ha fryst det jeg, gikk jo heldigvis bra da. jaja, da vet jeg hva jeg har å forholde meg til ved neste svangerskap..
O'hara Skrevet 9. juni 2010 #11 Skrevet 9. juni 2010 Da jeg var hos jordmoren min nå for 3 uker siden, så fikk jeg klarsignal på spekemat så lenge den har vært frossen i 14 (?) dager... Det er jo noe annet enn hva denne artikkelen sier... Men det jeg og har fått beskjed om, er at sjansene for at man skal få i seg toxoplasmose eller listeria her i Norge er ganske så liten. Ikke for at man skal la være å bry seg om hva som står her og der, men det kan være greit å vite om man er uheldig og har fått i seg noe før man vet om man er gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå