sofie777 Skrevet 19. juli 2010 #21 Del Skrevet 19. juli 2010 Og til en oppi her som referer til oppsettet fra øvelse till oppkjøring -er man over 25år så trenger man ikke Trafikalt Grunnkurs, uansett hvor du er i landet! Jeg er 34 år og måtte ta trafikalt grunnkurs for noen år siden (ca 2), bare for å kunne øvelseskjøre. Min bror har nylig gått på sjåførlærerskolen, så han sa at det var obligatorisk og nevnte ingenting om alder. Jeg har ingen å kjøre privat med (min bror bor på andre siden av landet) så jeg kan ikke ta lappen før jeg får en jeg kan kjøre med så det blir litt billigere. Ellers har jeg tatt alle "dei faste postane" for lenge siden, utenom teori som jeg har strøket på et par ganger. (Teite spørsmål der et ord som er plassert på feil sted i setningen skal gjøre at alt blir feil, selv om jeg forstår prinsippet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. juli 2010 #22 Del Skrevet 19. juli 2010 Colargol; Jepp, jepp! :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 21. juli 2010 #23 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg er 34 år og måtte ta trafikalt grunnkurs for noen år siden (ca 2), bare for å kunne øvelseskjøre. Min bror har nylig gått på sjåførlærerskolen, så han sa at det var obligatorisk og nevnte ingenting om alder. Vel, loven ble forandret 1.juni 2009 -så det er riktig at du måtte ta trafiklat grunnkurs om du skulle øvelseskjøre/ta serfikatet for to år siden. Men nå er det altså ikke slik lenger! http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Personbil/Trafikalt+grunnkurs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 21. juli 2010 #24 Del Skrevet 21. juli 2010 Det er bra det er flere enn meg her som er sent ute Jeg er riktignok "bare" 23, men merker at folk blir litt forbauset over at jeg ikke har tatt lappen før. Jeg er så heldig å få det betalt av mine foreldre, men grunnen til at jeg ikke har begynt før er fordi jeg har slitt med angst med tanke på det å kjøre selv. Har heldigvis fått hjelp av en psykolog til det, så nå er jeg endelig igang med øvelseskjøring. Skal prøve å få kjørt hver dag i sommer med mamma, slik at jeg ikke trenger å ha så mange kjøretimer på skole. Har ikke tatt kontakt med kjøreskole enda, gjør vel det når jeg kommer opp til studiestedet i august Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. juli 2010 #25 Del Skrevet 26. juli 2010 Tok lappen i 2004, hadde 1 kjøretime pluss det man måtte ha av obligatoriske ting. Satt i bilen 3 ganger før oppkjøring. 1. kjøretime var gratis. Dette var den eneste Landevei, fobikjøring, glattkjøring og mørkekjøring på samme dag. Så oppkjøring 4 mnd. senere. Uten å ha sitti i bilen på lang tid. Ikke noe oppvarming. Betalte totalt 8500. Glad jeg ikke tar det i dag nå som det har kommet så sykt mye krav. jeg hadde øvelsekjørt mye privat før jeg ble 18. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 26. juli 2010 #26 Del Skrevet 26. juli 2010 Tok lappen i 2004, hadde 1 kjøretime pluss det man måtte ha av obligatoriske ting. Satt i bilen 3 ganger før oppkjøring. 1. kjøretime var gratis. Dette var den eneste Landevei, fobikjøring, glattkjøring og mørkekjøring på samme dag. Så oppkjøring 4 mnd. senere. Uten å ha sitti i bilen på lang tid. Ikke noe oppvarming. Betalte totalt 8500. Glad jeg ikke tar det i dag nå som det har kommet så sykt mye krav. jeg hadde øvelsekjørt mye privat før jeg ble 18. Det her har jeg vanskelig for å tro på. Det fins vel ingen som får lappen etter bare EN kjøretime? Man får jo ikke gått gjennom alt med kjørelæreren på 45 minutter, og han skal jo se at du både kan rygge, lukeparkere og krypekjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enois Skrevet 27. juli 2010 #27 Del Skrevet 27. juli 2010 Det her har jeg vanskelig for å tro på. Det fins vel ingen som får lappen etter bare EN kjøretime? Man får jo ikke gått gjennom alt med kjørelæreren på 45 minutter, og han skal jo se at du både kan rygge, lukeparkere og krypekjøre. Det er ikke noe krav om at man skal kunne lukeparkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 27. juli 2010 #28 Del Skrevet 27. juli 2010 White lady: Det var andre og færre krav tidligere. Hvordan det var i 2004 vet jeg dog ikke. Det er slett ikke noe problem å vise hva man kan på én time dersom man faktisk kan alt man skulle kunne. Lukeparkering er for øvrig ikke pensum lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøppis Skrevet 27. juli 2010 #29 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Jeg tok lappen i 2008, da endte jeg opp på 1300kr,-. Men nå er det ganske billig å ta lappen på "landet" da. En kjøretime kostet 400kr/t. Jeg kjørte på minste krav av timer, i følge kjørelærer. Jeg anbefaler alle som skal