Gå til innhold

29 år og prøver å ta lappen...

postit

Anbefalte innlegg

Bedre seint enn aldri har jeg hørt...

Jeg er 29 år og har begynt på veien til førerkortet, en vei som viser seg til å bli ganske lang. Det er blitt så utrolig dyrt å ta lappen, hadde jeg tatt den for 10 år siden så hadde jeg kommet unna med å betale kun halvparten av det jeg må ut med i dag.

Nå når jeg har hatt noen kjøretimer på skolen, og samboeren har kjørt litt med meg så er jeg ikke så redd for å være ute i trafikken, føler at jeg har litt mer kontroll over bilen og at jeg faktisk vet hva jeg holder på med.... jeg vet at jeg var livredd i starten.. for å kjøre ute i trafikken, kanskje fordi jeg har blitt så gammel nå at jeg faktisk vet hva slags gærne folk som kan være ute å kjøre.... som 18 åring så tenker du ikke så veldig mye over det.. tror jeg..

jeg har nå hatt 4 doble kjøretimer hos trafikkskolen, de bruker visst bare doblekjøretimer ettersom man da får mer ut av timen... og en slik time koster 1200kr. Det som gjenstår av det obligatoriske er sikkerhetskurs på vel del 1 og 2 samt glattkjøring.. og det blir tilsammen den nette sum av litt over 12000kr......så kommer de vanlige kjøretimene i tillegg.. skjønner ikke hvordan jeg skal få råd til det.. spesielt ikke når jeg må ut med over 5000kr til tannlegen neste uke.......

mora mi foreslo lønnskontokreditt... noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Det er mange kjøreskoler som er behjelpelige med nedbetalingsplan, kanskje du kan høre om det på din kjøreskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm det har jeg faktisk ikke tenk på... og jeg skal liksom være 29 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

kontokreditt hos banken er en mye billigere løsning enn f.eks kredittkort så ja det er å anbefale. Vel du kontakter banken (jeg pleier å ringe på forhånd) da får man snakke med sin "person" eller hva det heter, man spør om det er mulig å få noe kontokreditt og ca hvor mye du trenger og du kan jo nevne at du trenger det til billappen selv om de ikke trenger å vite dette. Da sjekker de deg for anmerkninger og hvor mye du får inn på kontoen i mnd så får du svar der og da og får beskjed å komme inn og signere kontrakten. Greit å ringe for da får du svar med en gang. Spør om et trekk på 1000 i mnd eller lignende, jeg har dette og synes det fungerer veldig fint. Bare pass på at du har penger på kontoen til den datoen de trekker, banken blir sure og anser deg som en dårlig betaler hvis du ikke er nøye med betalingen. (hvis man vil låne penger seinere er det greit å ha en fin tilbakebetalingshistorikk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg tok også lappen sent i 20 årene.

Jeg kjenner igjen følelsen du beskriver av å være livredd for å kjøre, jeg er enig med deg - det henger kanskje sammen med at vi er eldre og mer fornuftige. Likevel vil jeg anbefale deg å øve mest mulig hjemme, også i situasjoner du ikke føler deg komfortabel i. Jeg hadde alt for mange unnskyldninger for å ikke kjøre da jeg og mannen skulle noe, mens grunnen kun var at jeg var livredd for å kjøre bil.

Ja, det koster. Jeg brukte 20-30 000. Jeg hadde heldigvis økonomien siden jeg har en godt betalt jobb. Jeg vil likevel anbefale deg å ta de kjøretimene som kjørelæreren anbefaler, det at jeg kjørte en del med lærer gjorde at jeg lærte utrolig mye, særlig om bykjøring og motorvei, noe mannen ikke var så godt på. Nå er det jeg som kjører når vi skal til sentrum, fordi jeg er flinkere på dette enn han og ikke er redd for en eneste situasjon i trafikken.

Økonomisk vil jeg vel abefale deg å spare opp i forkant. Du har ventet lenge på lappen, det gjør ingenting å vente litt til. Lev sparsomt noen måneder, så har du plutselig de nødvendige midlene. Samtidig får du masse mengdetrening med samboeren din.

Lykke til! - Jeg vet hvor tøft det er å gjennomføre dette så sent i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

hva trenger man av kurs osv for tiden? Jeg er 30 og må begynne å ta lappen i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

jeg tok den for 2 og et halvt år siden. betalte 19000,- totalt. med alt. hvorfor blir det så dyrt som 30 000 hos dere?! dobbeltimene mine kosta 1080. jeg brukte ca et halvt år på lappen. jeg kjørte mye med pappa, vet ikke om det har så mye å si, men kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Her er oppsettet som min kjøreskole har. jeg lurer på om ikke den gjelder for alle kjøreskoler? den lå i hvertfall på nettsiden hans. det er i hvertfall 4 trinn man skal igjenom.

