Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Jeg og samboer har finansieringen til å kjøpe bolig klar og vi var på en visning i går og vurderer sterkt å legge inn bud. Dette er en selveier leilighet og jeg er klar over at en må betale 2,5 dok.avift. Men jeg lurer på, betaler en også fellesgjelden? den er på litt over 50 000. Ble plutselig litt forrvirret her jeg sitter. I totalprisen så har en lagt til grunn prisantydning, 2,5 dok.avgift og fellesgjelden på noen og 50 000..... ALtså, jeg tviler ikke på at det er riktig, men jeg begynte plutselig å lure her..
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 I noen tilfeller er det slik at man kan innfri sin andel av fellesgjeld ved kjøp, men vanligvis betyr det bare at nedbetaling av fellesgjelden inngår i de månedlige fellesutgiftene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 I noen tilfeller er det slik at man kan innfri sin andel av fellesgjeld ved kjøp, men vanligvis betyr det bare at nedbetaling av fellesgjelden inngår i de månedlige fellesutgiftene. Så selv om fellesgjelden inngår i de månedlige fellesutgiftene så skal de stå som totalgjeld. Bør en spørre megler om dette?
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Andel av fellesgjeld vil alltid stå oppgitt, det inngår i den reelle kostnaden. Salgspris + andel fellesgjeld = totalkostnad. Når du kjøper blir du ansvarlig for den delen av fellesgjelden som hefter ved leiligheten din, i dette tilfellet 50.000,-. Nedbetaling av denne (av praktiske årsaker innbakt i felleskostnadene) kommer da i tillegg til renter og avdrag på det lånet du tar opp for å kjøpe leiligheten. Det må banken ta med i beregningen for å avgjøre hvor stort lån du kan betjene. Spør gjerne megler eller banken om alt du lurer på
Blowers daughter Skrevet 8. juni 2010 #5 Skrevet 8. juni 2010 Det er kansje litt lettere å forklare hvis du tenker deg at fellesgjelden er større. Noen borettslag har f eks fellesgjeld på 800 000. Hvis leiligheten koster 1000 000 så er den totale prisen 1 800 000. Dette var det veldig mange personer og banker som ikke skjønte for bare få år siden, og så lenge man kunne betjene lånet til innskuddet + husleie på kjøpstidspunktet, så ga de litt f i fellesgjelda. Da rentene steg (og husleia økte tilsvarende) var det mange mange mange som ikke klarte å betjene sitt private lån i tillegg til fellesgjelda. Etter dette ble alle meglere pålagt å skrive totalprisen i prospektene, sånn at det kommer tydeligere fram at man må ha råd til å betjene begge lånene (ditt private + fellesgjeld) når man kjøper bolig med fellesgjeld.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. juni 2010 #6 Skrevet 8. juni 2010 Når jeg vinner en budrundre på en leilighet, la oss si med 1400 000 kr og fellesgjelden er på 200 000 kr. Skylder jeg eierne kun budet som er gitt og de har godtatt, 1400 000kr eller budet pluss fellesgjelden på 200 000 tusen, altså 1600 000 kr?
Blowers daughter Skrevet 9. juni 2010 #7 Skrevet 9. juni 2010 (endret) Når jeg vinner en budrundre på en leilighet, la oss si med 1400 000 kr og fellesgjelden er på 200 000 kr. Skylder jeg eierne kun budet som er gitt og de har godtatt, 1400 000kr eller budet pluss fellesgjelden på 200 000 tusen, altså 1600 000 kr? Du skylder eierne 1 400 000, også overtar du samtidig deres del av fellesgjelden (200 000). Det er borettslaget som har denne gjelden, og som eier i borettlsaget blir du også ansvarlig for den. Fellesgjelden har egen nedbetalingsplan og inngår i fellesutgiftene som betales hver mnd. Det er viktig å skjønne at man egentlig har kjøpt en leilighet til 1 600 000, og må ha økonomi til å betjene et lån på den str. Det er bare det at det ene lånet betjenes gjennom at du betaler fellesutgiftene. Endret 9. juni 2010 av Blowers daughter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå