Gå til innhold

Kurs i barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

7 av 10 foreldre vil ha kurs i barneoppdragelse. Enda et tegn på at dagens fraværende oppdragelse går over stokk og stein?

Kurs i barneoppdragelse

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Uten at jeg har tenkt gjennom alle sider av saken synes jeg det kan høres ut som en god ide, forutsatt at det er frivillig og gjennomføres på mest mulig nøytralt grunnlag.

Kurset kan helt sikkert medføre at flere foreldre føler seg tryggere i foreldrerollen. Grensesetting, erfaringsutveksling, ulike teknikker og tanken bak ulike oppdragelsesfilosofier er temaer som det tydeligvis er stort behov for mer kunnskap rundt. Pågangen på alle spørrespaltene i media, samt tv-programmer av typen "Super Nanny" og "Klasse 10 B" (?) skulle i alle fall tyde på det.

Skrevet

Litt foreldreoppdragelse er vel også på sin plass i et sånt kurs...? Har gått på noen dressurkurs for hund og det er jo da vi hunde-eiere som må lære oss å oppføre oss slik at hunden gjør det den skal. :fnise:

Skrevet

Uten at jeg har tenkt gjennom alle sider av saken synes jeg det kan høres ut som en god ide, forutsatt at det er frivillig og gjennomføres på mest mulig nøytralt grunnlag.

Helt enig=) Det bør i hvertfall være et tilbud der ute for de som ønsker det.

Skrevet

Slike kurs er nok o.k., men jeg er i mot at det offentlige skal betale slike kurs. Mine skattepenger skal ikke gå til slikt. Foreldrene får betale det selv.

Men jeg er redd for at de som virkelig trenger et slikt kurs aldri kommer på dem. Det er nok de som i utgangspunktet klarer oppdragelsen greit som går på kurs for å få en "finpussing".

Gjest Micka
Skrevet

Slike kurs er nok o.k., men jeg er i mot at det offentlige skal betale slike kurs. Mine skattepenger skal ikke gå til slikt. Foreldrene får betale det selv.

Er helt uenig i det. Jeg vil gjerne at mine skattepenger bidrar til at barn får det bedre. Og ikke bare at de går til å løse problemer som allerede er oppstått. Hvis slike kurs i tillegg kan forebygge omsorgssvikt av en eller annen art, ja da er jeg helt for slike kurs.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også at de som trenger det mest ikke dukker opp på sånne kurs. Men om man først starter opp med dem som gjør det for å "finpusse" oppdragerrollen sin så blir det kanskje etter hvert mer og mer vanlig og kanskje til slutt en selvfølge å gå på? Kanskje det kan tilbys alle nybakte foreldre, ikke bare som ei brosjyre der man selv må ta initiativ, men en slags oppfordring med forhåndsbestemt tid og sted. Noe sånt som "dere er invitert til kurs første helga i september", så blir det kanskje litt lettere å føle seg forpliktet uten at man egentlig er det?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I Usa (noen av statene) har de hatt liknende kurs en stund som fungerer veldig bra. Da får man tilbud om forskjellig type kurs fra man blir gravid. Det går på alt fra stell til oppdragelse. Det er sikkert veldig nyttig for en usikker førstegangsmor. Koster ikke noe. De får t.o.m betalt i form av gavekort i babyutstyrsbutikker.

Gjest hedda
Skrevet

Kommer an på hvem som skal lede slike kurs, hvem skal fortelle meg hvordan barnet skal oppdras? Er det en type "Super-nanny-klistremerke-smilemunn-timeout"-pedagogikk ville jeg aldri meldt meg på. Men det er kanskje fordi jeg er førskolelærer.

Men er enig i tanken, mange trenger å ta seg tid til å lære litt om barns utviklingstrekk og hvordan man er mot barn.

Gjest Spinell
Skrevet

Men jeg er redd for at de som virkelig trenger et slikt kurs aldri kommer på dem. Det er nok de som i utgangspunktet klarer oppdragelsen greit som går på kurs for å få en "finpussing".

Dette var jo totalt selvmotsigende. De som virkelig trenger slike kurs ville neppe deltatt hvis de i tillegg måtte betalt for det...

Skrevet

Godt forslag med kurs i barneoppdragelse, det er jo tydelig at i hvert fall 7/10 trenger det. Men som noen andre her mener, skal de betale for det selv og ikke la skattepengene brukes på det. ;) Joda det er viktig å sikre barnas fremtid, men i utgangspunktet skal man ikke få barn dersom man ikke er stand til å bli en god mor/far.

Skrevet

Godt forslag med kurs i barneoppdragelse, det er jo tydelig at i hvert fall 7/10 trenger det. Men som noen andre her mener, skal de betale for det selv og ikke la skattepengene brukes på det. ;) Joda det er viktig å sikre barnas fremtid, men i utgangspunktet skal man ikke få barn dersom man ikke er stand til å bli en god mor/far.

Det er jo ikke så lett å vite om man kommer til å takle alle situasjoner når man ikke har gjort det før eller vet nøyaktig hva man går til ...

Skrevet

Hva er definisjonen på en god mor/far? :sjenert:

Det er nok av de som aldri skulle fått barn som selv mener de er gode!

Skrevet

Å lære seg barneoppdragelse er nå en ting. Men kurset må jo være for at folk skal lære seg hva det innebærer å ha barn! Foreldre må lære at når de har valgt å få barn så innebærer det et ansvar!!! Ikke bare når det gjelder oppdragelse!

Skrevet

Vi har meldt oss på et "foreldrekurs" i regi av helsestasjonen som heter De vanskelige årene. Handler bl.a om grensesetting. Jeg trodde også at jeg aldri ville føle behov for et slikt kurs. Er selv utdannet sosionom og har bl.a jobbet med mennesker i krise i mange år. Lkevel føler jeg det ikke som et nederlag å gå på et slikt kurs. Jeg ønsker at min 4 åring skal bli et harmonisk menneske og føler i dag at han sliter med endel blant annet ifht å få en lillebror å dele mamma og pappa med, en meget lang trassalder osv. Litt uenighet i barneoppdragelsen mellom mannen min og meg skaper også konflikter noe jeg ser også forvirrer barnet. Føler vi har prøv ALT men noe gjør vi nok feil. Skal bli godt å snakke med andre som kanskje sliter med det samme som oss og få utvekslet erfaringer og få tips om ulike fremgangsmåter i bl.a grensesetting.

Skrevet (endret)

Se www.familieutvikling.com og www.famlab.no.

De forskjellige slags foreldrekurs, inviterer til seminar og foredrag.

Har selv vært på et "inspirasjonsforedrag for tenåringsforeldre".

De hadde også noe som het "fra omsorgsgiver til sparringspartner" også myntet på tenåringsforeldre).

Ellers så synes jeg at kurset "Fortsatt foreldre" (familieutvikling.com) virker smart for de som opplever samlivsbrudd.

Det er nok å ta tak i...

Endret av Lizzee
Skrevet

Sikkert greit det , men det må være frivillig og kan f.eks driftes av røde kors eller andre frivillige org.

Setter du staten på det er det snart obligatorisk og ledet av psykolog ala Magne Raundalen .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...