TRINN 1:

Trafikalt grunnkurs (TGK) inkl mørkedemonstrasjon

Førstehjelp/tiltak ved ulykke

Mørkedemonstrasjon (lærer kjører)

TRINN 2:

Teorianalyse

Obligatorisk veiledningstime

TRINN 3:

Sikkerhetskurs på bane, inkl baneleie

Teorianalyse

Obligatorisk veiledningstime

TRINN 4:

Tema 1 (teori om risiko)

Tema 2 (selvstendig kjøring med karakterer)

Tema 3 (selvstendig kjøring med kart)

Tema 4 (oppsummerende teori)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig en grense for alt, men ts er godt innenfor, og jeg sier at det aldri er for sent å få tatt den lappen. Lykke til på veien. Det er veldig morsomt å kjøre bil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emeldina

Jeg tok lappen i fjor, rett før jeg fylte 26. Jeg betalte 23 000,- totalt. Fikk oppkjøring gratis av kjøreskolen fordi jeg fikk null feil på teoriprøva. :)

Jeg var også redd for å kjøre ganske lenge, til og med etter at jeg hadde fått lappen. Etter at jeg hadde kjørt alene et par måneder ble jeg tryggere, fordi jeg ble mer erfaren og sikker på egen kjøring. Jeg tror det er helt normalt å være usikker når man tar lappen når man er litt eldre, for da er man mer reflektert og tenker over risikoen på en helt annen måte.

Man får et nytt liv når man kan kjøre på egenhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok heldigvis lappen da jeg var 18, har altså hatt den i 4 år, og jeg var så heldig å bli sponsa 85 % av min kjære far <3

Så lenge jeg ikke røyka sku han betale lappen, og det jeg strøyk på måtte jeg betale selv ved neste forsøk, strøk 2 ganger på teorien.. kosta vel mellom 25 og 30 000 totalt. Er svindyrt!

Men er stort sett gøy å kjøre, superdupert at du skal få lappen! Bare pass på at du ikke snegler i venstrefila på motorveien og at du lærer deg å blinke ut av rundkjøringene og ikke stoppe for alle bilene fra venstre når du er over vikelinja i rundkjøringa selv, da har de vikeplikt for deg, viktig viktig! :gjeiper:

Endret av supersopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har så vidt tatt i et ratt, aldri kjørt på veien. Så det blir nok dyrt ja. regner med 40-50 tusen, regner ikke med å bestå med en gang så det koster å være sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest AnonymBruker

Jeg tok lappen som 18 åring, for 5 år siden, da tippet det akkurat over mot 12.000,- alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt nede i 12.000? Tror ikke jeg har hørt om noen som har kjørt opp til en så lav sum siden seint nittitall....? -Og jeg som har vurdert å kjøre opp i utlandet bare fordi det blir billigere, hmmm! "Minstesummene" jeg har hørt om her til lands ligger jo på rundt 18-20.000, så nå lurer jeg veldig på hvor du bor -for dit skal jeg å kjøre opp! ;)

Og til en oppi her som referer til oppsettet fra øvelse till oppkjøring -er man over 25år så trenger man ikke Trafikalt Grunnkurs, uansett hvor du er i landet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Colargol; Bor i Østfold. Det skal nevnes at jeg hadde øvelseskjørte en hel haug, og knapt trengte kjøretimer før oppkjøringa.

( Ikke hadde jeg trafikkalt grunnkurs heller, det slapp jeg akkurat unna! ..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Colargol; Bor i Østfold. Det skal nevnes at jeg hadde øvelseskjørte en hel haug, og knapt trengte kjøretimer før oppkjøringa.

( Ikke hadde jeg trafikkalt grunnkurs heller, det slapp jeg akkurat unna! ..)

Ja ikke sant -også så jeg i startinnlegget ditt nå at du faktisk skreiv at de vanlige kjøretimene kom utenom! ;)

Nei, tror jeg skal holde meg til planen jeg og ta lappen i utlandet siden jeg reiser likevel. Øvelseskjører her til jeg føler meg trygg på veien, reiser og betaler 1/4 del av summen for lappen, og så må jeg ta ny oppkjøring i Norge når jeg kommer tilbake da...men det er leeenge til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 29, og jeg har ikke begynt å tenke på å ta lappen engang. Er egentlig livredd for å kjøre, men en gang må jeg jo kanskje ta den ... dyrt blir deg også :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker
Ja ikke sant -også så jeg i startinnlegget ditt nå at du faktisk skreiv at de vanlige kjøretimene kom utenom!

Jeg tok lappen som 18 åring, for 5 år siden, da tippet det akkurat over mot 12.000,- alt sammen.

De vanlige kjøretimene kom ikke utenom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg siktet egentlig til trådstarter som sier at

"Det som gjenstår av det obligatoriske er sikkerhetskurs på vel del 1 og 2 samt glattkjøring.. og det blir tilsammen den nette sum av litt over 12000kr......så kommer de vanlige kjøretimene i tillegg.. "

Så da svarte jeg feil person i tillegg, sorry! ;)

For fem år siden så var jo prisene sannsynligvis annerledes enn i dag, i tillegg til at loven har blitt forandret på antall obligatoriske kjøretimer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...