ta lappen å øvelsekjøre masse sammen med venner/familie. Jo mer du kjører jo mer forberedt er du før du skal kjøre med kjørelærer. Jeg har aldri hørt om noen som har fått det så billig som 8500kr,- Dersom det er noen som sliter med teorien, så har jeg noen notater som hjalp meg veldig. Leste kun på notatene og skilt(i boka). Og teste seg selv på nettet er også lurt;) Endret 27. juli 2010 av Nøppis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solstrålejenta Skrevet 27. juli 2010 #30 Del Skrevet 27. juli 2010 Hei du, Jeg er også 29 år og holder på å ta lappen nå. Begynner å nærme seg tiden for oppkjøring for meg og har regnet ut at med gjenstående kjøretimer og oppkjøring så har jeg til syvende og sist betalt 16500 kr for absolutt alt- med mindre jeg stryker på oppkjøringa da, noe jeg selvfølgelig håper og tror at jeg ikke gjør... Dette er forøvrig i Oslo. Det skal det sies at jeg til denne prisen kjører utrolig mye hjemme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juli 2010 #31 Del Skrevet 28. juli 2010 Det her har jeg vanskelig for å tro på. Det fins vel ingen som får lappen etter bare EN kjøretime? Man får jo ikke gått gjennom alt med kjørelæreren på 45 minutter, og han skal jo se at du både kan rygge, lukeparkere og krypekjøre. Jeg hadde en vanlig kjøretime. Da spurte han om jeg følte meg klar. jeg sa ja. Da stakk vi på landeveiskjøring og forbikjøring til Sverige. Handlet litt. På vei tilbake dro vi innom glattkjøringsbanen, så mørkekjøring hjem derfra. Fantes ikke så mye krav til oppbygning da jeg tok. Han så da at jeg kunne kjøre bil etter den dagen. Hadde han vært i tvil hadde han ikke meldt meg opp til oppkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2010 #32 Del Skrevet 6. august 2010 Holder på nå og for meg ser det ut til å komme på omtrent 30.000... 95% av treningen kommer fra kjøreskolen jeg er ved. Men hadde jeg ikke bodd i Oslo tror jeg at jeg kunne kjørt opp veldig snart. Nesten litt rart hvor stor forskjell det er på å bo i en liten bygd og å bo midt i Oslo med trikken, gatekryss hver 100. meter, MANGE biler og masse, masse fotgjengere og hvilken erfaring man får i forhold, samt hvor mye dyrere det er og at enhver med lappen til syvende og sist kan kjøre midt i Oslo sentrum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanette Skrevet 6. august 2010 #33 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg hadde en vanlig kjøretime. Da spurte han om jeg følte meg klar. jeg sa ja. Da stakk vi på landeveiskjøring og forbikjøring til Sverige. Handlet litt. På vei tilbake dro vi innom glattkjøringsbanen, så mørkekjøring hjem derfra. Fantes ikke så mye krav til oppbygning da jeg tok. Han så da at jeg kunne kjøre bil etter den dagen. Hadde han vært i tvil hadde han ikke meldt meg opp til oppkjøring. Dette stemmer nok ikke helt... Det er bare ikke sånn det fungerer. Du skal igjennom et visst antall timer, og alt obligatoriske har aldri kunne vært mulig å tatt på en og samme dag. For eksempel er det ikke bare bare å stikke innom glattkjøringsbanen, da det må bestilles i god tid i forveien pluss at du må ta teori og sikkerhetskurset. Landeveiskjøring tar fem timer. En vanlig kjøretime tre kvarter til en time. Mørkekjøring tar tre timer. Sikkerhetskurset på bane tar 5-6 timer. Dette er inkludert teori. Trafikalt grunnkurs (obligatorisk): • 10 timer teori, 3 samlinger. • 4 timer førstehjelp • 3 timer mørkekjøring Opplæringa går over 4 trinn og det siste trinnet har 13 obligatoriske timer; • 2 timer innledende teori. • 5 timer landevegskjøring og forbikjøring. • 1 time teori + 3 timer praktisk kjøring i variert miljø. • 2 timer refleksjon og oppsummering. Hentet fra: http://www.alfa-trafikkskole.as/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=57 Så at du tok alt det på bare en dag er pissprat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissStiles Skrevet 7. august 2010 #34 Del Skrevet 7. august 2010 Godt å høre at det ikke er bare jeg som er 10år for sent ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2015 #35 Del Skrevet 2. november 2015 Holder på nå og for meg ser det ut til å komme på omtrent 30.000... 95% av treningen kommer fra kjøreskolen jeg er ved. Men hadde jeg ikke bodd i Oslo tror jeg at jeg kunne kjørt opp veldig snart. Nesten litt rart hvor stor forskjell det er på å bo i en liten bygd og å bo midt i Oslo med trikken, gatekryss hver 100. meter, MANGE biler og masse, masse fotgjengere og hvilken erfaring man får i forhold, samt hvor mye dyrere det er og at enhver med lappen til syvende og sist kan kjøre midt i Oslo sentrum.Bestill deg oppkjøring på Tynnset eller noe sånt, da. Anonymkode: 532e3...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå